به گزارش زیرنویس، کوروش اعتماد در نشست خبری “پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری رایگان دیابت و فشارخون ” ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای این پویش اظهار کرد: از ابتدای اجرای این پویش تا صبح امروز، ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور در زمینه بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون غربالگری شده‌اند. […]

به گزارش زیرنویس، کوروش اعتماد در نشست خبری “پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری رایگان دیابت و فشارخون ” ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای این پویش اظهار کرد: از ابتدای اجرای این پویش تا صبح امروز، ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور در زمینه بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون غربالگری شده‌اند.

وی افزود: از بین افراد غربالگری شده، ۱۴۵ هزار نفر مشکوک به پرفشاری خون و ۸۵ هزار نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی شده‌اند.

اعتماد با بیان اینکه از بین افراد غربالگری شده یک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در مرحله پیش فشارخون (حالتی که فشار خون بالاتر از حد طبیعی است اما هنوز فرد به طور کامل به فشار خون بالا مبتلا نشده) و ۶۰۰ هزار نفر نیز در مرحله پیش دیابت (حالتی که قند خون بالاتر از حد طبیعی است ولی هنوز به دیابت تبدیل نشده‌ است) قرار دارند، تصریح کرد: چنانچه این افراد اصلاح سبک زندگی و انجام برخی مداخلات مانند ورزش و تحرک بدنی روزانه به مدت نیم ساعت و اصلاح رژیم تغذیه‌ای را رعایت کنند، می‌توانند از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کنند.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در راستای اجرای «پویش ملی سلامت» تاکنون ۲۳ میلیون پیامک به هموطنان ارسال شده است. در پیامک‌های ارسالی لینکی قرار داده شده که مردم می‌توانند به صورت خوداظهاری در پویش شرکت کنند.

وی گفت: جمعیت هدف «پویش ملی سلامت» افراد بالای ۱۸ سال هستند که ۵۴ میلیون نفرند که تاکنون ۲۰ درصد از این جمعیت بررسی شده‌اند و امیدواریم تا ۱۵ دی ماه ۸۰ درصد مابقی گروه هدف نیز در این پویش مشارکت کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمانشاه، مازندران و گناباد از نظر تعداد و پوشش خدمات در بین سایر دانشگاه‌ها در رتبه‌های برتر، قرار دارند.

وی با بیان اینکه در مناطق غربی کشور و مناطق صعب العبور مردم مشارکت خوبی داشته‌اند و پوشش قابل قبولی گزارش شده است، گفت: امیدواریم تا ۱۵ دی ماه این برنامه با شتاب بیشتری پیش رود.

اعتماد تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که حتی بعد از پایان زمان پویش، این خدمت در مراکز بهداشت ادامه می‌یابد، اما اجرای پویش زنگ هشداری محسوب می‌شود تا مردم آگاه شوند که پیشگیری از بروز دیابت و پرفشاری خون در کیفیت زندگی و آینده آنان تاثیر بسزایی خواهد داشت. این عوامل خطر می‌توانند به صورت خاموش جسم انسان را به سمت بیماری و زوال پیش ببرند. همانطور که مردم در مورد واکسیناسیون کووید ۱۹ اقدام کردند، در مورد دیابت و فشارخون نیز باید مراجعه کرده و بررسی‌های لازم را انجام دهند.

در ادامه این نشست خبری، حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تقویت و به روزرسانی شبکه بهداشت، گفت: نظام شبکه بهداشت و درمان کشور پوشش کاملی از خدمات بهداشت و سلامت را از روستا تا شهر، تامین می‌کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر، مهاجرت روستاییان به شهر، منجر به افزایش حاشیه نشینی و برهم خوردن استاندارد شهرنشینی شده است. بنابراین در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این جمعیت نیز تغییراتی ایجاد شد؛ در این زمینه سه عامل باید مدنظر قرار گیرد؛ اول تغییر ساختار فیزیکی شبکه متناسب با شرایط جدید، دوم، به کارگیری نیروی انسانی متناسب و سوم، محتوای ارائه خدمات و بسته‌های خدمتی، است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه دو سال اخیر وزارت بهداشت “برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع” بوده است، اظهار کرد: برنامه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع نیز در جهت تقویت نظام شبکه طراحی و اجرا شد‌.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم مرتبط با زندگی امروزی، بحث خودمراقبتی است، افزود: آموزش خودمراقبتی یکی از برنامه ‌های بسیار مهم وزارت بهداشت در قالب برنامه سلامت خانواده، است.

فرشیدی خاطرنشان کرد: پویش ملی سلامت در فاز اول، دو عامل مهم از جمله “دیابت و پرفشاری خون” را بررسی می‌‌کند چراکه بر کیفیت زندگی، مرگ و از کار افتادگی بسیاری از افراد جامعه تاثیرگذار، اما قابل پیشگیری و تشخیص زودهنگام است.

وی ادامه داد: در برنامه سلامت خانواده روی دو عامل دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای ارتباط الکترونیکی و مجازی به منظور ارتقای سواد سلامت، کار می‌کنیم. این عوامل منجر به افزایش پوشش خدمات سلامت می‌شود تا به عنوان مثال، طی ۱۰ سال آینده، نیاز به تخت‌‌های بیمارستانی، بستری، خدمات درمانی، سکته‌های مغزی و قلبی، دیالیز، قطع عضو و سایر موارد مرتبط با مقوله بیماری‌ها و درمان، کاهش یابد. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه تجارب و درس آموخته‌های برنامه “پویش ملی سلامت” در برنامه‌های آتی وزارت بهداشت ارزشمند و کاربردی خواهد بود، گفت: قصد داریم در این زمینه برنامه ‌های مشابه در غربالگری سایر بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها را نیز اجرا کنیم. در یک هفته اخیر، روزانه ۷۵۰ هزار نفر غربالگری شدند که از این پس، با سرعت بیشتری پیش خواهیم رفت.

منبع خبر: رکنـا