کشتی تحریم شده ایرانی از استانبول خلاص شد +جزئیات
کشتی تحریم شده ایرانی از استانبول خلاص شد +جزئیات

اکو ایران نوشت: یک کشتی کانتینری ایرانی که برای سه سال در یکی از بنادر استانبول ترکیه لنگر انداخته بود، در حال آماده‌سازی برای ترک ترکیه است. به نوشته بلومبرگ، این کشتی ۱۸۷ متری موسوم به «شمیم» که در لیست سیاه آمریکا قرار دارد، از ژانویه ۲۰۲۱ که بار خود را در بندر «حیدر پاشا» […]

- کشتی تحریم شده ایرانی از استانبول خلاص شد +جزئیات

اکو ایران نوشت: یک کشتی کانتینری ایرانی که برای سه سال در یکی از بنادر استانبول ترکیه لنگر انداخته بود، در حال آماده‌سازی برای ترک ترکیه است.

به نوشته بلومبرگ، این کشتی ۱۸۷ متری موسوم به «شمیم» که در لیست سیاه آمریکا قرار دارد، از ژانویه ۲۰۲۱ که بار خود را در بندر «حیدر پاشا» تخلیه کرد، در این بندر پهلو گرفته است.

کشتی کانتینری شمیم در اواخر سال ۲۰۲۰ در نزدیکی سواحل اسپانیا در قسمت موتور دچار مشکل شد و پس از طی مسافت حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر توسط یک کشتی یدک‌کِش، به استانبول رسید.

منابع ناشناس که نخواستند نامشان فاش شود به بلومبرگ اعلام کردند این کشتی احتمالا به دلیل تحریم‌های آمریکا نتوانسته پس از مشکل پیدا کردن، در کشورهای نزدیک اسپانیا پهلو بگیرد. همچنین تحریم‌ها باعث شد روند تعمیر این کشتی ایرانی بیش از حد معمول طول بکشد و حتی فرآیند فروش این کشتی نیز به دلیل تحریم‌ها نهایی نشود.

یوروک ایسیک، بنیانگذار شرکت مشاوره دریایی (Bosphorus Observer) مستقر در استانبول اعلام کرده: «این کشتی توجه من را به خود جلب کرد زیرا طبیعی نیست که یک کشتی از دریای مدیترانه با یدک‌کش به بندر حیدرپاشا منتقل شود».

شمیم که با پرچم ایران به فعالیت می‌پرداخت از سال ۲۰۲۰ تحت تحریم آمریکا قرار دارد و واشنگتن حتی مالک این کشتی یعنی شرکت کشتیرانی حافظ دریای آریا را نیز در ژانویه ۲۰۲۱ تحریم کرد. بلومبرگ اعلام کرده که هنوز مشخص نیست مقامات بندر حیدرپاشای ترکیه از مقامات آمریکایی مجوزی برای میزبانی از کشتی شمیم درخواست کرده باشند.

با وجود خطرات مربوط به تحریم‌های آمریکا برای ترکیه، این کشور به دلیل نزدیکی جغرافیایی، سفرهای بدون ویزا و ارتباطش با سیستم مالی بین‌المللی، به یک نقطه جذاب برای ایرانیان در جهت انجام تجارت تبدیل شده است. از سوی دیگر پس از سال‌ها روند نزولی، اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد تجارت میان ایران و ترکیه از سال ۲۰۲۰ رو به افزایش بوده و ترکیه به دومین بازار صادراتی بزرگ ایران تبدیل شده است.

طبق گزارش‌ها، کار تعمیر کشتی شمیم که با مشارکت مهندسان ایرانی انجام شده، به دلیل گستردگی آسیب و مشکلات در تأمین قطعات برای یک کشتی تحریم‌شده، چالش برانگیز بوده است. موتور این کشتی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۲۰ و ۲۱ آذر) و پیش از ترک ترکیه، پس از تعمیر مورد آزمایش قرار گرفته است.

یک سند دولتی ترکیه که به رویت بلومبرگ رسیده، نشان می‌دهد که کشتی یادشده به دلیل تغییرات مکانیکی انجام شده بدون مجوز لازم از مقامات بندر حیدرپاشا، چهار مرتبه جریمه شده است.

براساس اعلام منابع ناشناس به بلومبرگ، هزینه‌ مربوط به پهلوگیری کشتی شمیم در بندر حیدرپاشا ۱۲۰۰ دلار در هر روز بوده و اکنون میزان کلی این مبلغ از زمان ورود شمیم به ترکیه به حدود ۱/۳ میلیون دلار رسیده است.

منبع: اطلاعات انلاین