به گزارش زیرنویس، برای اینکه شب یلدا پرخوری نکنی، قرار است یکسری ترفند‌ها را رعایت کنی: ۱. وعده شام را زودتر یا سبک‌تر میل کن باید سعی کنید زودتر شام بخورید چون باعث می‌شود اختلال در خواب تان به وجود بیاید و باعث عدم هضم مواد غذایی هم می‌شود. یادتان باشد بعد از شام به […]

به گزارش زیرنویس، برای اینکه شب یلدا پرخوری نکنی، قرار است یکسری ترفند‌ها را رعایت کنی:

۱. وعده شام را زودتر یا سبک‌تر میل کن

باید سعی کنید زودتر شام بخورید چون باعث می‌شود اختلال در خواب تان به وجود بیاید و باعث عدم هضم مواد غذایی هم می‌شود. یادتان باشد بعد از شام به هیچ عنوان شیرینی ‌جات نخورید تا از دریافت کالری مازاد جلوگیری کنید.

۲. هندوانه‌ و آجیل را هم زمان نخور

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هرکدام از مواد غذایی در معده انسان طبقه بندی شده و در نهایت بر همان اساس هضم می‌شوند. به خاطر همین مصرف آجیل یا میوه در شب یلدا باید یک ساعت و نیم بعد از شام باشد و یادتان باشد به صورت همزمان نباید هندوانه و آجیل را میل کنید.

۳. غذا خوب باید جویده شود

دقت کنید که هر لقمه را باید حدود ۳۰ تا ۴۰ بار بجوید. جویدن هر لقمه غذا باعث می‌شود معده برای هضم به خوبی کار کند.

۴. آجیل کهنه مصرف نکن

برای اینکه اختلال در عملکرد کبد ایجاد نشود بهتر است آجیل کهنه نخورید چون به دلیل اینکه دارای آفلاتوکسین است به شدت برای بدن مضر است. به خاطر همین شب یلدا سعی کنید آجیل‌هایی مثل فندق، گردو، بادام و پسته را بدون پوست نخرید که از تازه بودنش مطمئن باشید.

۵. آجیل شور نخور

مصرف آجیل شور در شب یلدا باعث افزایش چربی و فشار خون می‌شود. مرگ خاموش معروف، فشار خون است. افرادی که دچار بیماری فشار خون هستند خطراتی مثل سکته مغزی، قلبی و مرگ تهدیدشان می‌کند. مصرف آجیل به خصوص شور برای افرادی که بیماری فشار خون دارند ممنوع است. آجیل سرشار از منابع غنی کالری و برای سلامتی بدن مفید است ولی اگر مصرف بی‌رویه داشته باشید باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.

۶. ترجیحا انتخابت شیرینی نباشد

باید رژیم غذایی را شب یلدا هم رعایت کنید. شیرینی می‌تواند وسوسه انگیز باشد اما یادتان نرود که در حال رژیم گرفتن هستید و باید رعایت کنید. اگر می‌توانید که باید از خوردن شیرینی صرف نظر کنید، در غیر این صورت باید مقدار کمی شیرینی بخورید. افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند باید شب یلدا مراقب سلامتی خودشان باشند و از سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

شب یلدا ممکن است با چه مشکلاتی روبه‌رو شویم؟

پرخوری شب یلدا باعث می‌شود به بیماری‌های مختلف ابتلا پیدا کنید. پرخوری باعث می‌شود معده، کبد و روده دچار اختلال شود. برخی از این مشکلاتی که شب یلدا دچار می‌شوی مثل:

۱. اختلال در هضم غذا

یکسری از غذاها مثل آجیل، نان، غلات، میوه و سبزیجات اگر به صورت همزمان خورده شود اختلال در هضم ایجاد کرده و موجب فاسد شدن غذا در معده هم می‌شود. نیم ساعت قبل اینکه غذا را شروع کنی یا یک ساعت و نیم بعدش نباید آب یا مایعات بخورید، به خاطر اینکه این موضوع باعث اختلال در هضم غذا در معده می‌شود. به همین دلیل پرخوری موجب اختلال در هضم غذا می‌شود.

۲. مشکلات گوارشی و مسمومیت غذایی

پرخوری در شب یلدا  باعث مسمومیت، استفراغ و اسهال می‌شود که یکی از عوارض‌ پرخوری است. به خاطر اینکه در این شب از هر نوع خوراکی میل می‌کنید و باعث مشکلات گوارشی و مسمومیت غذایی می‌شود.

منبع خبر: رکنـا