به گزارش زیرنویس، سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه مراسم اهدای کلاه ایمنی به موتورسیکلت‌سواران ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که نزدیک ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و این آمار هر ساله در حال افزایش است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که به ازای هر […]

به گزارش زیرنویس، سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه مراسم اهدای کلاه ایمنی به موتورسیکلت‌سواران ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که نزدیک ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و این آمار هر ساله در حال افزایش است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که به ازای هر دو ایرانی یک وسیله نقلیه در معابر داریم، از این تعداد  ۱۲.۵ میلیون دستگاه از وسایل نقلیه موتورسیکلت است.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت سواران و ایمنی آنان یکی از دغدغه‌های جدی پلیس است، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بیش ۸۵ درصد از موتورسواران از این وسیله برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل نیز ما باید ملاحظاتی را در مورد آنان مدنظر قرار می‌دادیم از جمله اینکه موتور وسیله کار و زندگی این افراد بود،  به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم تا بحث آموزش و قانونمندشدن رانندگی موتورسواران را در دستورکار قرار دهیم.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه از حدود ۱۲.۵ میلیون موتورسوار، حدود شش میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، گواهینامه مربوط به موتورسیکلت را ندارند، گفت: برابرقانون وقتی این افراد گواهینامه نداشته باشند، از یکسری از خدمات نظیر بیمه هم‌ محروم خواهند شد و اگر خدای نکرده تصادفی کنند، امکان بهره‌مندی از آن برایشان وجود ندارد. علاوه بر آن رانندگی بدون گواهینامه نیز جرم است.

وی افزود: در همین راستا نیز ما طرح اعطای یک روزه گواهینامه به موتورسیکلت سواران را در دستورکار پلیس راهور قرار دادیم تا بر اساس آن افرادی که دارای موتورسیکلت بوده اما فاقد گواهینامه هستند با هزینه‌ای معادل نصف یا حتی یک سوم هزینه قبلی به مراکز آموزشی منتخب مراجعه کرده و گواهینامه خود را دریافت کنند. این طرح در حال حاضر در ۲۳ استان کشور درحال اجراست و بالغ بر ۸۰ هزار نفر گواهینامه خود را دریافت کرده‌اند. ما امیدواریم تمام این شش میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گواهینامه خود را دریافت کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا به سهم بالای موتورسواران در تصادفات و به خصوص مرگ و میرهای ناشی از تصادفات نیز اشاره کرد و گفت: در برخی از شهرها و استان‌های ما، موتورسواران بیشترین جانباختگان حوادث رانندگی هستند. آمارها نشان می‌دهد که ۶۲ درصد جان‌باختگان تصادفات رانندگی مربوط به موتورسواران در کشورما، به دلیل ضربه سر جان خود را از دست داده‌اند. درهمین راستا نیز همواره تاکید پلیس استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان و ترک نشینان موتورسیکلت است. امروز هم ۶۰۰۰ کلاه ایمنی را در میان افرادی که گواهینامه آسان خود را دریافت کرده بودند، در سراسر کشور توزیع کردیم. 

هادیانفر بر ضرورت بیمه شدن موتورسیکلت‌ها نیز تاکید کرد و گفت: براساس توافقی که با بسیاری از بیمه‌ها داشتیم، کاهش هزینه بیمه، اقساطی پرداخت کردن بیمه و بخشودگی جرایم قبلی در دستورکار قرار دارد تا تمایل استفاده از بیمه برای موتورسواران افزایش پیدا کند. همچنین تاکید کردیم که هر تولید کننده موتور سیکلت باید وسیله را با بیمه نامه شخص ثالث بفروشد.

هادیانفر در ادامه به موضوع فرسودگی موتورسیکلت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه درصد بالایی از موتورسیکلت‌های کشورمان در سن فرسودگی قرار دارد و باید اسقاط شود. براین این موضوع نیز باید چاره‌ای در نظر بگیریم.

 

منبع خبر: رکنـا