«تابناک با تو» – دانشمندان چینی موفق به رشد کلیه‌های حاوی سلول‌های انسانی در جنین خوک شده‌اند که برای اولین بار در جهان می‌تواند به رفع کمبود کلیه پیوند بیانجامد. اما به گفته کارشناسان، این تحول که در مطالعه‌ای در مجله Cell Stem Cell در روز پنجشنبه شرح داده شد، مسائل اخلاقی را مطرح می‌کند – […]

برای نخستین بار درجهان: کلیه‌های انسان با سلول‌های انسانی در جنین خوک رشد پیدا کردند(یک پزشک)

برای نخستین بار درجهان: کلیه‌های انسان با سلول‌های انسانی در جنین خوک رشد پیدا کردند(یک پزشک)«تابناک با تو» – دانشمندان چینی موفق به رشد کلیه‌های حاوی سلول‌های انسانی در جنین خوک شده‌اند که برای اولین بار در جهان می‌تواند به رفع کمبود کلیه پیوند بیانجامد.

اما به گفته کارشناسان، این تحول که در مطالعه‌ای در مجله Cell Stem Cell در روز پنجشنبه شرح داده شد، مسائل اخلاقی را مطرح می‌کند – به‌ویژه از آنجایی که در پی این پرورش کلیه انسانی در خوک، برخی از سلول‌های انسانی در مغز خوک‌ها نیز یافت شده‌اند.

از آنجا که رایج‌ترین پیوند عضو در انسان؛ پیوند کلیه است، محققان مؤسسه زیست پزشکی و سلامت گوانگژو بر روی پرورش کلیه‌ها تمرکز کردند.

تلاش‌های قبلی برای رشد اندام‌های انسان در خوک‌ها موفق نبود. رویکرد جدید ادغام سلول‌های انسانی در بافت‌های گیرنده را ارتقا داد و اجازه داد تا اندام‌های انسانی در خوک‌ها رشد داده شوند.

این رویکرد متفاوتی نسبت به پیشرفت‌های مهم اخیر در ایالات متحده است. در آمریکا کلیه‌های خوک که اصلاح‌شده ژنتیکی و حتی قلب خود خوک به انسان پیوند زده می‌شوند.

برای نخستین بار درجهان: کلیه‌های انسان با سلول‌های انسانی در جنین خوک رشد پیدا کردند(یک پزشک)

به زبان دیگر، رویکرد جدید مهندسی زیستی اندام‌ها با استفاده از خوک‌ها به عنوان محیط رشد یا انکوباتور رشد و پرورش اندام‌های انسان است.

چالش‌های زیادی برای تبدیل آزمایش به یک راه حل عملی وجود دارد. اما این روش آنقدر جذابیت دارد که بیشتر روی آن تحقیق شود.

چالش اصلی در این کار ایجاد چنین هیبرید‌هایی یا جنین دورگه از سلول انسانی و خوکی است.

برای غلبه بر موانع، محققان از ویرایش ژن CRISPR برای حذف دو ژن ضروری برای تشکیل کلیه‌ها در داخل جنین خوک استفاده کرد و چیزی را ایجاد کرد که به آن «طاقچه» می‌گویند.

آن‌ها سپس سلول‌های بنیادی پرتوان یا چندظرفیتی انسانی را که به طور ویژه آماده شده بودند اضافه کردند تا این جایگاه را پر کنند.

برای نخستین بار درجهان: کلیه‌های انسان با سلول‌های انسانی در جنین خوک رشد پیدا کردند(یک پزشک)

البته در مرحله ارزیابی عملکرد آزمایش، بارداری در روز‌های ۲۵ و ۲۸ خاتمه یافت.

سلول‌های کلیه انسانی (با فلورسانس سرخ مشخص هستند) در داخل جنین در مقایسه با جنین خوک

منبع: یک پزشک

+