وقتی صحبت از چای سبز میشود اکثر افراد یاد خاصیت چربی سوزی و کاهش وزن میافتند، اما چای سبز خواص شگفت انگیز دیگری دارد که از آن به عنوان حلال تمام مشکلات یاد می‌شود. حال شما این‌جایید و می‌خواهید بدانید که خواص چای سبز چیست، آیا چای سبز برای لاغری خوب است یا خیر و […]

وقتی صحبت از چای سبز میشود اکثر افراد یاد خاصیت چربی سوزی و کاهش وزن میافتند، اما چای سبز خواص شگفت انگیز دیگری دارد که از آن به عنوان حلال تمام مشکلات یاد می‌شود.

با خواص بی نظیر چای سبز آشنا شوید

حال شما این‌جایید و می‌خواهید بدانید که خواص چای سبز چیست، آیا چای سبز برای لاغری خوب است یا خیر و فواید چای سبز کدام‌اند؟ به همین ترتیب و بدون لحظه‌ای درنگ، قصد داریم در این مطلب شما را با این نوشیدنی جادویی آشنا کنیم به تمامی سوالات‌تان پاسخ دهیم.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا ، مردم از چای سبز در طب سنتی چین و هند برای کنترل خون‌ریزی و التیام زخم‌ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و و روان و تنظیم دمای بدن استفاده می‌کنند.

مطالعات انجام‌شده نیز نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند روی رژیم لاغری، اختلالات کبدی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و مواردی از این دست، تأثیر مثبتی داشته باشد. با این حال، این مطالعات کاملاً دقیق نیست و برای اثبات کامل مزایای سلامتی چای سبز، تحقیقات بیش‌تری نیاز است.

در ادامه قصد داریم به برخی از مزایای چای سبز روی سلامتی اشخاص اشاره کنیم:

۱. سلامت قلب

مطالعه‌ای در ژاپن که روی ۴۰۰۰۰ شرکت‌کننده بزرگ‌سال در طی ۱۱ سال انجام شد. نشان می‌دهد که مصرف روزانه چای سبز با کاهش خطر مرگِ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

این مطالعه ارتباط بین پلی فنول‌ها (آنتی اکسیدان‌ها) در چای سبز و بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی می‌کرد. حداقل

مصرف روزانه شرکت‌کنندگان برای رسیدن به این نتیجه، پنج فنجان چای سبز در طول روز بود.

۲. پیشگیری از سکته مغزی

مطالعه‌ای دیگر در ژاپن که بیش از ۸۲۰۰۰ شرکت‌کننده را به‌خود اختصاص داده بود. طی ۱۳ سال انجام شد، نشان داد که میزان مصرف بالای چای سبز با کاهش خطر سکته مغزی نیز مرتبط است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به مصرف چهار فنجان چای سبز در طول روز می‌پرداختند.

۳. پیش‌گیری از سرطان

در کشورهایی که مصرف چای سبز زیاد است، میزان ابتلای مردم به سرطان کم‌تر است. با این حال، تحقیقات دراین‌باره، شواهد ضد و نقیض بسیار زیادی را برای دانشمندان به همراه داشته و به نظر می‌رسد که هنوز نمی‌توانیم به شکل دقیق به اثبات این موضوع بپردازیم.

۴. کاهش وزن

کاتچین موجود در چای سبز و کافئین می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن نقش بسیار زیادی داشته باشد. موضوعی که در نهایت می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. به همین سبب، کاهش وزن به‌عنوان یکی از خواص چای سبز شناخته می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کرده بودیم. چای سبز به عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های کره زمین شناخته می‌شود که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی است.

برخی افراد نیز ادعا می‌کنند که چای سبز می‌تواند چربی‌سوزی را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند. اثبات نظرِ چنین افرادی مستلزم شواهد منطقی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

برگ‌های چای سبز ترکیبات بسیار مفیدی را شامل می‌شود. یکی از این ترکیبات، کافئین است. کافئین به‌عنوان یک محرک شناخته‌شده معرفی می‌شود که در مطالعات متعدد به چربی‌سوزی و بهبود وزن اشخاص کمک می‌کند.

