زیرنویس – گروه‌استان‌ها – مریم یاوری: هر ساله با شروع فصل سرما بازار مرغ دچار چالش شده و هر بار روی نامهربانی از این بازار دامن شهروندان را می‌گیرد. این روزها این چالش در بازار مرغ گلپایگان رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته، شهروندان از کمبود و همچنین کم فروشی در بازار مرغ گلایه […]

زیرنویس – گروه‌استان‌ها – مریم یاوری: هر ساله با شروع فصل سرما بازار مرغ دچار چالش شده و هر بار روی نامهربانی از این بازار دامن شهروندان را می‌گیرد. این روزها این چالش در بازار مرغ گلپایگان رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته، شهروندان از کمبود و همچنین کم فروشی در بازار مرغ گلایه دارند.

سهمیه ۲۰ تا ۳۰ عددی مرغ برای هر واحد صنفی در یک روز

عباس امرالله، که به عنوان یکی از فعالان صنف مرغ فروشان گلپایگان فعالیت دارد با اشاره به بازار آشفته مرغ به خبرنگار مهر می‌گوید: علی رغم وجود ۲۵ مرغداری فعال در شهرستان گلپایگان روزانه تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد مرغ سهمیه هر واحد صنفی است که این میزان از صبح تا قبل از ظهر هم جوابگوی نیاز مشتریان نیست.

او همچنین به کم فروشی مرغ به واحدهای صنفی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بعضاً شاهد کاهش حدود ۴۰۰ گرمی مرغ گرم در هنگام فروش به مشتری و پاک کردن مرغ هستیم.

این فروشنده مرغ در گلپایگان با اشاره به اینکه وجود سامانه رهتاب عاملی برای آشفته‌تر شدن بازار مرغ در گلپایگان در سال جاری بیش از سال‌های گذشته شده است، می‌افزاید: باید توجه داشت که گلپایگان تنها یک کشتارگاه دارد که روند کشتار و توزیع را به دست گرفته و به گونه‌ای رفتار انحصاری دارد و علی رغم اینکه در قانون این محل عمومی تلقی می‌شود با مراجعه کنندگان همانند بنگاهی شخصی رفتار می‌شود.

سود ۲۱هزار تومانی دلال مجازی روی هر کیلو مرغ در گلپایگان

همه چالش‌های موجود در بازار مرغ در استان اصفهان به سامانه «رهتاب» بر می‌گردد

همچنین مجتبی هوشنگی، رئیس بسیج اصناف شهرستان گلپایگان که به عنوان یکی از اعضای هیأت نظارت بر بازار در بازرسی از اصناف است، با تاکید بر اینکه همه چالش‌های موجود در بازار مرغ در استان اصفهان به سامانه «رهتاب» بر می‌گردد، به خبرنگار مهر می‌گوید: چنانچه قیمت مرغ در سامانه «رهتاب» را بررسی کنیم قیمت مرغ زنده از ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد و به صورت میانگین می‌توان گفت قیمت مرغ زنده در این سامانه ۶۳ هزار تومان است.

او ادامه می‌دهد: در سامانه «رهتاب» هزینه حمل مرغ زنده ۸۰۰ تومان، کارمزد کشتارگاه یک هزار و ۷۴۱ تومان اعلام شده و فروش تک نرخی مرغ گرم خانوار، صنف و صنعت درب کشتارگاه ۸۶ هزار و ۶۴۵ تومان اعلام شده ضمن اینکه نرخ کرایه حمل گوشت مرغ ۹۰۰ تومان تعیین شده است و در نهایت یک واحد صنفی مرغ را ۸۷ هزار و ۵۴۵ خریداری و با ۴ هزار تومان سود به قیمت ۹۱ هزار و ۵۴۵ تومان می‌فروشد و در این بین باید توجه داشت که قیمت تمام شده مرغ با احتساب هزینه حمل و کشتار در مجموع ۶۶ هزار و ۴۴۱ تومان است، اما هزینه‌ای که واحد صنفی پرداخت می‌کند ۸۷ هزار و ۵۴۵ تومان بوده که سودی که سامانه «رهتاب» از هر کیلوگرم مرغ به دست می‌آورد معادل ۲۱ هزار و ۱۰۴ تومان است.

