به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، «مسعود قلعه‌سفیدی» در گفت‌وگو با ما، توضیح داد که این حادثه پیش از ظهر امروز شنبه در روستای رستم آباد شهرستان کنگاور به وقوع پیوست. چند راهکار ساده برای پیشگیری از گاز گرفتگی در فصل سرما رییس واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کنگاور نیز در گفت و […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، «مسعود قلعه‌سفیدی» در گفت‌وگو با ما، توضیح داد که این حادثه پیش از ظهر امروز شنبه در روستای رستم آباد شهرستان کنگاور به وقوع پیوست.

چند راهکار ساده برای پیشگیری از گاز گرفتگی در فصل سرما

رییس واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کنگاور نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را ضروری دانست.

«فاریا اکبری» اضافه کرد: در مرحله نخست، باید از وسایل گازسوز استاندارد استفاده شود بطوریکه این وسای نزدیک پرده‌ها و مواد قابل اشتعال قرار داده نشود و از شیلنگ و کلیپس‌های استاندارد که مربوط به گاز باشد، استفاده گردد.

رییس واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کنگاور تصریح کرد: شهروندان هنگام نصب بخاری مسیر دودکش را حتماَ باید چک کنند که مسدود نباشد و همچنین باید از کلاهک‌های به شکل H استفاده شود.

وی گفت: شیلنگ های آب به شدت مستعد حادثه هستند و نباید از آن‌ها برای مصارف گاز استفاده شود و طول آن‌ها از یک متر و نیم نباید بیشتر باشد همچنین از دیوارهای جنبی به منظور خروج دودکش استفاده گردد.

اکبری خاطرنشان کرد: رنگ شعله وسایل گازسوز بخاری باید حتما آبی و لوله نیز باید گرم باشد، رعایت این اصول مانع مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌شود.

وی گفت: به هیچ عنوان نباید از اجاق گاز برای گرم کردن خانه استفاده کرد چرا که نداشتن حفاظ شیشه‌ای و خارج نشدن گاز مونواکسید کربن از محیط جان افراد را تهدید می‌کند.

اکبری با اشاره به درزگیری غیراصولی پنجره‌ها عنوان کرد: نباید تمام منافذ را بست و جریان کافی هوا باید در فضاهای سر بسته برقرار باشد.

وی گفت: بسیاری از شهروندان در فاصله بسیار کمی با وسایل گاز سوز می‌خوابند که این کار خطر گاز گرفتگی را بیشتر می‌کند و امکان جدا شدن اتصالات لوله بخاری نیز به هنگام جابه جایی افراد وجود دارد.

رییس واحد آتش‌نشانی شهرداری کنگاور با بیان اینکه تنگی نفس، تهوع، سرگیجه و درد در قفسه سینه از مهم‌ترین علائم گازگرفتگی است، گفت: هنگام مواجه با فرد دچار مسمومیت باید او را در فضای باز قرار داد.

وی بیان کرد: اگر امکان انتقال فرد به بیرون از منزل وجود نداشت باید حوله‌ای را با آب سرد مرطوب کرده و روی دهان و بینی فرد قرار داد تا نیروهای امدادی برسند.