چه اتهامی؟ بزرگنمایی شده است!
چه اتهامی؟ بزرگنمایی شده است!

به گزارش «اطلاعات آنلاین» با رسانه‌ای شدن پرونده فساد چند میلیارد دلاری واردات چای، جستجو درباره نام «اکبر رحیمی» مدیر عامل شرکت کشت و صنعت چای دبش افزایش یافته است و سوالاتی در خصوص چگونگی رخداد این فساد بی سابقه و تعلل دستگاه های مختلف نظارتی مطرح شده است. دهم مهر امسال یعنی حدود دو […]

چای دبش, فساد در واردات چای, واردات چای - چه اتهامی؟ بزرگنمایی شده است!

به گزارش «اطلاعات آنلاین» با رسانه‌ای شدن پرونده فساد چند میلیارد دلاری واردات چای، جستجو درباره نام «اکبر رحیمی» مدیر عامل شرکت کشت و صنعت چای دبش افزایش یافته است و سوالاتی در خصوص چگونگی رخداد این فساد بی سابقه و تعلل دستگاه های مختلف نظارتی مطرح شده است. دهم مهر امسال یعنی حدود دو ماه قبل، خبرگزاری تسنیم با مدیرعامل شرکت دبش گفتگویی تفصیلی داشته است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می خوانید:

سوال: اخیراً این ابهام مطرح شده است که براساس اظهارنامه‌های وارداتی شرکت، ارزش کالای وارداتی ۸ یورو ثبت شده است. این در حالی است که ارزش جهانی چای هندی متعارف به طور مثال ۴ یورو است. در نتیجه گفته شده که مجموعه شما بیش‌اظهاری ۱۰۰ درصدی داشته است. البته این موضوع مربوط به اظهارنامه‌های سال ۱۳۹۹ بوده است و تجمیع واردات انجام شده گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص بیش‌اظهاری واردات ایجاد کرده است.

رحیمی: امروز اگر شما بخواهید چای ایرانی را از شمال کشور تهیه کنید، کمتر از کیلویی ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان به شما نخواهند داد. این رقم چیزی حدود ۳ دلار است؛ بنابراین آیا غیر منطقی است که قیمت چای خارجی ۸ یورو باشد؟ مگر گفته نمی‌شود که کیفیت این چای از چای ۸ یورویی کمتر است؟ شما چای با این کیفیت را کمتر از ۸ یورو تأمین کنید و ما از شما می‌خریم.

موضوع گران‌نمایی زمانی رخ می‌دهد که ارز با نرخ ترجیحی خریداری شده باشد. شما امروز چای را که ارز آن را با نرخ بالا خریداری کرده‌اید به کشور وارد می‌کنید و حقوق ورودی، ارزش افزوده و هزینه‌های دیگر نیز براساس همان نرخ محاسبه می‌شود.

رحیمی: در خصوص صادرات کمپوست چای و واردات آن به عنوان چای با کیفیت نیز باید گفت که کل صادرات سال گذشته ۲۱ هزار تن و واردات ۱۰۰ هزار تن بوده است. یعنی می‌شود این چای رفته باشد و برگشته باشد؟ چای از ایران خارج شده و به یک کشور دیگر وارد شده، باید اظهارنامه ورود آن چای به کشور ثبت شده باشد. سپس می‌گویند این چای با چای دیگر در یک کشور چای‌خیز ترکیب شده و مجدد به کشور وارد شده است. اگر چنین فرآیندی رخ داده باشد قابل رصد است. ضمن اینکه کدام کشور چای‌خیز به شما اجازه می‌دهد که چای را از ایران به آنجا ببرید و ترکیب کنید بدون اینکه در دفاتر ثبت شود؟ برای چنین کاری کل یک کشور دیگر را باید بسیج کنید. موضوع بعدی این است که چای وارد کشور شده است. در اظهارنامه به گمرک اعلام شده که کالا وارد کشور شده و باید بررسی شود. طبق قانون، جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو نمونه‌برداری و آزمایش انجام می‌دهند. اگر کالا مشکلی داشته باشد مجوز ترخیص نمی‌دهند. اگر کالا آمد و مجوز ترخیص داده شد و هیچ‌کدام از آزمایشات مشکلی نداشت آیا باز هم امکان فرافکنی وجود دارد؟ ممکن است بگویند شیطنت انجام شده است. من در چند اظهارنامه شیطنت کردم؟ کالای من در گمرک است و می‌توان از آن آزمایش گرفت. می‌توانند نمونه‌برداری در حضور ما و نماینده دادستان انجام دهند تا امکان مهندسی نمونه وجود نداشته باشد و سپس نتیجه را اعلام کنند. چرا چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود؟

