چندی پیش، در پیامک‌های چندخبر ایرنا آمده بود؛ علت آلودگی فعلی هوای تهران، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوا به‌دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده و در نتیجه، افزایش مصرف بنزین است. ساعت ۱۲:۵۹ دقیقه روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه جاری، پیامک‌هایی چندخبر دریافت شد از ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی […]

- از تقاعد تا بازنشستگی - خبرآنلاین

چندی پیش، در پیامک‌های چندخبر ایرنا آمده بود؛ علت آلودگی فعلی هوای تهران، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوا به‌دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده و در نتیجه، افزایش مصرف بنزین است.

ساعت ۱۲:۵۹ دقیقه روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه جاری، پیامک‌هایی چندخبر دریافت شد از ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر این‌که؛ رییس‌جمهور کشورمان صبح پنج‌شنبه به دعوت رسمی رییس‌جمهور روسیه در رأس یک هیأت عالی‌رتبه راهی مسکو می‌شود/ تعاملات اقتصادی و نیز گفتگو درخصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات غزه اصلی‌ترین دستور کار این سفر خواهد بود. و متعاقب آن، این خبرها؛ ۱۲۵ نیروگاه کشور اصلاً امکان مازوت‌سوزی ندارند/ وزارت نیرو: از ۱۴۱ نیروگاه در کل کشور فقط ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاه‌ها، گازی و سیکل ترکیبی هستند که اساساً امکان مصرف مازوت را ندارند/ از بین این ۱۶ نیروگاه، مخزن سوخت دو نیروگاه بعثت و اصفهان، سال‌هاست پلمپ شده است/ هر ۳ نیروگاه‌ موجود در استان تهران نیز از سوخت گاز استفاده می‌کنند. و به‌دنبال این خبرها، خبری تکمیلی رسید و آن، این‌که؛ وزارت نیرو: نیروگاه‌های شهدای پاکدشت و پرند نیز به‌دلیل ماهیت سیکل ترکیبی، امکان مصرف مازوت ندارند/ علت آلودگی فعلی هوای تهران، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوا به‌دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده و در نتیجه افزایش مصرف بنزین است.

بلی! خبر این بود؛

علت آلودگی فعلی هوای تهران، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوا به‌دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده و در نتیجه افزایش مصرف بنزین است.

درست متوجه شدید؛ … عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده …

کوتاه سخن آن‌که؛ اثر وضعی عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوا و درواقع، یکی از علت‌العلل آلودگی فعلی هوای تهران است.

گفته‌اند؛ تاریخ، تعداد مردگانش را رند می‌کند. مثلاً اگر هزار و یک‌نفر مرده باشند، تاریخ می‌نویسد؛ هزارنفر. تو گویی آن یک‌نفر، هرگز وجود نداشته است.

و

در داستانک‌ها (ی بزرگمهر حسین‌پور؛ ﻣﻦ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪﺍﻡ) آمده است؛

ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ: ﺑﺎﺑﺎﺑﺰﺭﮒ ﯾﻪ‌ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺘﯿﺪ ﺍﮔﺮ یک‌باﺭ ﺑﻔﻬﻤﯽ، ﺩﯾﮕﻪ نمی‌تونی ﻧﻔﻬﻤﯽ! ﺍﯾﻦ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﯽ؟!

یعنی ﺍﯾﻦ‌ﮐﻪ ﺍﮔﻪ یک‌باﺭ، ﻓﻘﻂ ﯾﮏﺑﺎﺭ ﻣﺰﻩ‌ﯼ ﯾﻮﻧﺠﻪﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﺭﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻨﯽ ﺩﯾﮕﻪ ﻫﯿﭻﻭﻗﺖ نمی‌تونی ﺍﺯ ﮐﺎﻩِ ﻣﻮﻧﺪﻩﯼ ﺗﻮﯼ ﺍﻧﺒﺎﺭ ﻟﺬﺕ ﺑﺒﺮﯼ!

نگارنده می‌خواهد کوتاه و مفید و مختصر بگوید و لیکن انگار نمی‌شود!

و

آورده‌اند؛ هر چه‌قدر که دو نفر، بیش‌تر باهم حرف داشته باشند، به همان‌اندازه، آهسته‌تر، در کنار هم راه می‌روند.

