به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، تصویب بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه که به معنای افزایش پلکانی سن بازنشستگی به ازای سنوات باقی مانده از خدمت است، یکی از مهم‌ترین مصوبات جلسه علنی ۲۸ آبان ماه مجلس شورای اسلامی بود که حسابی بحث‌برانگیز شد. بر اساس آن چه در بند الحاقی بند […]

- واکنش مردمی به افزایش سن بازنشستگی/ مقصر ناترازی صندوق های بازنشستگی کیست؟ چرا کارگران مقصر می دانید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، تصویب بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه که به معنای افزایش پلکانی سن بازنشستگی به ازای سنوات باقی مانده از خدمت است، یکی از مهم‌ترین مصوبات جلسه علنی ۲۸ آبان ماه مجلس شورای اسلامی بود که حسابی بحث‌برانگیز شد. بر اساس آن چه در بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه ذکر شد این تصمیم به منظور «کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها» گرفته شده است.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این سوال که چه راه‌های دیگری جز افزایش سن بازنشستگی به کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند، پاسخ داد: یکی از مهم‌ترین راه‌ها، افزایش سن بازنشستگی است.

در این شرایط، این سوال مطرح است که آیا چنین استدلال‌هایی برای حل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی درست است؟ کاربران زیرنویس در این خصوص دیدگاه های خود را مطرح کردند. یکی از کاربران نوشت: حقیقتا آینده به ویژه محیط زیست به قدری تیره و تار است که امید ندارم به بازنشستگی برسم.

کاربری عنوان کرد: به نظرم ملاک سن بازنشستگی قانون فعلی باشد و افزایش سن بازنشستگی تا ۵ سال برای بیمه شدگان اختیاری باشد.

کاربر دیگری متذکر شد: به هیچ عنوان طرح خوبی نیست.در اروپا و خارج بازنشستگان به پاداش سال ها کار شروع به جهانگردی و تفریح می کنند تا خستگی سال ها کار از تنشان خارج شود و سال های پایان عمرشون رو شیرین زندگی می کنند، ولی در ایران با این طرح وقت استراحت نداری دیگه.

کاربری تصریح کرد: چند تا از صندوق های بازنشستگی ورشکست شده اند.

یکی از کاربران نوشت: آخه یک آدم چرا تو سن پنجاه سالگی باید بازنشسته بشه که الان بیمه ورشکسته بشه. وقتی ۳۰ سال پیش واسه استخدام سن تعیین و تکلیف می کردید، باید فکر این جاش رو هم می کردید. مثلا دیپلم ۲۲سال بایدباشه و یا سن ۲۴سال واسه فوق دیپلم و غیر.

کاربری تاکید کرد: مسلم است اکثریت قریب به اتفاق جامعه مخالف این موضوع و استدلاهای دولت ومجلس را قبول ندارند.

یکی از کاربران زیرنویس نوشت: تصویب قوانینی که در آن کار کارشناسی نشده با شکست روبه رو می شه.

کاربر دیگری عنوان کرد: یک اشتباهی که دولتمردان و نمایندگان دارند، اینه که فکر می کنند پولی که از شاغلین بابت بیمه دریافت می کنند، باید به بازنشسته ها حقوق بدهند!!! پس حق بیمه ای که یک بازنشسته طی ۳۰ سال پرداخت کرده، چی میشه؟

کاربری متذکر شد: به هیچ عنوان موافق نیستم. متاسفانه آقایان به جای کار کردن روی افزایش بهره وری و درآمدزایی صندوق های بازنشستگی، ساده‌ترین راه را انتخاب کردم و مثل همیشه تمام بار را روی دوش مردم گذاشتند. با این اقتصاد بیمار و سطح درآمد پایین و عدم برخورداری از استانداردهای زندگی برای اغلب جامعه افزایش سن بازنشستگی یک ظلم بزرگ به طبقه حقوق بگیر است.

یکی از کاربران زیرنویس عنوان کرد: مقصر این ناترازی ها کیه؟ کارگران مقصرند؟

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبـرآنلاین