زیرنویس، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: بعد از جنگ تحمیلی که حضرت آقا از آن به «گنجینه مقدس» یاد می‌کنند ایران اسلامی بر آن شد تا با اتکا به توان و تخصص داخلی، به کارگیری از ایده‌های نو و حمایت و پشتیبانی از اندیشه نخبگان به ویژه در بخش نظامی و تسلیحاتی به دستاوردهای بزرگ […]

زیرنویس، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: بعد از جنگ تحمیلی که حضرت آقا از آن به «گنجینه مقدس» یاد می‌کنند ایران اسلامی بر آن شد تا با اتکا به توان و تخصص داخلی، به کارگیری از ایده‌های نو و حمایت و پشتیبانی از اندیشه نخبگان به ویژه در بخش نظامی و تسلیحاتی به دستاوردهای بزرگ در این بخش نائل شود، دستاوردهایی که امروز دشمن را در جای خود «میخکوب» کرده است.

واکاوی دستاوردهای انقلاب به وقت «راویان پیشرفت»

رسانه در خط مقدم جهاد تبیین

از آنجایی که خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان خط مقدم جهاد تبیین هستند و عَلم روایتگری و تبیین گری را بر دوش می کشند از همین رو سازمان بسیج رسانه استان گیلان در اقدامی ارزشمند تعداد ۱۲۰ نفر از فعالان رسانه‌ای این استان را در قالب طرح «راویان پیشرفت» با تازه‌ترین تجهیزات، امکانات و دستاوردهای هوافضای سپاه آشنا کرد.

خبرنگاران و اصحاب رسانه در حالی از نزدیک و به صورت ملموس از دستاوردهای نظامی، موشکی و تسلیحاتی هوافضای سپاه دیدن می‌کنند که دشمن هر ثانیه برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی و ناکارآمد جلوه دادن این انقلاب تلاش می‌کند.

ساعت ۶ بامداد زمان تجمع خبرنگاران و اهالی رسانه برای حرکت به سمت پایتخت بود و طبق روال گذشته تجهیزات و امکانات تصویربرداری را برداشتم و روانه محل قرار شدم. ساعت قرار در پای انتظار به درازا کشید تا جایی که زیر پایم علف بی قراری و انتظار «سبز» شده بود. خورشید پهنه نورانی اش را بر پیکره رشت گستراند و دیگر انتظار از حوصله خارج می‌شد که اتوبوس حامل بچه‌های شرق گیلان به میدان گیل (رشت) رسید و با همراه این گروه خبری مسیر رشت را به سمت تهران ترک کردیم و در طول مسیر بچه‌های رسانه جنوب گیلان را با خود همراه کردیم، شور و شوق خاصی در بین خبرنگاران و فعالین رسانه‌ای حاکم بود و هر کدام در ذهنشان تصویرسازی‌های پیش داورانه از دستاوردهای نظامی هوافضای سپاه برای خود ترسیم کرده بودند.

اکثر بچه‌های رسانه گیلان برای نخستین بار بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های هوافضای سپاه را تجربه می‌کردند، تجربه‌ای که می‌تواند موجب خودباوری ملی، تقویت امید در جامعه و تغییر نگرش در خصوص اقتدار نظامی و امنیتی شود.

وقت اذان به پایتخت و محل برگزاری نمایشگاه رسیدیم و بعد از اقامه نماز و صرف غذا نوبت بازدید از تازه‌ترین تجهیزات و دستاوردهای تسلیحاتی هوافضای سپاه شد. از ورودی درب شیشه‌ای وارد دالان تاریک آمیخته با فضاسازی دفاع مقدسی شدیم فضایی که ما را با خود به جبهه و دفاع مقدس می‌برد، دفاع مقدسی که سرمنشا درس پذیری، عبرت اندوزی و آینده پژوهی است.

واکاوی دستاوردهای انقلاب به وقت «راویان پیشرفت»

چه بودیم و حالا چه شدیم

به گمانم تعریف فضاسازی دفاع مقدس بیشتر بدان جهت است که فراموش نکنیم «چه بودیم و حالا چه شدیم». بعد خروج از دالان افتخارآمیز دفاع مقدس چشممان به یادمان تمثال مبارک شهدا روشن شد که در بین این شهدا، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیش از بقیه به ما لبخند هدیه می‌دهد.

