همه آنچه باید درباره جاسوس سوئدی بدانید
همه آنچه باید درباره جاسوس سوئدی بدانید

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های «یوهان فلودروس»، تبعه سوئدی دستگیر شده به اتهام جاسوسی، در شعبه٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. بر اساس آنچه مرکز رسانه قوه قضاییه دراین زمینه منتشر کرده، همکاری اطلاعاتی با رژیم‌صهیونیستی، اتهام محوری این تبعه سوئدی است که اکنون پرونده وی ازسوی دستگاه قضایی درحال رسیدگی است. در […]

- همه آنچه باید درباره جاسوس سوئدی بدانید

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های «یوهان فلودروس»، تبعه سوئدی دستگیر شده به اتهام جاسوسی، در شعبه٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

بر اساس آنچه مرکز رسانه قوه قضاییه دراین زمینه منتشر کرده، همکاری اطلاعاتی با رژیم‌صهیونیستی، اتهام محوری این تبعه سوئدی است که اکنون پرونده وی ازسوی دستگاه قضایی درحال رسیدگی است. در ابتدای این دادگاه، که به ریاست قاضی افشاری برگزار شد، نماینده دادستان کیفرخواست صادر شده ازسوی دادسرای تهران را قرائت کرد؛ کیفرخواستی که مبنی بر «بر افساد فی‌الارض» و «اقدامات گسترده علیه امنیت کشور با وصف همکاری اطلاعاتی گسترده با رژیم‌صهیونسیتی» بود.

به‌گفته نماینده دادستان، براساس گزارش وزارت اطلاعات و مستندات ارائه شده، فلودروس با عوامل رژیم‌صهیونسیتی در ارتباط بوده و در زمینه جمع‌آوری اطلاعات به نفع این رژیم در قالب پروژه‌های برانداز با محوریت موسسات آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی شناخته شده فعال دراین حوزه، علیه ایران فعال بوده‌است.

اقدام‌هایی برای جاسوسی

از جمله اقدام‌های این متهم سوئدی، که در کیفرخواست نماینده دادستان به آن‌ها اشاره شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارتباط شبکه‌ای با عوامل و عناصر اتحادیه اروپا و نمایندگان مرتبط با گروهک تروریستی منافقین
اجرای پروژه‌های مختلف با هدایت عناصر رژیم‌صهیونسیتی و نقش آفرینی موسسات و سازمان‌های فعال در حوزه براندازی
حضور در ایران در قالب هیات کمیسیون اروپا همزمان با همکاری با نهاد‌های و سرویس‌های اطلاعاتی اروپا و اسرائیل در ایران با پوشش کارمند اتحادیه اروپا
برقراری ارتباط شبکه‌ای در کشور با سایر عوامل سرویس اطلاعاتی سوئد
اقدام و فعالیت در پروژه‌های براندازی و انتقال پول به ایران در قالب پروژه‌های اشاره شده
همکاری و ارتباط اطلاعاتی در اتحادیه اروپا
سفر به فلسطین اشغالی و ارتباط با عناصر و عوامل رژیم اشغالگر قدس
جمع‌آوری اطلاعات از برنامه‌های جمهوری‌اسلامی ایران که ارتباطی با حوزه حرفه‌ای فعالیت متهم نداشته‌است

جاسوس سوئدی چه زمانی دستگیر شد؟

هشتم مردادماه ۱۴۰۱ بود که وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد یک تبعه سوئدی را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کرده‌است. در آن اطلاعیه تاکید شده بود متهم که در سفر‌های چندگانه پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتار‌ها و ارتباطات مشکوک، در فهرست مظنونان واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه ورود به کشور، همه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهر‌های مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرز‌های ایران، دقیقاً تحت نظر مأموران ضدجاسوسی این وزارت‌خانه بوده‌است. در آن مقطع تاکید شد که متهم با رعایت اصول حرفه‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت نظر بوده‌اند؛ ارتباط برقرار کرده‌است.

