چرا دستفروشان به حریم تئاتر شهر بازگشتند؟
چرا دستفروشان به حریم تئاتر شهر بازگشتند؟

برای چند روز با استقرار ماموران رفع سد معبر و نیروی انتظامی مانعی برای ادامه کار آن‌ها در ضلع غربی و شمالی محوطه تئاتر شهر به وجود آمد. اگرچه شب‌ها دوباره و برای چند ساعت، دستفروشان به این محل برمی‌گردند اما حریم تئاتر شهر فعلا آزاد شده است. در بخش‌های دیگر پیاده‌روهای چهارراه ولیعصر نیز […]

- چرا دستفروشان به حریم تئاتر شهر بازگشتند؟

برای چند روز با استقرار ماموران رفع سد معبر و نیروی انتظامی مانعی برای ادامه کار آن‌ها در ضلع غربی و شمالی محوطه تئاتر شهر به وجود آمد. اگرچه شب‌ها دوباره و برای چند ساعت، دستفروشان به این محل برمی‌گردند اما حریم تئاتر شهر فعلا آزاد شده است. در بخش‌های دیگر پیاده‌روهای چهارراه ولیعصر نیز همچنان دستفروشی ادامه دارد و ماموران رفع سد معبر از برخورد حاشیه ساز با آن‌ها خودداری می‌کنند. سخنگوی شورای شهر رویکرد مدیریت شهری برای رفع این مشکل را شرح می‌دهد.

علیرضا نادعلی می‌گوید: یک‌سال و نیم است که برای ساماندهی اطراف تئاتر شهر، بوستان دانشجو و پیاده‌روهای غربی و شمالی اقدام کرده‌ایم و این کار همچنان ادامه دارد و توفیقاتی هم در این زمینه به‌دست آمده است؛ به این معنا که هم شهرداری منطقه ۱۱ و تا حدودی شهرداری منطقه ۶ پای کار آمده و مجموعه‌های مختلف شهرداری از شرکت شهربان حریم‌بان گرفته تا ساماندهی مشاغل و بخش‌های مختلف در این زمینه فعالیت داشته‌اند و هم شاهد همکاری خوبی از سوی پلیس محترم و بخش‌های قضایی در این زمینه بوده‌ایم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی جایی برای مدتی طولانی رها و دچار بی‌نظمی و بی‌قانونی شده باشد، به راحتی نمی‌شود آن را به حالت اول برگرداند، چون عده‌ای که به حضور بی‌قانون در آن منطقه عادت کرده‌اند در برابر تغییر و بازگشت قانونمندی به محیط، مقاومت نشان می‌دهند. در این مورد نیز هر بار که قرار بوده جابه‌جایی انجام شود، این مقاومت به‌شدت وجود داشته و رفتارهای بسیار خشنی از سوی حاضران در این محیط انجام شده تا جایی که بعضی افراد دست به چاقو و قمه برده‌اند و ما نگران جان ضابطان قضایی و نیروهای اجرایی شهرداری بوده‌ایم که برای پاکسازی محیط اعزام شده‌اند.

او می‌افزاید: از سوی دیگر این نگرانی نیز وجود داشته که افرادی که با حداقل امکانات با استفاده از دستفروشی امرار معاش می‌کنند جا و مکان مناسبی ندارند. اما از این موضوع هم نباید غافل شد که به‌ هر حال کسب‌وکار در کشور ما نیز مثل همه جای دنیا قوانین خاص خود را دارد؛ از جمله اینکه پروانه کسب نیاز است یا اینکه برای حفاظت از خود فروشندگان و مشتریان، نیاز به نظارت مستمر وجود دارد و این موارد قانونی باید مراعات شود.

نادعلی می‌گوید: آنچه در نظر داشتیم، این بود که منطقه اطراف تئاتر شهر و بوستان دانشجو را به موقعیت فعالی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی تبدیل کنیم که اگر این اتفاق می‌افتاد و این منطقه به‌طور مرتب برای رویدادهای فرهنگی و دیگر اتفاقاتی از این جنس مورد استفاده قرار می‌گرفت، فرصت وقوع اتفاقاتی مثل آنچه پیش ‌از این در این محیط جریان داشته و منجر به آسیب‌های اجتماعی شده، بسیار کمتر می‌شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که در این فضا رخ می‌دهد، تاکید می‌کند: این‌ موضوع از ۲ منظر قابل توجه بوده است؛ اینکه به هر حال دستفروشان، نه‌فقط در منطقه چهارراه ولی‌عصر که پرترددترین چهارراه کشور است بلکه در همه جای شهر باید ساماندهی شوند که به‌خودی خود موضوع بسیار مهمی ‌است. اما درکنار این موضوع، آسیب‌ها و وضعیت بسیار بد اجتماعی ناشی از این حضور پرتعداد و همچنین آسیب‌ به بنای تاریخی تئاتر شهر نیز مورد توجه جدی قرار داشت و باعث شد پافشاری بیشتری روی این موضوع وجود داشته باشد. اما هر بار این اتفاق افتاد دستفروشان بعد از مدتی با استفاده از کاهش نظارت‌ها به منطقه برگشتند و این نشان می‌دهد هدفگذاری اولیه ما برای اختصاص این منطقه به فعالیت‌های فرهنگی، بسیار درست بوده است.

سخنگوی شورای شهر می‌گوید: امروز نیز ما در این زمینه سکوت نکرده‌ایم و قصه به همین‌جا ختم نشده است. در حال حاضر به کمک شهرداری منطقه، طراحی‌ مناسب، شکیل و به لحاظ معماری هماهنگ با ظاهر تئاترشهر برای این نقطه انجام شده که وقتی اجرا و رونمایی شود در قسمت پیاده‌رو شمالی تئاتر شهر به هیچ‌عنوان جایگاهی برای دستفروشی باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر پارک دانشجو نیز برای ساماندهی افرادی که در آن حضور دارند و آسیب‌های اجتماعی؛ در دستور کار قرار گرفته تا تمام محیط‌های مختلف منطقه به محیط‌های حفاظت‌شده‌تری تبدیل شود. حریم تئاتر شهر نیز قرار است با پیگیری خود دوستان تئاتر شهر و با کمک وزارت ارشاد و شهرداری از حالت رها شده خارج ‌شود.

منبع: اطلاعات انلاین