در حین بازدید راهنمای این گروه خبری که یک افسر جوان بود برای ما از درس پذیری از دفاع مقدس و شکست‌های جنگ هشت سال گفت، شکست‌هایی که امروز با اتکا به توان و تخصص داخلی به پیروزی‌های بزرگ تبدیل شده است.

امکانات و تجهیزات موشکی و نظامی هوافضا یکی پس از دیگری پیش چشمان بیدار رسانه رژه می‌رود، تجهیزات و امکاناتی که هر کدام از آنها لرزه به جان دشمن انداخته است.

از کدامین دستاورد برایتان بنویسم تا حق «هوافضای سپاه» ادا شود. از «مهران» پدافند ۳۲۰ کیلومتری ایران بنویسم یا از موشک جدید هایپرسونیک فتاح ۲؛ موشکی که از نوع (ابرفراصوت) با قابلیت گلاید و همچنین کروز است که در دسته تسلیحات هایپرسونیک HGV و HCM دسته‌بندی می‌شود و تنها ۴ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران فناوری این نوع از تسلیحات هایپرسونیک را در اختیار دارند.

از موشک بالستیک «دزفول»، «عماد» و «رضوان» بنویسم یا از موشک بالستیک فاتح نوع A کدام یک از تسلیحات موشکی و نظامی هوافضای سپاه را در قرعه «تعریف» بیاندازم تا دشمن در قرعه «تضعیف» بیافتد. از موشک سراغ «پهپاد» می‌رویم پهپادهایی که در دنیا نظیر ندارد.

پهپاد شاهد ۱۴۷ که آخرین دستاورد پهپادی نیروی هوافضای سپاه محسوب می‌شود یک هواپیمای پهن پیکر با طول بال ۲۶ متر است که می‌تواند تا ارتفاع ۶۰ هزار پا پرواز کند و تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را در محدوده شناسایی خود قرار دهد. پهپاد شاهد ۱۳۹ دیگر دستاورد هوافضای سپاه است که قابلیت‌های پیدا و پنهان فراوانی دارد.

در این نمایشگاه که شامل بخش‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضایی بود، دستاوردهای جدید و به‌روز شده دانشمندان و متخصصان جوان نیروی هوافضای سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شده است.

واکاوی دستاوردهای انقلاب به وقت «راویان پیشرفت»

پشتوانه‌ای بزرگ به نام «رهبری»

در تعریف از عملکرد مثبت هوافضای سپاه همان اندازه بگویم که تحسین حضرت آقا بر انگیخته است و ایشان در تازه‌ترین اظهارنظرشان نسبت به آمادگی نظامی، تسلیحاتی و موشکی ایران گفته؛ «هر جا جوان‌های ما با عزم و ایمان وارد شدند، توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند و این مهم در دستاوردهای هوافضا کاملاً مشهود است.

رهبری حرکت و پیشرفت در مجموعه‌های نیروهای مسلح را سریع و مطلوب خواندند و با تاکید بر لزوم کاهش پیدا نکردن شتاب حرکت، افزودند: «ما در برخی بخش‌های کشور وضعمان خیلی خوب است اما در برخی بخش‌ها وضعمان خوب نیست و کمبود و نقص وجود دارد که در این بخش‌ها نیز باید با تشخیص صحیح نیازها، به سمت برطرف کردن نقطه‌ی نیاز حرکت کرد».

به قدری مسحور پیشرفت‌های موشکی و پهپادی ایران شدم که نمی دانم از شدت شادی و غرور بخندم یا اشک بریزم؛ کشوری که تا دیروز از ساختن یک «سوزن» ناتوان بود حالا موشک‌های نقطه زن و ماهواره بر را روانه می‌کند.

الحق ایرانِ مقتدر و توسعه یافته بی شک در حوزه دفاعی، موشکی و نظامی گوی سبقت را از کشورهای منطقه ربوده است. پیشرفت موشک وار ایران در حوزه صنایع تسلیحاتی نه تنها دشمن را انگشت به دهان گذاشته بلکه بسیاری از خودی‌ها و مردم غیر مطلع را شگفت زده کرده است.

بدون شک تبیین درست و به موقع دستاوردهای نظام اسلامی به ویژه در بخش نظامی و تسلیحاتی با در نظر گرفتن کلیه موازین امنیتی و اطلاعاتی منجر به دلگرم شدن مردم در راستای ارتقای امنیت ملی و سرزمینی کشور می‌شود.

منبع: مـهر