نکته‌های جادویی خرید که کسی به شما نمی‌گوید
نکته‌های جادویی خرید که کسی به شما نمی‌گوید

خرید کردن یکی از امور روزمره در عصر حاضر محسوب می‌شود که همه افراد به نوعی در حال انجام و تکرار آن هستند. خریدهایی در طیف‌های مختلف که گاه به سبب انجام بعضی از آنها احساس خوشایند و یا از انجام برخی دیگر به حسی ناخوشایند دچار می‌شویم.  احساسات و عواطفی که از این فعلِ […]

- نکته‌های جادویی خرید که کسی به شما نمی‌گوید

خرید کردن یکی از امور روزمره در عصر حاضر محسوب می‌شود که همه افراد به نوعی در حال انجام و تکرار آن هستند. خریدهایی در طیف‌های مختلف که گاه به سبب انجام بعضی از آنها احساس خوشایند و یا از انجام برخی دیگر به حسی ناخوشایند دچار می‌شویم.

 احساسات و عواطفی که از این فعلِ پر هزینه ناشی می‌شود حتی پای علم روانشناسی و رفتارشناسی را هم به میان و میدان کشانده تا جایی که به استناد پژوهش‌ها و تحقیقاتی علمی در سراسر جهان، می‌توان از این گزاره به عنوان نوعی درمان و تراپیِ روحی و روانی یاد کرد. اما سوال اینجاست که کمیت و کیفیت خرید کردن باید دارای چه ویژگی‌ها و مولفه‌هایی باشند تا به مثابه درمان از آن یاد شود نه یک گونه اختلال روانی با نام اضطراب و استرس. «صادق اسماعیلی»، روانشناس به این سوال پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «یکی از افعالی که در غالب افراد منجر به ترشح هورمون دوپامین و حتی سروتونین (محرک شادی) می‌شود، خرید کردن است.

خرید کردن و به عبارتی پاساژگردی را اگر پاداش در نظر بگیریم، روان ما از دریافت آن احساس خوب و حال مثبت خواهد داشت. اما به شرطی که استاندارد‌های لازم و ضروری را دارا باشد و از مرز‌های ممنوعه عبور نکند.

نخست اینکه برای افزایش روحیه یا ایجاد حال خوب از طریق خرید کردن، حواستان به بودجه و اولویت‌بندی‌های مالی فردی و خانوادگی‌تان باشد. سعی کنید اقلام و وسایلی که نیاز دارید را جزو لیست خریددرمانی خود قرار دهید؛ با این شیوه هم خرید سودمند خواهید داشت و هم به هنگام نیاز روحی، پاسخی درست و منطقی به آن می‌دهید.»

اسماعیلی ادامه می‌دهد: «خرید کردن اگر بی‌رویه و فراتر از مرز‌های ممنوعه پیش رود اتفاقا نتیجه معکوس خواهد داشت. یعنی شما می‌روید خرید و گشت و گذار در فضا‌های فروشگاهی، اما کمی بعد از آن که خرید یا خریدهایتان را انجام دادید، به جای اینکه حال‌تان خوب شود دچار عذاب وجدان، اضطراب و پریشانی خاطر می‌شوید؛ چون فرآیند مدیریت اقتصادی و رفتاری‌تان به خوبی پیش نرفته است و اگر این رویه را تکرار کنید و در بازه‌های زمانی کوتاه مدت ادامه دهید، خرید درمانی شما به خرید‌های عصبی یا هیجانی و از سویی نیز به مصرف‌گرایی، چالش‌های بزرگ مادی و حتی جنون‌رفتاری منتهی خواهد شد.

در برخی کشور‌ها از نیاز به خرید کردن افراد برای اهداف تجاری و سرمایه‌داری بهره‌کشی می‌شود! بنابراین برای پرهیز از این پیش‌آمد و دام و تله بازاری توصیه می‌کنیم به دنبال تعریف و طراحی شیوه‌های مناسب با آثار بلندمدت و پایدارتری ویژه بهبود حالات درونی خود باشید و برای کاهش افسردگی یا کیفیت‌بخشی به خلقیات خود، فقط سر در سبد‌ها و یا پاکت‌های خرید نکنید.

همچنین سعی کنید تا الگوی رفتاری خود را در موقعیت‌های که به خرید کردن می‌انجامد، مانند حس پرخاشگری یا عصبانیت و یا حتی غم را در خود کشف کنید. بروز چه حالاتی در شما منجر به نیاز به خرید کردن می‌شود؛ در آن موقعیت و شرایط یا پول کافی و یا کارت بانکی‌تان را همراه نداشته باشید.»

منبع: همشهری آنلاین

+