«تابناک با تو» – دویماج یکی از غذا‌های سنتی و قدیمی قزوینی است که در مراسمات خاص آن را تهیه می‌کنند. شما به عنوان یک میان‌وعده سالم یا شامی سبک می‌توانید این غذا را تهیه کنید. دویماج اغلب در فصول گرم خورده می‌شود و با مواد اولیه بسیار ساده و راحتی آماده می‌شود. مواد اولیه آن […]

«تابناک با تو» – دویماج یکی از غذا‌های سنتی و قدیمی قزوینی است که در مراسمات خاص آن را تهیه می‌کنند. شما به عنوان یک میان‌وعده سالم یا شامی سبک می‌توانید این غذا را تهیه کنید. دویماج اغلب در فصول گرم خورده می‌شود و با مواد اولیه بسیار ساده و راحتی آماده می‌شود.

طرز تهیه دویماج؛ یک عصرانه خوشمزه قزوینی

مواد اولیه آن شباهت زیادی به نان و پنیر و سبزی خودمان دارد، اما قزوینی‌ها با اندکی ابتکار و خلاقیت با همین مواد اولیه ساده غذای متفاوت و زیبا به نام دویماج را تهیه می‌کنند. ما امروز ساده‌ترین و البته خوشمزه‌ترین طرز تهیه دویماج را به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه دویماج ساده و خوشمزه؛ عصرانه قزوینی

طرز تهیه دویماج

مدت زمان آماده سازی مواد این غذا ۲۰-۳۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۳-۴ نفر است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول | آماده‌سازی نان

در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی نان لواش روید. نان‌ها را چند ساعتی درون سینی قرار دهید تا کمی خشک شوند. نان‌های خشک شده را با کمک دستتان بفشارید تا به شکل خرده‌نان تبدیل شوند. توجه داشته باشید که تکه‌های نان اندازه‌های متوسطی داشته باشند، زیادی آن‌ها را له نکنید.

حال در این مرحله تکه‌های نان خرده شده را درون ظرف مناسبی بریزید و ۱-۲ اسپری آب به آن بپاشید و با پارچه‌ای روی سطح ظرف را بپوشانید. کمی زمان دهید تا خرده‌های نان مرطوب و نرم شود. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید خرده نان خشک را از بیرون به صورت آماده‌ای خریداری کنید.

مرحله دوم | آماده سازی پنیر

در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پنیر روید. بهترین پنیر برای تهیه دویماج پنیر کوزه است، اما اگر در دسترس ندارید می‌توانید از پنیر فتا استفاده کنید. پنیر را با کمک رنده، رنده کنید و کنار گذارید.

مرحله سوم | آماده‌سازی خیار

در سومین مرحله به سراغ خیار‌ها روید. آن‌ها را بشویید و پوست بگیرید. خیار‌ها را رنده کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

مرحله چهارم | آماده‌سازی سبزی خوردن

در این مرحله سبزی‌ها را تمیز کنید، قسمت‌های پلاسیده و زرد آن‌ها را جدا کرده و به خوبی بشویید. سبزی‌های شسته شده را درون آبکش بریزید و زمان دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال سبزیجات را به اندازه دل‌خواه با کمک چاقو خرد کنید.

مرحله پنجم | تهیه پیاز داغ

در این مرحله به سراغ پیاز روید. آن را بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و تابه را روی حرارت کم قرار دهید. پیاز‌های نگینی خرد شده را درون تابه بریزید و کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

حال مقداری زردچوبه به آن بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود. پیاز‌های سرخ شده را از تابه خارج کنید و روی دستمال جاذب روغن قرار دهید.

مرحله ششم | ترکیب همه مواد دویماج

در ششمین مرحله درون ظرف مناسبی نان‌های خرد شده، پنیر و خیار رنده شده را به همراه سبزی و گردوی خرد شده را با هم ترکیب کنید. پیاز داغ را به آن بیفزاید و همه مواد را به خوبی بهم زنید تا با هم ترکیب شوند. روی مواد را بپوشانید و ۱-۲ ساعتی به آن زمان دهید تا طعم مواد به خوبی به خورد هم برود.

مرحله هفتم | تزیین و سرو دویماج

پس از گذشت زمان اعلام شده از مواد به اندازه یک گردو بردارید و با دستتان گرد کنید. در ظرف سرو بچینید و با مقداری سبزی تازه یا تربچه تزیین کنید. دیوماج یک غذای سبک و بسیار خوشمزه است قطعا اگر آن را درست کنید از طعم و مزه بی‌نظیر آن لذت خواهید برد.

اکالا

+