به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» نوشته رضا جهان‌فر با حضور امیرسرتیپ ابراهیم گلفام جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای دفاع مقدس، سرهنگ بهروز دانش‌پژوه از راویان کتاب، امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی دستیار فرمانده آجا، سرهنگ علیرضا نریمانی، رضا جهان‌فر نویسنده اثر و خانواده شهید دکتر یعقوب موسوی صبح امروز سه شنبه […]

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» نوشته رضا جهان‌فر با حضور امیرسرتیپ ابراهیم گلفام جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای دفاع مقدس، سرهنگ بهروز دانش‌پژوه از راویان کتاب، امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی دستیار فرمانده آجا، سرهنگ علیرضا نریمانی، رضا جهان‌فر نویسنده اثر و خانواده شهید دکتر یعقوب موسوی صبح امروز سه شنبه ۲۱ آذر در سالن اروند موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این آئین رونمایی امیر سرتیپ گلفام گفت: این کتاب در نوع خودش بی‌نظیر و برای ورق زدن تاریخ مناسب است. نویسنده خودش از افسران پدافند هوایی بوده و شجاعانه به مسائلی ورود می‌پردازد که کمتر کسی جرأت بیان این مسائل را می‌کند.

وی ادامه داد: خود کتاب یک سند بسیار خوبی است و حس خوبی را به انسان منتقل می‌کند. اصولاً نویسندگی اینطور است که باید تمام اسناد و مدارک موجود درباره موضوعی را جمع و تدوین کند تا بتواند آن اتفاق را به تصویر بکشد. این کتاب یک صحنه مرکب از تاریخ کشور ما است.

جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای دفاع مقدس افزود: نوزده ماه قبل از جنگ تحمیلی، آمریکا تلاش خود را کرد که انقلاب اسلامی را به انزوا بکشاند، در جنگ هم ۳۲ کشور به صدام کمک کردند تا در مقابل ایران بجنگد. علاوه بر اینها، بدترین جایی که منافقین توانستند ضربه بزنند، گروگان‌گیری یک هواپیمای مسافربری است که در آن سیصد نفر زن و بچه بی‌گناه قرار داشتند.

وی ادامه داد: ایران از نظر هوایی مقتدر و قدرتمند است. افسر نیروی شکاری با استفاده از پدافندها امنیت آسمانی را تأمین می‌کند. این اتفاق بزرگی برای نظام اسلامی بود که همه دست به دست هم دادند و موفق شدند. این کتاب سندی می‌شود که همه آیندگان به آن رجوع خواهند کرد. این کتاب می‌تواند منبعی برای محقق و پژوهشگران باشد.

ایران پس از واگذاری امنیت پرواز به سپاه لقب «گارد آهنی» گرفت

امیرسرتیپ اسماعیلی یکی دیگر از سخنرانان رونمایی کتاب «پرونده ای برای هواپیما ربایی» گفت: خالق کسی است که روح می‌دمد، خالق اثر زمانی می‌تواند بگوید من نویسنده هستم که مخاطب احساس کند کتاب روح دارد. رضا جهان‌فر نویسنده موفق و پرکاری است و قلم او در عرصه لشکری به خوبی شناخته شده است و آثارش روح دارد.

در ادامه این آئین نریمانی گفت: هواپیماربایی شاید از دید مسافر هواپیما فقط داخل هواپیما دیده شود اما آثار ربایش یک هواپیما در نظم جهانی اختلال ایجاد می‌کند و در امنیت ملی کشورها تأثیر می‌گذارد. این اتفاق می‌تواند پتانسیل فاجعه را ایجاد کرده و بالفعل برساند. هواپیماربایی هم نقطه ضعف است و هم نقطه قوت؛ این موضوع به مواجهه آن کشور بستگی دارد. در این موضوع باید به آثار این حوادث دقت کنیم.

وی ادامه داد: مأموریت اصلی این وقایع بر عهده شبکه ملی پدافند هوایی است. موضوع این کتاب کاربردی و مناسب کشورها است و می‌تواند آموزنده باشد و در سطوح بالای تحصیلی آموزش داده شود. باید به نویسنده تبریک گفت که به چنین موضوعی پرداخته است. دغدغه نویسنده این است که این آثار در آینده استفاده شود و غنای بیشتری داشته باشند و آیندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

در پایان آئین رونمایی کتاب «پرونده ای برای هواپیما ربایی» سرهنگ دانش‌پژوه گفت: این کتاب کار بسیار بزرگی است. امنیت هوایی در انکس ۱۸ میکائو در آن قید شده است. از زمانی که امنیت پرواز به سپاه پاسداران واگذار شد، هواپیماربایی موفقی نداشتیم. به دلیل امنیت پرواز لقب «گارد آهنین» را به ایران داده اند. کشورهای دیگر درخواست دارند تا امنیت پرواز را بیاموزند. این کتاب می‌تواند یکی از منابع آموزشی امنیت پرواز باشد. ما منابع آموزشی متنوعی برای این موضوع نداریم.

منبع: مـهر