بازهم در خبرهای ایرنا که از حاشیه‌ی جلسه هیأت دولت خبر می‌داد، آمده بود؛ وزیر کار: افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال‌تمام سابقه دارند، مشمول قانون جدید بازنشستگی نمی‌شوند؛ اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد/ با تصویب نمایندگان مجلس، میانگین دو سال آخر دریافتی مبنای برقراری مستمری بازنشستگان شد.

نیک می‌دانیم که؛

یک. قانون، عطف بماسبق نمی‌شود.

دو. تأمین رفاه اجتماعی طبق قانون اساسی، از وظایف دولت است که افزایش سن بازنشستگی در مغایرت آشکار با این مهم است.

سه. افزایش سن بازنشستگی با سیاست اشتغال‌زایی دولت، در تعارض است و حقوق احتمالی جوانان آماده‌به‌کار و اشتغال را به‌خطر می‌اندازد.

چهار. از جهت رعایت اصل عدم تبعیض حقوقی و پرهیز از تبعیض بین حقوق مردم و شهروندان، حتا داوطلبانه و خودخواسته و حسب اختیار مستخدم و نیز منوط به تضمین سایر منافع او، افزایش سن بازنشستگی قابل تأمل حقوقی است.

مجتبی لشکر بلوکی در جایی می‌نویسد؛ توسعه وابسته است به جمع عملکرد ما انسان‌ها. عملکرد ما انسان‌ها در دو ساحت بیرونی خود را نشان می‌دهد: رفتار و گفتار. این دو ساحت کاملاً وابسته است به سه ساحت درونی: باورها، احساسات و تمایلات. اگر توسعه می‌خواهیم باید گذر کنیم از باورهای نادرست، احساسات نابالغ و تمایلات نامطلوب و این مبارزه می‌خواهد. صرفاً با «زندگی پاکیزه‌ی شخصی» نمی‌توان به توسعه دست یافت. توسعه یعنی یادگیری عمیق جمعی. باید باورهای درست، احساسات به‌جا و تمایلات عقلایی را ترویج و تمرین و گفتگو کنیم. اینجاست که توسعه، مسؤولیت اجتماعی و اخلاق مثبت‌گرا، کنار هم قرار می‌گیرند.

قانون نباید در اجرا (رفتار) و متن (گفتار) متفاوت و یا متناقض باشد.

قانون نباید از باورهای نادرست، احساسات نابالغ و تمایلات نامطلوب، شکل بگیرد و یا با ابتنای بر کاری غیرکارشناسی وضع شود.

قانون باید براساس باورهای درست، احساسات به‌جای جامعه و تمایلات عقلایی خردورزان اجتماعی تصویب شود. نمی‌توان و نباید امروز قانونی وضع کرد که گره یا گره‌هایی از مسایل جامعه را باز نکند و یا آینده‌ی گروهی را به خطر بیندازد و برای برخی افراد جامعه ایجاد نگرانی کند.

نباید قانونی وضع کرد که هنوز به مرحله‌ی اجرا نرسیده، نیازمند بازنگری باشد.

اما؛

دیر نیست!

همین‌که زود فهمیدیم که قانون اخیرالتصویب راجع به بازنشستگی نیاز به بازنگری و اصلاح دارد، کافی است که به این مهم توجهی جدی داشته باشیم.

تا فردا نگوییم؛

علت آلودگی فعلی هوای تهران، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوا به‌دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده و در نتیجه افزایش مصرف بنزین است.

درست متوجه شدید؟ … نگوییم؛ … عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده …

اگر دیروز، به مسأله‌ی بسیار مهم خودروهای فرسوده و از رده‌خارج، قانونی و منطقی توجه می‌کردیم، امروز نگران بازنشستگی خودروها نبودیم و هوای کمی پاک داشتیم.

کوتاه سخن آن‌که؛ اثر وضعی عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوا و در واقع، یکی از علت‌العلل آلودگی فعلی هوای تهران است. اثر وضعی بازنشستگی مستخدمان (و جوانان) کنونی در روزها و ماه‌ها و سال‌های آینده چیست؟!

…………………………………………

*. مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر مسایل حقوقی Tajgar.reza@gmail.com

منبع: خبـرآنلاین