اگرچه از همین حالا شمارش معکوس برای دربی پایتخت میان استقلال و پرسپولیس آغاز شده ولی هر دو تیم مذکور قبل از آن مسابقه یک جدال دیگر نیز پیش روی خودشان خواهند داشت. استقلال که شرایط مطلوبی در لیگ برتر دارد و صدرنشینی این مسابقات را یدک می‌کشد، عصر شنبه در اهواز مهمان فولادی‌ها خواهد […]

اگرچه از همین حالا شمارش معکوس برای دربی پایتخت میان استقلال و پرسپولیس آغاز شده ولی هر دو تیم مذکور قبل از آن مسابقه یک جدال دیگر نیز پیش روی خودشان خواهند داشت. استقلال که شرایط مطلوبی در لیگ برتر دارد و صدرنشینی این مسابقات را یدک می‌کشد، عصر شنبه در اهواز مهمان فولادی‌ها خواهد بود. دیداری که به دلایل مختلف حساسیت‌های فراوانی دارد و البته جدا از مسائل حاشیه‌ای، ناگفته پیداست که از نظر فنی و جدولی هم فوق العاده مهم تلقی می‌شود بنابراین حتماً هر دو تیم به نیت کسب پیروزی وارد زمین خواهند شد.

شرایط قبل از دربی

کسب پیروزی قبل از جدال با پرسپولیس از اهمیت بسیار زیادی برای نکونام و شاگردانش برخوردار است چون با امتیاز بیشتر و شرایط بهتری قدم به دربی پایتخت خواهند گذاشت. استقلال برای جدال با فولاد فقط از بابت امید حامدی‌فر نگران است چون اگر این بازیکن کارت زرد بگیرد، تقابل با پرسپولیس را از دست خواهد داد. سایر بازیکنان این تیم از جمله روزبه چشمی و سید حسین حسینی تا اینجای فصل ۲ اخطار گرفته‌اند و نگرانی از بابت محرومیت، آنها را تهدید نمی‌کند مگر اینکه کارت قرمز را مقابل چشمان خود ببینند.

شکسته شدن آخرین سد

استقلال فصل گذشته مقابل فولاد خوب نتیجه گرفت و اگر بخواهیم دو فصل اخیر را ملاک قرار بدهیم، آبی‌پوشان نه تنها برابر سرخپوشان جنوبی شکست نخورده‌اند بلکه در مجموع موفق به کسب ۱۰ امتیاز از ۴ بازی برابر آنها نیز شده‌اند. استقلالی‌ها پاییز پارسال در تهران فولاد را که آن زمان جواد نکونام هدایتش را بر عهده داشت، ملاقات کردند و بازی با تساوی یک بر یک خاتمه یافت اما اواخر زمستان سال گذشته این تیم را در اهواز با دو گل شکست دادند. سد فولادی در حالی شکسته شد که علیرضا منصوریان کاپیتان و سرمربی اسبق همین استقلال روی نیمکت آنها قرار داشت. مربی که این فصل هم سکان هدایت فولاد را در اختیار داشت اما به خاطر نتایج ضعیف، جای خود را سرمربی اسپانیایی کنونی فولادی‌ها داد.

جواد نکونام یک جام را از استقلال گرفت!/ شکسته شدن سد منصوریان در اهواز

پیام خوش قهرمانی

فولاد خوزستان اگرچه تاکنون بارها سد راه استقلال در تهران و اهواز شده اما آبی‌ها با وجود همه اتفاقات حاشیه‌ای که طی ۲۰ سال اخیر از تقابل با این تیم قرمزپوش داشته‌اند، دو خاطره بسیار خوش نیز به واسطه رویارویی با فولادی‌ها دارند که هرگز از یاد هواداران استقلال محو نمی‌شود. استقلال در تاریخ برگزاری رقابت‌های لیگ برتر تاکنون دو مرتبه به واسطه پیروزی مقابل فولاد در اهواز عنوان قهرمانی این پیکارها را جشن گرفته و شادی کنان به تهران بازگشته است. مرتبه اول به بهار سال ۹۲ برمی‌گردد که شاگردان امیر قلعه نویی با پیروزی در اهواز، قهرمانی خودشان در لیگ دوازدهم را قطعی کردند و مرتبه دوم نیز مربوط به بهار سال گذشته می‌شود که مردان فرهاد مجیدی برابر تیم همین جواد نکونام پیروز شدند و به فاصله ۳ هفته مانده تا پایان لیگ بیست و یکم ،نام خودشان را به عنوان قهرمان ثبت کردند.

جام گرفتن از استقلال

در کنار این ماجرا اما فراموش نکنیم که آخرین پیروزی فولاد مقابل استقلال با هدایت جواد نکونام حاصل شد و اتفاقاً خاطره بسیار تلخی را هم برای استقلالی‌ها بر جا گذاشت. مرداد ماه سال ۱۴۰۰ و در اوج کرونا استقلال که برای دومین مرتبه متوالی به فینال جام حذفی رسیده بود با فرهاد مجیدی برای برگزاری جدال نهایی راهی اصفهان شد و فولاد خوزستان هم همراه با جواد نکونام به دیار زاینده رود رفت تا این دو سرمربی استقلالی برای به دست آوردن جام حذفی با یکدیگر دوئل کنند. بازی در پایان وقت‌های قانونی و اضافی با تساوی خاتمه یافت تا شاگردان جواد نکونام در ضیافت پنالتی‌ها موفق به شکست استقلال و فرهاد مجیدی شوند. فولاد با جواد نکونام جام را از استقلال گرفت و علاوه بر قهرمانی در جام حذفی، زمینه‌ای فراهم شد تا چند ماه پس از آن سوپرجام باشگاه‌های ایران را نیز به واسطه غلبه بر پرسپولیس به دست آورد.

جدایی بحث برانگیز

جواد نکونام خاطرات بسیار خوبی از فولاد دارد و همانطور که اشاره کردیم، با این تیم قهرمان جام حذفی و سوپر جام باشگاه‌های ایران شد. او با فولاد حضور در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را هم تجربه کرد و حتی از گروهش نیز صعود کرد اما  زمستان پارسال در آستانه تقابل با الهلال بنابر دلایلی از این تیم جدا شد و ماجرای مذکور هنوز هم بحث برانگیز است.

منبع: خبـر ورزشی