زیرنویس، گروه استان‌ها: ساحل و دریا یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای استان بوشهر است و افراد زیادی از شمال تا جنوب استان بوشهر از این طریق امرار و معاش می‌کنند. طی سال‌های اخیر مقررات جدیدی وضعی شده و تصویب مصوبات متعدد در مورد واردات کالا از طریق شناورها به بنادر باعث شده تا فعالان حوزه […]

زیرنویس، گروه استان‌ها: ساحل و دریا یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای استان بوشهر است و افراد زیادی از شمال تا جنوب استان بوشهر از این طریق امرار و معاش می‌کنند.

طی سال‌های اخیر مقررات جدیدی وضعی شده و تصویب مصوبات متعدد در مورد واردات کالا از طریق شناورها به بنادر باعث شده تا فعالان حوزه تجارت دریایی با چالش جدی برای واردات کالا روبرو شوند.

کاهش تعداد سفرها به گونه‌ای که در سال جاری تنها مجوز یک سفر برای لنج‌داران صادر شده است، باعث شده تا تجار و بازرگانان نتوانند همچون سنوات گذشته واردات کالا را دنبال کنند.

یکی دیگر از چالش‌ها میزان و نوع کالاهای وارداتی است به گونه‌ای که بر اساس مصوبه جدید ته‌لنجی، لنج‌داران مجاز با واردات ۵۹ قلم کالا بوده و هر لنج فقط ۶۰ تن کالا را می‌تواند وارد کند.

لزوم رفع دغدغه ساحل‌نشینان

یکی از فعالان تجاری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: واردات ته‌لنجی حق مسلم مردم است و راه امرار و معاش مردم از طریق همین دریا است.

وی اضافه کرد: برخی مقررات و ممنوعیت‌ها باعث شده تا شاهد چالش جدی پیش روی فعالان تجاری باشیم و بازار را به تعطیلی بکشاند و بسیاری از افراد بیکار شوند.

وی تاکید کرد: همین موضوع باعث شده تا بازارهای تجاری استان بوشهر نیز با چالش‌هایی روبرو شوند که انتظار می‌رود مسؤولان مربوطه به صورت جدی پیگیر این مساله شود.

مشکل «ته‌لنجی» با اصلاح مصوبه سابق حل می‌شود

اصلاح مصوبه سابق ته‌لنجی

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور رفع دغدغه‌های فعالان حوزه تجارت دریایی در استان بوشهر تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوانی را در سطح ملی داشته‌ایم.

عبدالکریم جمیری اضافه کرد: با پیگیری‌های مکرری که با رئیس جمهور، ریاست مجلس و معاون اول رئیس جمهور در مورد مشکل ترخیص کالای همراه ملوان طی روزهای اخیر صورت گرفت، روز گذشته جلسه‌ای به دستور آقای مخبر تشکیل و نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: خوشبختانه اصلاحاتی در مصوبه سابق نسبت به تعداد اقلام و حجم کالای همراه ملوان صورت گرفت که جزئیات آن بعد از طی مراحل قانونی توسط دستگاه‌های اجرایی اعلام خواهد شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تصمیم گیران باید توجه داشته باشند که ملوانی و لنج‌داری، معیشت و زندگی مردم شمال استان بوشهر است و بارها تکرار کرده ام که با توجه به اقتضائات زندگی و معیشت مردم تصمیم کارشناسانه گرفته شود.

امید می‌رود با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد رفع مشکلات و دغدغه‌های ساحل‌نشینان و تأمین نیازها و مشکلات مردم در شهرهای ساحلی به ویژه مناطق تجاری استان بوشهر باشیم.

منبع: مـهر