سوال: اخیراً دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در برنامه صف اول عنوان نمودند شرکت شما چای نامرغوب داخلی را صادر و همان چای نامرغوب و یا خاک چای را با تغییر بسته‌بندی تحت عنوان چای مرغوب خارجی وارد کشور نموده و از این طریق بیش از دو میلیارد یورو ارز کشور خارج شده است. پس از روشن شدن موضوع عنوان شده که حاضر به بازگرداندن ۸۰۰ میلیون یورو از ارزهای خارج شده از کشور هستند که در این خصوص هم تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است؟ 

رحیمی: خروج ارز به این معنا است که ما ارز را از مسیرهای غیر قانونی تأمین می‌کنیم اما وقتی بنده می‌روم ثبت سفارش انجام می‌دهم تا به طور مثال یک میزان مشخص نخ مورد نیاز واحد تولیدی را وارد کنم، خروج ارز از کشور نیست. ۳۰ تا ۳۵ سال است که واردات چای و تجهیزات مرتبط با آن انجام می‌شود و هر سال نیز به همین میزان واردات صورت گرفته است. آن هم برای تولیدکننده‌ای که ظرفیت تولید به اندازه وارداتی که انجام می‌دهد را دارد. بنابراین به چنین اتفاقی نمی‌توان خروج ارز گفت. به عبارت ساده‌تر وقتی ثبت سفارش انجام شده، ارز دریافت شده باشد اما واردات صورت نگرفته باشد، می‌توان به آن خروج ارز از کشور گفت.

نکته مهمی که در ادامه توضیح بیشتری در این خصوص خواهم داد این است که اصولاً موضوع خروج ارز یا بیش‌اظهاری واردات در مورد کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی رخ می‌دهد. چای از سال ۹۸ مشمول ارز نیمایی است و در آن مقطع اختلاف آن با بازار آزاد محدود بود. بر این اساس با توجه به موضوعاتی از جمله حقوق و عوارض گمرکی، مالیات ارزش افزوده و… عملاً بیش‌اظهاری در مورد کالایی مثل چای نمی‌تواند منطقی باشد چراکه هزینه زیادی به صاحب کالا وارد می‌کند. سؤال دیگری که وجود دارد این است که آیا تمام واردات شرکت چای بوده است؟ خیر. صحبت‌هایی که مطرح شده است غیر کارشناسی است. پیش از این اظهارات نیز ما با دفتر رئیس جمهور مکاتبه داشتیم و درخواست صحبت داشتیم اما چنین امکانی داده نشد. در چنین شرایطی اطلاعات به طور مهندسی شده و گزینشی ارائه می‌شود و یک عدد کوچک را بزرگنمایی می‌کنند. به نظر می‌رسد هدف از چنین اقدامی کمک به قاچاق است. نکته دیگر این است که می‌خواهند به طور مداوم خوراک رسانه‌ای ایجاد کنند تا خودی نشان بدهند.

در مورد مسئله بعدی، کشور ما گمرک دارد و هر کالایی که وارد می‌شود، آزمایشات کنترل کیفیت در خصوص آن انجام می‌شود. همین امروز ۳۰ هزار تن چای در گمرکات کشور است. از اول سال تا به امروز، کلاً محموله چای ما را در گمرک شهید رجایی متوقف کرده‌اند. به چه دلیلی؟ به چه اتهامی؟

می‌گویند شما چای بی‌کیفیت وارد کشور کردید. آیا به منِ صاحب کالا اعلام کرده‌اند که به علت چه مشکلی در چای وارداتی، محموله‌ها را حدود ۷ ماه متوقف کرده‌اند؟ یک خط به طور اسمی، رسمی و… به ما چیزی اعلام نکرده‌اند. مگر آزمایش چای‌ها چقدر زمان می‌برد که ۷ ماه است نتیجه آن اعلام نشده است؟ چرا اجازه نمی‌دهند در نمونه‌برداری‌ها به عنوان صاحب کالا شرکت کنیم؟ تا امروز نه به من و نه به مسئولین فنی شرکت ابلاغی در خصوص اینکه محصول شما کیفیت دارد و ندارد ارائه نشده است. جالب است که محموله‌ها بعضاً مجوز سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد نیز دریافت کرده است. حتی حقوق و عوارض گمرکی را نیز پرداخت کردیم.

منبع: اطلاعات انلاین