نزدیک به ۲۰ سال از قهرمانی تیمی غیر از رئال مادرید، بارسلونا یا اتلتیکو مادرید در لالیگا می‌گذرد. این سه غول از زمان قهرمانی والنسیا در لیگ در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ بر فوتبال اسپانیا تسلط داشتند. اتلتیکو دو عنوان قهرمانی دارد، رئال مادرید شش و بارسلونا با یازده قهرمانی اول است. اما امکان دارد دوران تسلط […]

نزدیک به ۲۰ سال از قهرمانی تیمی غیر از رئال مادرید، بارسلونا یا اتلتیکو مادرید در لالیگا می‌گذرد. این سه غول از زمان قهرمانی والنسیا در لیگ در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ بر فوتبال اسپانیا تسلط داشتند. اتلتیکو دو عنوان قهرمانی دارد، رئال مادرید شش و بارسلونا با یازده قهرمانی اول است.

اما امکان دارد دوران تسلط این سه تیم تمام شود و باشگاهی که کسی فکرش را هم نمی‌کند قهرمان این فصل شود. خیرونا (که به زبان کاتالونیایی «ژیرونا» هم تلفظ می‌شود) ۹ بازی از ۱۱ بازی فصل را برده و فقط به رئال مادرید باخته است. این باشگاه متعلق به گروه فوتبال سیتی است که منچسترسیتی را در لیست ۱۲ تیم خود دارد. همچنین مدیر این باشگاه «پِره گواردیولا» برادر سرمربی سیتیزن‌هاست. خیرونا با وجود اینکه سال گذشته به لالیگا صعود کرده در این فصل رقبا را یک به یک از سر راه برمی‌دارد.

میشل مربی این تیم و هافبک سابق رایو وایکانو و هافبک زیر ۲۰ ساله‌های اسپانیا، از زمان انتصابش در سال ۲۰۲۱ کارهای شگفت‌انگیزی انجام داده است. او باعث صعود رایو و اوئسکا از رده دوم شد و خیرونا را در اولین دوره خود به شکوه دسته دوم هدایت کرد. آنها از آن زمان به عقب نگاه نکرده‌اند و در فصل گذشته جایگاه دهم را به خود اختصاص دادند و بالاتر از نام‌های بزرگی مانند سویا و والنسیا ایستادند.

خیرونا در این فصل توجه کارشناسان و هواداران را به شدت به خود جلب کرده است. آنها که در استادی مونتیلیوی ۱۴۰۰۰ نفری بازی می‌کنند، در جایگاه دوم لالیگا قرار دارند. آنها در این فصل بیش از هر تیم دیگری گل زدند و ۳۴ بار دروازه‌ها را باز کردند. و پس از دریافت تنها ۱۸ گل، صاحب یکی از برترین خط دفاعی‌ها هم بوده‌اند.

خیرونا

این تیم از سراسر زمین حمله می‌کند و آرتم داوبیک مهاجم اوکراینی با ۷ گل و ۴ پاس گل پیشتاز است. ساویو وینگر خیرونا تاکنون ۴ گل و ۴ پاس گل به ثمر رسانده، در حالی که یانخل اِررا، هافبک سابق منچسترسیتی نیز ۴ بار گلزنی کرده است. کریستین استوانی مهاجم اروگوئه‌ای کهنه‌کار با وجود اینکه ۳۷ سال سن دارد، ۵ بار گلزنی کرده و روحیه تازه‌ای پیدا کرده است. دیلی بلیند، مدافع سابق منچستریونایتد نیز پس از انتقال تابستانی از دوران حضور در این تیم لذت می‌برد و ستاره‌های سابق لیگ برتر انگلیس مانند اریک گارسیا و پائولو گاسانیگا نیز موثر بوده‌اند.

آنها در یک زمین گلف اجاره‌ای تمرین می‌کنند. خیرونا دو زمین را برای تیم اول خود در مجموعه ورزشی لاوینیا که متعلق به PGA Golf است اجاره کرده و سایر تیم‌هایش در نزدیکی برج‌های پالائو تمرین می‌کنند. این ترتیب عجیب و غریب هیچ تأثیر منفی بر بازیکنان و کادر مربیگری خیرونا نداشته است. و زمانی که کار روی زمین تمرینی جدید تکمیل شد، اوضاع می‌تواند برای باشگاه بهتر شود. مجموعه ۲۲ میلیون پوندی در شهرداری ویلابلاریکس میزبان همه تیم‌های خیرونا، از جمله تیم‌های اول مردان و زنان به‌علاوه آکادمی خواهد بود. پس از اتمام دارای ۷ زمین و ۷ زمین مصنوعی دیگر خواهد بود. روند ساخت و ساز به دلیل مسائل کشاورزی به تعویق افتاده اما خیرونا همچنان به پیشرفت ادامه می‌دهد و چشم هواداران را به خود خیره می‌کند.

حالا خیرونا که با تفاضل گل کمتر نسبت به رئال‌مادرید تا پایان هفته پانزدهم لالیگای اسپانیا در رده دوم قرار دارد، امیدوار است با رقم زدن شگفتی دیگری این بار در زمین تیم محبوب کاتالونیا یعنی بارسلونا، صدر جدول را از کهکشانی‌ها پس بگیرد.

بیشتر بخوانید:

منبع: خبـر ورزشی