به گزارش زیرنویس به نقل از ایندیپندنت، اعضای کمیته عربی-اسلامی به‌ریاست «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان سعودی در اسلو با یوناس گاهراستوره، نخست‌وزیر نروژ، و وزیران خارجه کشورهای شمال اروپا (نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند، ایسلند) و کشورهای بنلوکس (بلژیک و لوکزامبورگ و هلند) درباره جنگ غزه و آینده نوار غزه دیدار و گفتگو کردند. […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایندیپندنت، اعضای کمیته عربی-اسلامی به‌ریاست «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان سعودی در اسلو با یوناس گاهراستوره، نخست‌وزیر نروژ، و وزیران خارجه کشورهای شمال اروپا (نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند، ایسلند) و کشورهای بنلوکس (بلژیک و لوکزامبورگ و هلند) درباره جنگ غزه و آینده نوار غزه دیدار و گفتگو کردند.

در این جلسه، که به ابتکار مشترک نروژ و عربستان سعودی برگزار شد، مقام‌های شرکت‌کننده بر لزوم توقف جنگ، آزادی گروگان‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکید کردند.

در این جلسه محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، و نیز حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، حضور داشتند.

دولت عربستان سعودی در بیانیه‌ای در این خصوص نوشت که در نشست مزبور تحولات نوار غزه مورد بحث قرار گرفت و اعضای کمیته عربی-اسلامی موضع مشترکشان در رد خشونت علیه فلسطینیان در نوار غزه را بیان کردند. آنان همچنین بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و کامل و حفاظت از غیرنظامیان تاکید کردند. به نوشته این بیانیه، این کشورها خواستار ورود فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و رسیدگی به خشونت‌های اسرائیلی‌ها در نوار غزه و کرانه باختری شدند.

وزیر خارجه عربستان سعودی در نشستی خبری که پس از جلسه وزیران خارجه کشورهای خاورمیانه و کشورهای شمال و غرب اروپا در پایتخت نروژ برگزار شد، بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و «یافتن راهی برای خروج از چرخه خشونت و تأسیس کشور مستقل فلسطین» تاکید کرد. وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که بدون برقراری آتش‌بس نمی‌توان درباره آینده غزه صحبت کرد.

روز گذشته همچنین سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که نیروهای اسرائیل در نوار غزه ضرباتی سخت و دردناک دریافت کردند.

دانیل هاگاری تصریح کرد ما در غزه بهای بسیار سنگینی پرداخت می‌کنیم اما اهداف ما یعنی نابودی حماس و بازگرداندن اسرا ثابت است و گزینه دیگری نداریم.

هاگاری افزود: از ابتدای جنگ گفتیم که مأموریتی سخت و طولانی در پیش داریم.

وی گفت: متأسفانه باید برای تحقق اهداف خود بهای بسیار سنگینی بپردازیم و این کار ساده‌ای نیست.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کرد که حماس همچنان قدرت مبارزاتی بالایی دارد و حملات موشکی این جنبش نیز متوقف نشده است.

دانیل هاگاری اظهار داشت که حماس همچنان پایگاه‌هایی در شمال نوار غزه دارد و نبرد در این منطقه پایان نیافته است.

او گفت نابودی و فروپاشی حماس زمان زیادی می‌برد و به تلاش زیادی نیاز دارد.

هاگاری همچنین به دشوار بودن بازگرداندن اسرای اسرائیلی از طریق نظامی اذعان کرد و گفت: بازگرداندن “گروگان‌ها” از طریق نظامی چالشی بزرگ و مأموریتی بسیار دشوار است.

او تاکید کرد که ما به بازگرداندن اسرای خود از طریق عملیات‌هایی که جان نظامیانمان را به خطر می‌اندازد، پایبندیم اما بهتر است که این کار از طریق دیپلماسی انجام گیرد.

هاگاری عنوان کرد که در صورت شکست دیپلماسی، برای دور کردن حزب الله از مرزهای شمالی به گزینه نظامی متوسل خواهیم شد.

منبع: مـهر