به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، استقلال و پرسپولیس برای صد و دومین بار است که روبروی هم قرار می‌گیرند. همه از اعتبار و اهمیت این بازی تاریخی خبر دارند و می‌دانند نتیجه گرفتن در دربی چقدر برای هواداران دو تیم ارزشمند است. هر چند به لحاظ عقلانی و منطقی بردن یا باختن در این […]

- تقابل جذاب نیمکت ها در شهرآورد؛ مهم تر از همیشه!

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، استقلال و پرسپولیس برای صد و دومین بار است که روبروی هم قرار می‌گیرند. همه از اعتبار و اهمیت این بازی تاریخی خبر دارند و می‌دانند نتیجه گرفتن در دربی چقدر برای هواداران دو تیم ارزشمند است. هر چند به لحاظ عقلانی و منطقی بردن یا باختن در این بازی می‌تواند درصد کوچکی از مسئله قهرمانی را حل یا بغرنج کند، اما برخی هواداران دو تیم معتقدند پیروزی در این بازی از رسیدن به قهرمانی ارزش بیشتری دارد.

با این مقدمه حالا بازی امروز از حیث جدولی اهمیت پیدا کرده. با تساوی استقلال در اهواز و سپس پیروزی پرسپولیس در مصاف با هوادار که هم باعث شد این تیم از بحران نتیجه نگرفتن بیرون بیاید هم فاصله خود با صدر جدول را کمتر کند حالا تیم گل‌محمدی با یک بازی کمتر از حریف ۴ امتیاز کمتر از این تیم دارد ضمن اینکه یک امتیاز سرخ‌ها هم با رأی کمیته انضباطی کسر شده است.

پرسپولیس و استقلال تقریباً با دو شیوه متفاوت و دو سیستم مغایر از هم بازی می‌کنند. استقلال با خط دفاع سه نفره آرایش داده می‌شود، اما پرسپولیس با دفاع خطی. پرسپولیس بیشتر بر اساس مالکیت توپ و کار‌های ترکیبی از کناره‌ها موقعیت‌سازی می‌کند، اما استقلال با حملات و ضدحملات سریع خطرساز می‌شود.

این نخستین بازی جواد نکونام به عنوان سرمربی استقلال در دربی‌هاست و از این رو او مربی بی‌تجربه‌ای در این بازی بزرگ به حساب می‌آید، اما یحیی گل‌محمدی پیش‌تر یازده بار این بازی را به عنوان سرمربی تجربه کرده و البته برخلاف نکونام در دوران بازیگری هم طعم این مسابقه بزرگ را بیشتر چشیده است. یحیی گل‌محمدی از زمان حضور در پرسپولیس به عنوان دومین مقطعی که سرمربی این تیم شده در جریان بازی به استقلال نباخته و دو دربی آخر که دو جام را برای تیمش به ارمغان آورد برده است. در عوض جواد نکونام هم دو برد در قامت سرمربی فولاد مقابل پرسپولیس یحیی دارد؛ یکی در سوپرجام دو سال قبل و یک بازی رفت فصل گذشته لیگ برتر.

پرسپولیس بعد از بحرانی که با حذف در آسیا به اوج رسید و مشکلات عدیده مالی در باشگاه خود پا به این دربی می‌گذارد ضمن اینکه سه بازیکن ملی‌پوش خود را به عنوان بازیکن مصدوم مدت‌هاست که در اختیار ندارد. استقلال نیمکت ظاهراً بهتری دارد و شاید تغییرات متنوع‌تری در طول بازی ایجاد کند. البته استقلال هم دو مدافع خود را در اختیار ندارد که مشخص نیست به دربی برسند یا نه.

این بازی غیر از حساسیت ویژه جدولی از حیث حواشی و تقابل افراد روی نیمکت نیز حساسیت بسیار زیادی دارد و بعد از دعوای عجیب جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی که حدود شش هفته از آن گذشته همه می‌خواهند ببینند نکونام سمت گل‌محمدی که در تیم ملی کاپیتانش بوده و البته میزبان بازی امروز است خواهد رفت یا نه. همچنین مهدی هاشمی‌نسب به عنوان مربی اولین دربی خود را تجربه خواهد کرد. تقابل هاشمی‌نسب با هواداران پرسپولیس حتی زمانی که او در کادر فنی فولاد بود حواشی بسیاری داشت و حالا نیز بیم این می‌رود که هواداران پرسپولیس به حضور او روی نیمکت رقیب دیرینه واکنش نشان دهند. در عین حال هاشمی‌نسب با گل‌محمدی هم مشکل دارد و این می‌تواند یکی از داستان‌های حاشیه‌ای اطراف بازی باشد.

۱۹۶۶۳۴۶
این دربی به نوعی تحت تأثیر ماجرای سقف قرارداد هم هست. موضوع مناقشه برانگیزی که از ابتدای فصل وجود داشته و هر دو باشگاه آن یکی را متهم به نقض قانون می‌کند و به نوعی کیلدواژه مربیان و مدیران دو تیم در هفته‌های گذشته بوده است.

این بازی از یک جهت یک اتفاق مثبت هم خواهد داشت و آن حضور همزمان هواداران بانوی دو تیم خواهد بود. هر چند تعداد آن‌ها زیاد نیست و جمعاً به سه هزار نفر خواهند رسید، اما کنار هم نشستن آن‌ها و تقابل‌شان بسیار جذاب خواهد شد و شاید جذاب‌ترین بخش حاشیه‌ای این دربی باشد.

پیش‌بینی می‌شود این دربی که احتمالاً زیر باران پاییزی برگزار خواهد شد مثل بیشتر تقابل‌های دو تیم نزدیک و کم گل باشد، اما در ترکیب هر دو تیم آنقدر بازیکن باکیفیت هست که منتظر شگفتی به لحاظ کیفیت و مدل بازی باشیم ضمن اینکه بازی در نیم فصل اول برگزار می‌شود و شاید نیمکت‌ها احتیاط کمتری داشته باشند بخصوص پرسپولیس که حتماً از این بازی برد می‌خواهد.

انتهای پیام/

منبع: ایسـنا