زنگ خطر ریزش سرمایه اجتماعی به صدا درآمد
زنگ خطر ریزش سرمایه اجتماعی به صدا درآمد

اطلاعات نوشت: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  گفت: شورای فرهنگ عمومی تلاش می کند به کانون مسأله‌محور و زیست‌بوم‌محور تبدیل و مسائل باید متناسب با محل تصمیم‌گیری، اجرا و تصویب شود. سیدمجید امامی در نخستین گردهمایی شوراهای فرهنگ عمومی استان همدان، با بیان این که شورای فرهنگ عمومی ابزاری خوب برای حکمرانی فرهنگی، تحقق ارزش‌های […]

- زنگ خطر ریزش سرمایه اجتماعی به صدا درآمد

اطلاعات نوشت: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  گفت: شورای فرهنگ عمومی تلاش می کند به کانون مسأله‌محور و زیست‌بوم‌محور تبدیل و مسائل باید متناسب با محل تصمیم‌گیری، اجرا و تصویب شود.

سیدمجید امامی در نخستین گردهمایی شوراهای فرهنگ عمومی استان همدان، با بیان این که شورای فرهنگ عمومی ابزاری خوب برای حکمرانی فرهنگی، تحقق ارزش‌های ایرانی، اسلامی و انقلابی است، افزود: ۳ رویکرد در شورای فرهنگ عمومی وجود دارد و دبیرخانه باید این رویکردها را دنبال می‌کرد اما تا زمانی که دبیرخانه اصلاح نشود هیأت رئیسه و اعضای شورا نمی‌توانند نقش خوبی ایفا کنند و نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

وی با اشاره به این که شاهد افول سرمایه اجتماعی بوده‌ایم، تاکید کرد: متأسفانه طی ۱۰سال گذشته شاهد افول سرمایه اجتماعی بوده‌ایم که باید برنامه‌ها در محور نشاط استان و شهرستان‌ها به طور مسأله‌محور پیش برود و براساس مقیاس استان وضعیت ارزش‌ها، رفتارهای فرهنگی و شرایط مختلف بررسی شود.

امامی گفت: مرکز رصد آمار مسائل مختلف را به طور میدانی بررسی می‌کند و  اکنون با محوریت پوشاک در حال تکمیل پرسشنامه است که این مرکز می‌تواند در بررسی مسائل استان در اختیار شورای فرهنگ عمومی باشد.

وی افزود: به گفته رئیس جمهوری، شورای فرهنگ عمومی از ظرفیت‌ها و بودجه خود استفاده کند و مسائل و کارها را پیش ببرد و بعد در انتظار بودجه کشوری باشد چرا که اعتبارات برنامه دولت نسبت به سال‌های گذشته محدودتر شده است ، لذا باید حکمرانی نوین فرهنگی داشته باشیم و برای مسائل نیاز به گفتمان‌سازی داریم.ا

مامی با بیان این که باید گفتمان فرهنگی خانواده تقویت شود، اظهار داشت: با فعالیت‌های مختلف می‌توانیم بخشی از بار سنگین تقویت فرهنگ خانواده را بر دوش داشته باشیم و با گفتمان‌سازی مسائل مختلف فرهنگ خانواده را تقویت و بررسی کنیم.

آغاز تخصیص اعتبارات

دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: اختصاص اعتبارات به استان‌ها را  از استان‌هایی که نقشه مهندسی فرهنگی دارند آغاز کرده‌ایم.  امامی افزود: همدان در عرصه فرهنگ ، هنر ، اخلاق و عرفان در سطح کشور شأن خاصی دارد که امیدواریم با تولیدات فرهنگی و محتوا بتواند جایگاه و ویژه اش در کشور احیاء شود.

وی با اشاره به سابقه تاریخی این خطه از کشورمان گفت: همدان قبل از اسلام تاریخ داشته و بعد از اسلام تداوم یافته است که با اتصال نام همدان به بزرگان تمدن اسلامی نظیر ابن‌سینا ،می تواند به سرمایه اصلی حرکت فرهنگی استان تبدیل شود.

 امامی با اشاره به این که اساس رویکرد دولت و شورای فرهنگ عمومی کشور این است که اعتبارات فرهنگی باید استان پایه شود، به آیین نامه جدید شورای فرهنگ عمومی استان‌ها اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی ملزم شده اند تا برنامه‌های سالانه فرهنگی استان را پیگیری کنند و عضویت بیش از ۱۰ عضو حقیقی سبب مردمی‌تر و نزدیک‌تر شدن ما به جمهور مردم در این پارلمان فرهنگی شده است.

وی  تاکید کرد: با توجه به این که طی ۶ ماهه نخست امسال محدودیت‌هایی داشتیم در نیمه دوم سال تمامی وعده‌هایی که درباره مصوبات و برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی استان‌ها داده شده است، از محل اعتبارات نقشه مهندسی و همچنین از محل بند(ه) قانون بودجه که برای نخستن بار به موضوع اعتبارات فرهنگی توجه کرده است، به طور مستقیم به استان‌ها اختصاص یابد.

منبع: اطلاعات انلاین