واکنش اولیه سوئد

به‌ دنبال انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره دستگیری جاسوس سوئدی، وزارت امورخارجه سوئد به‌ سرعت به این موضوع واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای، بازداشت تبعه ۳۰ ساله خود در ایران را تایید کرد. درآن بیانیه تاکید شده بود که این پرونده مربوط به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بوده و وزارت امورخارجه سوئد مشغول کار روی این پرونده است. این‌درحالی بود که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ و به‌دنبال درخواست دادستانی سوئد مبنی بر صدور حکم «حبس ابد» برای حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد، وزارت خارجه این کشور به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داده بود.

تایید دستگیری بدون ارائه اطلاعات تکمیلی

۱۳ شهریورماه ۱۴۰۲ بود که بار دیگر موضوع دستگیری جاسوس سوئدی در ایران از سوی سوئدی‌ها و کمیسیون اروپا مطرح شد و آن‌ها بار دیگر کوشیدند ضمن تلاش برای پیوند زدن موضوع به آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱ در ایران، تهران را در زمینه دستگیری تبعه سوئدی محکوم کنند. با وجود تایید این دستگیری ازسوی وزارت امورخارجه و برخی مقام‌های کمیسیون اروپا، اما درآن مقطع اطلاعات دقیقی از هویت فرد دستگیر شده ارائه نشد و برخی چهره‌های اروپایی به‌دلیل آنچه «حساسیت موضوع» اعلام شد، از ارائه اطلاعات دقیق‌تر خودداری کردند.

اطلاعاتی که نیویورک‌تایمز منتشر کرد

این درحالی بود که پیش‌از آن، روزنامه «نیویورک‌تایمز» با انتشار گزارشی، اطلاعات بیشتری از متهم دستگیر شده درایران ارائه داده بود. درآن گزارش، متهم دستگیر شده «یوهان فلودروس ۳۳ ساله» معرفی شد؛ شهروند سوئدی که سابقه کار برای مؤسسه‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا دارد. همچنین ادعا شد فلودروس در زمینه خدمات‌عمومی آموزش می‌داده و در یک کارزار تبلیغاتی برای جذب جوانان سوئدی به شغل‌های اتحادیه اروپا نیز حضور داشته است. نیویورک تایمز درحالی ادعا کرد این «مقام رسمی اروپایی» برای یک «سفر توریستی خصوصی» به ایران رفته، که همه مستندات و تحقیقات انجام شده از فعالیت‌های گسترده فلودروس باهدف جاسوسی از بخش‌های مختلف ایران حکایت دارد.

واکنش به دادگاه جاسوس سوئدی

با انتشار خبر آغاز محاکمه متهم سوئدی در تهران، توبیاس بیلستروم، وزیر امورخارجه سوئد به این موضوع واکنش نشان داد و ادعا کرد «بازداشت فلودروس «خودسرانه» بوده‌است»؛ ادعایی که همه شواهد و مدارک خلاف آن را ثابت می‌کنند. وی با بیان اینکه سوئد و اتحادیه اروپا «خودسرانه» بودن این بازداشت را «کاملا واضح» به نمایندگان ایران اعلام کرده‌اند، تصریح کرد که «هیچ مبنایی برای در بازداشت ماندن یوهان فلودروس وجود ندارد، چه رسد به این که او را در دادگاه محاکمه کنند».

اقدام‌های ضدایرانی دولت سوئد

همه این‌ها در شرایطی است که روابط ایران و سوئد طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف با تنش‌های سیاسی مختلفی همراه بوده‌است. دولت سوئد با انجام برخی اقدام‌های خصمانه مانند «صدور بی‌دلیل هشدار سفر به ایران»، «دستگیری بی‌دلیل شهروندان ایرانی ازجمله حمید نوری»، «همکاری با گروه‌های معاند و تجزیه‌طلب» و همچنین «حمایت از رفتار‌های اسلام‌ستیزانه»، زمینه‌ساز شکل‌گیری بی‌اعتمادی در روابط فی‌مابین شده‌است. این درحالی‌است که طرف سوئدی در یکی دو سال اخیر همواره تلاش کرده با فرافکنی و فضاسازی‌های سیاسی و دیپلماتیک، تهران را به «دستگیری بی‌دلیل» اتباعش محکوم کند.

منبع: همشهری آنلاین

+