استفاده هلال احمر از عینک واقعیت مجازی برای آموزش‌های امدادی
استفاده هلال احمر از عینک واقعیت مجازی برای آموزش‌های امدادی

رئیس جمعیت هلال احمر از استفاده این جمعیت از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای آموزش فراگیر مواجهه با سیل و زلزله خبرداد.

پیرحسین کولیوند در جریان بازید از ابزار آموزشی واقعیت مجازی، گفت: پیشتازی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری قابل قدردانی است اما باید بازی‌ها و محیط‌های شبیه‌سازی شده در عینک‌های وی‌آر تولید شده به سرعت افزایش یابد و در اختیار آموزش‌های همگانی شعب سراسر کشور قرار گیرد. تا جمعیت هلال احمر بتواند از این فناوری به طورکامل بهره‌مند شود.

به گزارشزیرنویس،پیمان صابریان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر نیز درباره استفاده از این فناوری در آموزش‌های امدادی نیز گفت: در حال حاضر عینک وی‌آر تولید شده، چند محیط زلزله و سیل را شبیه‌سازی کرده است و در مرحله پایلوت در آموزش‌های ایستگاهی و گروهی در مدارس و محل‌های تجمع مردم در سطح تهران به کارگیری خواهد شد و بلافاصله پس از عبور از این مرحله و بهینه‌سازی ناشی از تست عینک در محیط‌های آموزشی، فاز تکمیلی آن با شبیه‌سازی محیط‌های شهرهای مختلف کشور آغاز خواهد شد.

پیمان صابریان ادامه داد: در مرحله بعدی تولید این عینک‌ها، فضاهای شبیه‌سازی شده منطبق بر نیازهای هر یک از مناطق کشور خواهد بود. به عنوان مثال در سال‌هاست آموزش‌های کاهش خطرات مین و مواد منفجر نشده در مناطق مرزی کشور توسط هلال احمر ارائه می‌شود و این می‌تواند اولویت ساخت بازی در عینک‌هایی باشد که برای آن استان‌ها ارسال می‌کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: امروزه بازی‌ها نقش موثری در انتقال مفاهیم، بینش‌ها و مهارت‌ها دارند. در بازی‌های پناه‌گیری در زلزله و فرار از سیل که در این عینک موجود است؛ افراد باید هر مرحله را با موفقیت طی کنند تا به مرحله بعد صعود کنند و این انگیزه استفاده از عینک‌ها را افزایش می‌دهد.

استفاده از واقعیت مجازی فرآیندهای آموزشی در دنیا موضوعی جا افتاده است

بر اساس اعلام پایگاه خبری جمعیت هلال احمر، وی افزود: استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در فرآیندهای آموزشی در دنیا موضوعی جا افتاده است اما استفاده از این فناوری‌ها برای آموزش مواجهه با مخاطرات، تجربه‌ای‌ بسیار نو در میان ۱۹۲ جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر در دنیاست که توسط جمعیت هلال احمر کشورمان به مرحله اجرا رسیده است.

صابریان گفت: در داخل کشور نیز هلال احمر اولین ارگان است که از عینک‌های وی‌آر برای شبیه‌سازی محیط زلزله و سیل استفاده کرده است.  طبق اساسنامه‌ هلال‌احمر، افزایش آمادگی جامعه برای مواجهه با سیل و زلزله وظیفه این جمعیت است.

منبع:ایسنا