رئیس بسیج اصناف شهرستان گلپایگان ادامه می‌دهد: از سویی باید توجه داشت که سامانه «رهتاب» در دولت قبل راه‌اندازی شد و تا زمانی کارایی داشت که نهاده‌های مورد نیاز در این سامانه با ارز ترجیحی توزیع می‌شد و این در حالی است که با حذف ارز ترجیحی از روی نهاده‌ها این سامانه دیگر کارایی ندارد و در واقع محلی برای کسب درآمد عده‌ای شده و اصلاً معلوم نیست محل فعالیت این سامانه کجاست؟ چه تعداد کارمند دارد و….

او می‌افزاید: از سویی باید توجه داشت که سود روزانه یک واحد صنفی با حداکثر ۵۰ کیلوگرم مرغ که در اختیارش قرار می‌گیرد ۲۰۰ هزار تومان است و این هزینه کفاف زندگی و اجاره مغازه را نمی‌دهد.

علی رغم اعتراضات اصلاحی صورت نگرفته است

هوشنگی تصریح می‌کند: علی‌رغم اعتراضات بسیاری که به عملکرد این سامانه وجود دارد هیچ اصلاحی اتفاق نمی‌افتد، مسئولان جهاد کشاورزی استان اصفهان نسبت به این موضوع پاسخگو نیستند و در این راستا باید توجه داشت که نه تولیدکننده و نه واحد صنفی در این ارتباط سودی نمی‌برد و در واقع سود تولید مرغ در استان اصفهان به جیب دلال مجازی می‌رود.

او در ادامه با بیان اینکه روزانه ۲۵ تا ۳۰ تن مرغ در گلپایگان تولید می‌شود، می‌افزاید: این در حالی است که نیاز این شهرستان در بهترین حالت ۶ تن است و این در حالی است که همین میزان نیز وارد بازار نمی‌شود.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که علی رغم توزیع نامناسب مرغ در گلپایگان شاهد قطعه بندی مرغ با قیمت بسیار بالا و توزیع آن در برخی از مرغ فروشی‌ها هستیم.

او اضافه می‌کند: همچنین از سوی دیگر باید توجه داشت که کاهش تعداد مرغ در اختیار واحدهای صنفی و سود پایین آن، برخی از واحدهای صنفی را مجبور به تخلف کرده تا مرغ را خارج از چرخه و در بازار آزاد به فروش برسانند.

سود ۲۱هزار تومانی دلال مجازی روی هر کیلو مرغ در گلپایگان

جرایم بازدارنده نیست

هوشنگی با اشاره به جرایم در نظر گرفته برای کشتارگاه نیز ابراز می‌کند: شاید این مرکز در یک شب ۴۰ میلیون تومان تخلف داشته باشد اما کل جریمه‌ای که برای این واحد در نظر گرفته شده ۵۰۰ هزار تومان بوده که این جریمه اصلاً بازدارنده نیست.

همچنین محمد جلالی که از توزیع کنندگان مرغ در گلپایگان است، به خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به اینکه مرغ از جمله کالاهای اساسی هست انحصار کشتار و عرضه آن به حقوق مصرف کننده و خرده فروشان آسیب جدی وارد کرده است.

او ادامه می‌دهد: کشتار، سهمیه بندی، توزیع و خرده فروشی، ۴ مرحله‌ی مجزا است، در صورتی که چند مرحله از این فرایند در اختیار یک یا چند نفر خاص قرار گیرد منشأ فساد و سو استفاده خواهد شد که متأسفانه در گلپایگان کل فرایند در اختیار کشتارگاه و عوامل آن قرار گرفته است.

مرغ چند نرخی

این توزیع کننده مرغ در گلپایگان تصریح می‌کند: در قیمت گذاری مرغ مبدا درستی وجود ندارد و شاهد چند نرخی بودن قیمت مرغ هستیم و از سویی باید توجه داشت که بازار سیاه مرغ مناسبت‌های ملی، مذهبی و تعطیلات آخر هفته در گلپایگان و خوانسار توسط کشتارگاه ایجاد می‌شود.

گفتنی است علی رغم تماس خبرنگار مهر با مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان پاسخی دریافت نشد.

با توجه به اینکه مرغ یکی از کالاهای اساسی تلقی می‌شود، انتظار این است که مسئولان نظارتی نسبت به اتفاقاتی که در قالب سامانه «رهتاب» که ویژه استان اصفهان نیز است، توجه داشته باشند تا شاهد قطع شدن دست دلالان از بازار مرغ باشیم.

منبع: مـهر