جدا از این موضوع، تحقیقات می‌گویند که نوشیدن یک فنجان چای سبز، میزان آنتی‌اکسیدانِ جریان خون را افزایش می‌دهد.

 

برای سوزاندن چربی، ابتدا بدن شما باید آن را در سلول چربی تجزیه کرده و به جریان خون منتقل کند. مطالعات حیوانی انجام‌شده در این‌باره نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌تواند منجر به افزایش هورمون‌های چربی‌سوزی همچون نوراپی‌نفرین شود. در نهایت به فرایند تجزیه‌شدن سلول‌های چربی کمک می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌های اصلی چای می‌تواند به مهار آنزیمی که منجر به تجزیه هورمون نوراپی‌نفرین می‌شود. کمک کند و در نهایت، با مهار و کنترل این آنزیم، میزان هورمون بیش‌تر می‌شود و تجزیه چربی تسریع می‌یابد.

چربی‌سوزی را در حین ورزش افزایش می‌دهد

اگر به برچسب‌های مکمل‌های ورزشی نگاه کنید، احتمالاً چای سبز را به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده مکمل مشاهده خواهید کرد. عصاره چای سبز به‌طور مکرر به افزایش چربی‌سوزی به‌خصوص در حین ورزش، کمک می‌کند.

در یک مطالعه، مردانی که قبل از ورزش، عصاره چای سبز را مصرف می‌کنند، ۱۷ درصد بیش‌تر از مردانی که مصرف نکرده‌اند، چربی‌سوزی می‌کنند؛ به عبارت دیگر، این مطالعه ثابت می‌کند که چای سبز می‌تواند اثرات چربی‌سوزی ورزش را افزایش دهد.

بدن شما مدام درحال سوزاندن کالری است؛ حتی زمانی که می‌خوابید یا می‌نشینید، سلول‌های شما میلیون‌ها عملکرد را در لحظه انجام می‌دهند. این فرایند به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد.

مصرف عصاره چای سبز می‌تواند فرایند سوزاندن کالری را افزایش دهد، حتی زمانی که درحال استراحت هستید.

نقش چای سبز در طب سنتی چیست؟

از منظر طب سنتی، چای کلاً نوشیدنی‌ای سرد به‌شمار می‌آید. حال در مقایسه بین چای سبز و چای معمولی، چای سبز سرمای بیش‌تری دارد. به عبارت دیگر، با این‌که شما چای سبز را دم می‌کنید و با آب داغ می‌نوشید، همچنان چای سبز به‌عنوان نوشیدنی با طبع سرد شناخته می‌شود.

به همین سبب، علی‌رغم آنتی‌اکسیدان‌ها و تأثیرات چای سبز در متابولیسم، به واسطه قوت سردی، تمام فواید چای سبز تحت پوشش قرار می‌گیرد و به اصطلاح طب سنتی، ضرر چای سبز از فواید آن بیش‌تر خواهد بود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این ضرر تنها برای افرادی است که طبع سردی دارند؛ یعنی اشخاصی که در دسته‌بندی بلغمی‌ها و سودایی‌ها قرار می‌گیرند.

جدا از این موضوع، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که چای سبز ضرر کم‌تری برای آقایان دارد. به عنوان مثال، اگر آقا و خانمی مشکل قلبی داشته باشند، مصرف چای سبز نتایج مثبتی برای خانم به همراه نخواهد داشت. به عبارتی، خواص چای سبز برای زنان کم‌تر از مردان است.

 

اگر می‌خواهید که از فواید این نوشیدنی استفاده کنید و ضررِ سردی ان را کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که هنگام استفاده از چای سبز، مقداری زنجبیل و دارچین نیز مصرف کنید تا ضرر کیفی این چای را از بین ببرد.

ایسنا

+