فروش ۸ هزار میلیارد تومانی یک پارک علم و فناوری
فروش ۸ هزار میلیارد تومانی یک پارک علم و فناوری

معاون فناوری وزیر علوم گفت: اعداد و ارقام فروش محصولات فناورانه پارک‌های وابسته به وزارت علوم حکایت از موفقیت‌ آنها در تجار‌ی‌سازی دارد و مجموع فروش تنها در یک پارک علم و فناوری ما به ۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

امید رضایی‌فر؛ معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران گفت: پارک‌پارک علم و فناوری باتوجه به موضوعاتی که در حوزه‌های تکنولوژیک و بستری که فراهم کردند در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند. در سال گذشته نیز نمایشگاه الکامپ در حوزه‌های الکترونیک و ارتباطات برپا شد اما امسال شاهد حضور پررنگ پارک‌های علم و فناوری هستیم.

وی گفت: مجموعه بخش مصرف‌کننده یا تجاری نمایشگاه، ارتباط نزدیک‌تری با هسته‌های فناور و تولیدکنندگان مبتنی بر دانش که پارک‌های علم و فناوری هستند را خواهد داشت.

به گزارشزیرنویس،رضایی‌فر تأکید کرد: شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری باتوجه به شاخه‌ای که فعالیت می‌کنند، تشخیصشان این بوده که در آن موضوع و حوزه خودشان، دستاوردهای خود را معرفی کنند‌.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه IT و ICT در شرایط فیلترینگ شرکت‌ با تاکید بر اینکه قول حمایت از این شرکت‌ها از سوی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت بوده است، اظهار کرد: این وزارتخانه سعی کرده در این زمینه از شرکت‌ها حمایت کند و ما در وزارت علوم نیز سعی کردیم از منابعی که وزارت صمت اختصاص داده است، این حمایت‌ها را هدایت کردیم.

رضایی‌فر با تاکید بر اینکه حمایت‌های وزارت علوم بیشتر در حوزه تامین زیرساخت‌ها بوده است، ادامه داد: در این راستا برنامه‌هایی را به معاونت علمی و وزارت صمت و وزارت کار ارائه کردیم که بتوانیم از طریق آنها و از جمله تبصره ۱۶ و ۱۸ ، حمایت‌های دیگری از سوی مراجع پولی، مالی و صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت و کمک مضاعفی به این شرکت‌ها شود.

 ۳۰ درصد شرکت‌های پارک‌ علم و فناوری مربوط به ICT است

وی با بیان اینکه متولی اصلی حمایت از این شرکت‌ها وزارت صمت است، اظهار کرد: ۳۰ درصد از شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری در حوز‌های مرتبط با ICT فعال هستند.

اقدامات جدید وزارت علوم برای حمایت از پارک‌ها

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین یکسری آیین‌نامه‌های ویژه برای پارک‌های علم و فناوری خبر داد و گفت: این آیین‌نامه‌های ویژه در زمینه‌های مراودات آنها در عرصه‌های بین‌المللی و ایجاد ارتباطات با پارک‌های سایر کشورها با هدف تجاری‌سازی و تامین زنجیره ارزش محصولات است.

وی افزود: همچنین بخش صادرات را به صورت ویژه با همکاری معاونت اقتصادی وزارت آمور خارجه پیگیری می‌کنیم.

شبکه‌سازی میان پارک علم و فناوری و صنعت

رضایی فر با بیان اینکه در حال حاضر چندین نوع پارک فناوری در کشور راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم در کنار پارک‌های دانشگاهی، مجموعه پارک‌های دستگاهی نیز به سمت ارائه نیازها سوق دهیم ضمن آنکه ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه را با محوریت پارک‌ها به پیش ببریم.

وی نمونه این اقدامات را در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس دانست و ادامه داد: رویش هسته‌های فناور در دستور کار این پارک قرار دارد که از طریق حمایت از پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌های دکتری پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: این رویکرد منجر به ایجاد واحدهای توسعه دهنده فناوری خواهد شد.

عملکردهای پارک‌های فناور در مقایسه با پارک پردیس 

معاون فناوری وزارت علوم در خصوص عملکرد پارک‌های علم و فناوری کشور در مقایسه با پارک پردیس توضیح داد: اعداد و ارقام فروش محصولات فناورانه پارک‌های وابسته به وزارت علوم حکایت از موفقیت‌های آنها در تجاری‌سازی دارد به گونه‌ای که میزان فروش یکی از پارک‌های ما به میزان گردش مالی پارک پردیس، فروش داشته است ضمن آنکه گردش مالی و میزان صادرات در پارک‌ها عدد قابل توجهی است‌.

وی افزود: مجموع فروش تنها در یکی از پارک‌های ما به ۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این عدد به میزان فروش در پارک پردیس است و این عدد نشان‌دهنده وضعیت تجاری‌سازی در سایر پارک‌هاست.

رضایی‌فر با بیان اینکه تمرکز پارک‌ها تنها بر جذب شرکت‌های بزرگ نیست، یادآور شد: یکی از رسالت‌های پارک‌ها که فراموش می‌شود، این است که لحظه ورود شرکت‌ها به زیست بوم کشور، از پارک‌ها آغاز می‌شود. این بستر در برخی از پارک‌های دستگاهی مشاهده نمی‌شود و بعضاً شرکت‌های بزرگ که می‌توانند سهمی از R&D آنها، دانش‌بنیان شوند در این پارک‌ها مستقر می‌شوند و لازم است در کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ارزش زایش فناوری در این مراکز مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که خروجی این مراکز، برایند مثبتی در پی خواهد داشت.

منبع:تسنیم