جنگ در غزه و معمای آینده
جنگ در غزه و معمای آینده

ابوالقاسم قاسم زاده: جنگ در غزه اکنون وارد مرحله غیرقابل پیش‌بینی شده است، اما قدر مسلم نتیجه این جنگ جز ویرانی و نسل کشی فلسطینان نیست؛ کما این که  فرمانده ارتش اسرائیل در مصاحبه خود گفت:‌« در ۴۰ روز گذشته ده هزار بار سراسر غزه را بمباران هوایی کرده‌ایم!» گزارش سازمان ملل حاکی از قتل […]

- جنگ در غزه و معمای آینده

ابوالقاسم قاسم زاده: جنگ در غزه اکنون وارد مرحله غیرقابل پیش‌بینی شده است، اما قدر مسلم نتیجه این جنگ جز ویرانی و نسل کشی فلسطینان نیست؛ کما این که  فرمانده ارتش اسرائیل در مصاحبه خود گفت:‌« در ۴۰ روز گذشته ده هزار بار سراسر غزه را بمباران هوایی کرده‌ایم!»

گزارش سازمان ملل حاکی از قتل عام مستمر شهروندان غزه، کودکان و زنان و مردم عادی به ویژه سالخوردگان است. پیامد استمرار جنایت نظامی ارتش اسرائیل اعتراض شدید در سراسر جهان، به ویژه در آمریکا و کشورهای اروپایی بوده است.

اکنون «نتانیاهو» و ارتش اسرائیل از نظر افکار عمومی جهانیان جنایتکارانی خوانده می‌شوند که حتی دولت بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز از ادامه یورش نظامی اسرائیل و امتداد جنگ به ستوه آمده است. به ویژه که  استمرار نسل کشی در غزه و نفرتی که افکار عمومی در اغلب کشورهای جهان و به ویژه در داخل آمریکا پیدا کرده‌اند، مشکل بزرگ  برای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و مقبولیت بایدن برای انتخابات آینده ریاست جمهوری او در داخل آمریکا شده است.

تا این مرحله ایستادگی مقاومت فلسطینی (حماس) در برابر نتانیاهو و ارتش صهیونیستی که خود را برترین قدرت نظامی در منطقه می‌خواند، ادامه دارد. آن هم در حالی که به گفته فرمانده ارتش اسرائیل بعد از ۱۰ هزار بار بمباران‌های ممتد غزه، همچنان در پی کشف تونل‌های زیرزمینی یا تسلیم و محو حماس است.

واقعیت میدانی این است که مقاومت حماس در برابر ارتش اسرائیل ادامه دارد و قدرت ارتش اسرائیل نمادی به جز زمین سوخته و فاجعه بزرگ بشری در باریکه غزه نداشته است.

یک نظر سنجی میدانی در داخل اسرائیل از شهروندان آن نشان می‌دهد که اکنون ۷۵درصد از مردم اسرائیل خواهان توقف جنگ و برکناری عاجل نتانیاهو و دولت راست افراطی آن هستند.

نتانیاهو و دولت او هم در افکار عمومی مردم جهان و هم در داخل اسرائیل منفور و شکست خورده‌اند.
در چنین شرایطی دولت بایدن راه حل بحران کنونی را اولاً، آتش بس فوری در غزه و ثانیاً حل معمای بحران تاریخی فلسطین با تشکیل رسمی کشوری به نام فلسطین به رهبری «محمود عباس» می‌داند.

دیدار معاون اول رئیس جمهوری آمریکا، کاملا هریس به بهانه شرکت در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در امارات متحده عربی با سران دولت‌های مصر، اردن، امارات و قطر، برای دستیابی به توافق و پایان جنگ و تشکیل دولت فراگیر فلسطینی با رهبری محمود عباس را بسیاری از خبرگزاری‌ها انتشار داده‌اند.

یکی از تحلیلگران سیاسی در نگاه به این گزارش خبری  چنین نوشته است: کاملا هریس ضمن «سازنده» خواندن مذاکرات خود با رهبران چهار کشور عربی، از تلفات بالای عملیات ارتش اسرائیل در بین غیرنظامیان فلسطینی و وسعت ویرانی‌ها در نوار غزه به تندی انتقاد کرد، اما عملاً بر نوع نظم حاکم بر نوار غزه پس از پایان جنگ متمرکز شد.

دولت آمریکا به طور رسمی اعلام کرده است که به شدت مخالف کوچاندن فلسطینی‌ها از مناطق اشغالی، کوچک کردن مساحت نوار غزه و تداوم اشغال این سرزمین توسط ارتش اسرائیل است. در کنار این، دولت آمریکا خواهان اعاده حکمرانی دولت خودگردان فلسطین بر نوار غزه در چارچوب طرح صلح کلانی است که نهایتاً به راه حل دو کشوری منجر شود.

با این حال، آمریکا دولت خودگردان را برای این کار در شرایط کنونی ضعیف می‌داند و معتقد است که این دولت باید با به اجرا گذاشتن پاره‌ای اصلاحات از جمله کاهش فساد اداری، تضمین آزادی بیان، قطع کمک مالی به خانواده «زندانیان امنیتی در بند اسرائیل» و حذف «ترویج اسرائیل ستیزی از متون درسی» از موقعیت لازم برای تقویت و حمایت بین‌المللی برخوردار شود.

رهبران کشورهای عرب به طور سنتی از راه حل دو کشوری و تقویت دولت خودگردان تحت رهبری محمود عباس، در هر شرایطی حمایت می‌کنند، اما آنان نیز مانند مقام‌های آمریکایی از نیات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره ترتیبات نظامی و سیاسی «روز بعد» کاملاً نگران به نظر می‌رسند،نتانیاهو طبق رویه معمول خود، در مورد «روز بعد» مواضع سلبی بسیاری گرفته اما هنوز نکته‌ای ایجابی درباره شرایط نوار غزه در پایان جنگ به زبان نیاورده است.»

در چنین شرایطی است که بسیاری از تحلیلگران سیاسی ـ اقتصادی از معمای آینده غزه می‌گویند و نقد و تفسیر ارائه می‌دهند. آنها نگاهی به ساحل دریای غزه دارند که منبع بزرگ گازی در آن کشف شده است، لذا به پیش‌بینی آنها، نتانیاهو تصرف بخش مهم ساحل غزه و اتصال آن به سرزمین‌های اشغالی را هدف‌ اصلی امتداد جنگ و برنامه  خود قرار داده است تا همچون جنگ با سوریه، اشغال بخش مهمی از جولان را مشابه‌سازی کند!

اکنون ادامه جنگ در غزه اعتراض افکار عمومی در اغلب کشورها به ویژه در اروپا و آمریکا را در پی داشته  است. معترضان ادامه جنگ در غزه را نسل کشی و فاجعه بشری می‌دانند. با این حال جنگ در غزه ادامه دارد و آینده آن همچنان در هاله‌ای از ابهام‌  قرار دارد.

منبع: اطلاعات انلاین