به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، تورم بازار کالاهای کم کیفیت را رونق بخشیده است. حال داستان چیست؟ وقتی توان جیب مردم کاهش بیابد، به اجبار به سمت کالاهایی می روند که قیمت کمتری را دارند. در این میان کالاهایی کیفیت آنها برجسته نیست، در سبد خانوارها جای می گیرد. این جاگیری ضررهایی برای امروز و […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، تورم بازار کالاهای کم کیفیت را رونق بخشیده است. حال داستان چیست؟ وقتی توان جیب مردم کاهش بیابد، به اجبار به سمت کالاهایی می روند که قیمت کمتری را دارند. در این میان کالاهایی کیفیت آنها برجسته نیست، در سبد خانوارها جای می گیرد. این جاگیری ضررهایی برای امروز و فردا جامعه دارد. کالا بی کیفیت در بخش خوراکی ها یعنی نرسیدن ویتامین به مواد مقوی به بدن شهروندان و این ضعف روحی و جسمی را از همین امروزها تا فرداها برای افراد در بر دارد. فقر مواد غذایی مقوی یعنی مقاوم نبودن در برابر بیماری ها و آسیب های جسمی که می تواند در آینده برای افراد مخارج درمانی بیشتری را در بر داشته باشد که یکی از آنها چاقی است. چاقی خود به تنهایی سرآغاز بسیاری بیماری های سخت است که درمانشان هم هزینه های گزافی را به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر شاهد افزایش بیش از ۲۰ درصدی شیوع «اضافه وزن» در بین نوجوانان ایرانی نسبت به چهار دهه گذشته هستیم. رتبه اضافه وزن دختران و پسران ۱۹ سال ایرانی با صعود ۲۸ و ۲۴ پله‌ای، از رتبه ۹۶ و ۱۰۵ به رتبه‌های ۶۸ و ۸۱ رسیده است. همچنین شیوع اضافه وزن در دختران از شش درصد به بیش از ۲۶ درصد و در پسران از سه درصد به ۲۴ رسیده است. در رتبه بندی جهانی چاقی هم، دختران ۱۹ سال ایرانی دارای رتبه ۵۵ و پسران در رتبه ۷۴ هستند.

اما سودجویان به این امر توجه ندارند و به جیب خود می اندیشند. همواره سودجویان تلاش دارند با مواد اولیه ارزان‌تر، سود بیشتری نصیب خود کنند و البته که احتمال تقلب برای مواد غذایی گران‌قیمت بیشتر است؛ این درحالیست که بسیاری از بیماری‌ها از سرطان گرفته تا نازایی، بیماری‌های قلبی عروقی، عصبی و… می‌توانند منشاء غذایی داشته باشند و بر همین اساس هم بحث کنترل کیفیت و سلامت غذا بسیار حائز اهمیت است.

وقتی از کیفیت پایین مواد غذایی حرف می زنیم یعنی از  آبلیموی حاصل از ترکیب آب و اسید، زعفران تقلبی، عسل حاصل از شکر و … می گوییم که قیمتی کمی ارزان تر دارند اما محتوایی پوچ و بیماری زا.مصرف این اقلام در کوتاه مدت موجب رخوت بدن و افسردگی ناشی از نرسیدن ویتامین و مواد معدنی لازم می شود همچنین در بلند مدت موجب بروز بیماری های مختلفی خواهد شد.

نماینده مجلس: توزیع کالا برگ الکترونیک، راه حل فعلی دولت

عرضه محصولات با قیمت کمتر با این تصور و توجیه که محصول در خارج از مغازه عرضه می‌شود ولی کیفیت نامناسبی ندارد اغلب یک برداشت اشتباه است. به همین دلیل شناخت نسبت به عرضه‌کننده و اصالت محصول عرضه شده بسیار مهم است.

پروین صالحی مبارکه نماینده مجلس یازدهم در این خصوص به خبرنگار اجتماعی زیرنویس گفت: نهاد ناظر بر بازرسی ها و نظارت های این گونه تخلفات سازمان غذا و دارو است. شهروندان در صورت مشاهده مواد غذایی بدون استاندارد، سیب سلامت و جواز کسب ملزم به مطلع سازی سازمان غذا و دارو هستند و این نهاد ناظر نیز مسئول پیگیری و برخورد با تولید کننده مرتبط خواهد بود.

وی در خصوص آسیب هایی که متوجه دهک های پایین تر جامعه است، گفت: تدبیری که مجلس برای این موضوع اندیشیده، توزیع کالا برگ الکترونیک بین سه دهک پایین جامعه است. همچنین وزارت رفاه  کار و تامین اجتماعی در پی اندیشیدن تمهیداتی هستند که این قشر را تقویت کنند.

وی افزود: دولت به اتفاق مجلس و حاکمیت باید در تلاش باشند که مهار تورم کنترل شود ولی در شرایط فعلی این ارایه کالا برگ کوچک ترین راهکاری بود که دولت میتوانست انجام دهد.تا زمانی که تیم اقتصادی دولت راهکاری را برای مهار تورم در نظر بگیرد.

افزایش بیماری دیابت، قلبی و سرطان با مصرف موادغذایی بی کیفیت

این سخنان این نماینده مجلس در حالی مطرح است که مصرف غذاهای با کیفیت پایین و بدون ویتامین های ضروری می توانند مشکلات متعددی برای سلامتی افراد ایجاد کنند. سو تغذیه از اولین ضربه های مصرف مواد خوراکی کم کیفیت است. غذاهای بی کیفیت فاقد مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای عملکرد صحیح بدن هستند. رژیم غذایی با کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به سوء تغذیه شود که می تواند بر رشد جسمی و ذهنی تأثیر بگذارد و این یعنی با افزایش بیماری ها و کاهش تمرکز و هوش مواجه خواهیم شد.

مورد دیگری که مواد غذایی کم کیفیت ایجاد می کند چاقی است.غذاهای بی کیفیت اغلب دارای کالری، چربی های ناسالم و قند هستند. مصرف بیش از حد این غذاها می تواند منجر به چاقی شود که یک عامل خطر اصلی برای چندین بیماری مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان است. در اینجا می توان به یک آمار ر رسمی اشاره داشت و آن اینکه «حسین فرشیدی» معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ در افتتاحیه هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی گفت: بیش از ۵۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دارای شاخص توده بدنی بالای ۳۰ و اضافه وزن و چاقی هستند.

آسیب دیگر مصرف مواد غذایی کم کیفیت و غیر مقوی، ضعف سیستم ایمنی است.رژیم غذایی فاقد ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و افراد را مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری ها کند.

به حتم وزارت بهداشت آگاه است و دولت نیز ناآگاه نیست که در درازمدت استفاده از غذاهای بی کیفیت و بدون ویتامین های ضروری می تواند اثرات نامطلوبی بر جامعه نیز داشته باشد. این می تواند منجر به افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی به دلیل افزایش بیماری های مزمن ناشی از تغذیه نامناسب شود. همچنین به دلیل شیوع مشکلات بهداشتی در بین افراد می تواند بر بهره وری نیروی کار تأثیر بگذارد. بنابراین، ترویج عادات غذایی سالم و دسترسی به غذاهای مغذی برای رفاه کلی افراد و جامعه ضروری است.

 

 

 

منبع خبر: رکنـا