کدام کشور‌ها در سال آینده فاجعه آفرین می‌شوند؟
کدام کشور‌ها در سال آینده فاجعه آفرین می‌شوند؟

کمیته بین‌المللی نجات هر سال در آخرین روز‌های دسامبر، ۱۹۰ کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد تا مناطقی را که در سال پیش رو بیشترین احتمال تجربه یک بحران انسانی را دارند، شناسایی کند. کشور‌های فهرست کمیته تنها ۱۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اند، اما تقریباً ۸۶ درصد […]

- کدام کشور‌ها در سال آینده فاجعه آفرین می‌شوند؟

کمیته بین‌المللی نجات هر سال در آخرین روز‌های دسامبر، ۱۹۰ کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد تا مناطقی را که در سال پیش رو بیشترین احتمال تجربه یک بحران انسانی را دارند، شناسایی کند.

کشور‌های فهرست کمیته تنها ۱۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اند، اما تقریباً ۸۶ درصد از همه افراد نیازمند در سطح جهان، ۷۵ درصد از افراد آواره و ۷۰ درصد از افرادی را که از سوءتغذیه و ناامنی غذایی رنج می‌برند، تشکیل می‌دهند.

در زیر ۱۰ کشوری که احتمالاً در سال آینده با بدترین بحران‌های بشردوستانه مواجه خواهند شد، معرفی می‌شوند.

۱۰. کنگو
در سال ۲۰۲۳، در پی نقض آتش بس بین دولت و گروه مسلح M۲۳، درگیری‌های شدیدی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو آغاز شد. این درگیری‌ها بحران طولانی مدتی را ایجاد کرد که قبلاً هم میلیون‌ها کنگویی را در معرض درگیری، تنش‌های سیاسی، فشار‌های اقتصادی، شوک‌های آب و هوایی و شیوع مداوم بیماری قرار داده بود. این کشور با ۲۵.۴ میلیون نفر بیش از هر کشور دیگری روی زمین نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارد و با این وضع وخیم وارد سال ۲۰۲۴ می‌شود.

 ۹. اتیوپی
سه سال متوالی خشکسالی وحشتناک در کنار درگیری‌های متعدد، معیشت تمام مردم اتیوپی را تحت تاثیر قرار داده و تقریبا آن را از بین برده است. متاسفانه اتیوپی در حال حاضر خطر سیل ناشی از ال نینو را هم احساس می‌کند.

آتش‌بس نوامبر ۲۰۲۲ بین دولت اتیوپی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (TPLF) همچنان در شمال اتیوپی برقرار است، اما در سایر مناطق، درگیری‌ها شدت گرفته و به خصوص در منطقه مرکزی اتیوپی و آمهارا در شمال غرب، اوضاع انسانی فاجعه بار است. بازگشت به نبرد‌های گسترده شدت بحران را بیشتر می‌کند و ممکن است اتیوپی را با یک فاجعه روبه رو سازد.

۸. نیجر
کودتای ژوئیه ۲۰۲۳ نیجر باعث ایجاد تنش‌های سیاسی داخلی و ایجاد درگیری بین این کشور با کشور‌های همسایه و نیز لغو کمک‌های امنیتی بین المللی گردید. تحریم‌های جدید و بسته شدن مرز‌ها نیز میزان کمک‌های غذایی و تجهیزات پزشکی وارداتی به نیجر را به شدت محدود کرده است. مخارج عمومی ۴۰ درصد کاهش یافته و خدمات تقریبا قطع شده اند. نیجر با این وضعیت اسفناک وارد سال ۲۰۲۴ می‌شود.

۷. سومالی
سومالی پس از پنج فصلِ بارانی ناموفق متوالی، اکنون در معرض سیل گسترده قرار دارد. شوک‌های آب و هوایی مکرر، زمین‌های کشاورزی سومالیایی‌ها را ویران کرده، به زیرساخت‌های حیاتی این کشور آسیب رسانده و سومالی را با فقر شدید مواجه ساخته است.

این کشور با ۴.۳ میلیون نفر شهروند وارد سال ۲۰۲۴ می‌شود. این ۴.۳ میلیون انسان با بحران ناامنی غذایی روبرو هستند. درگیری مداوم دولت با گروه مسلح «الشباب» خطر مرگ و اسارت غیرنظامیان را افزایش داده و شرایط را برای کسانی که به کمک‌های بشردوستانه احتیاج دارند، بدتر می‌کند.


بیشتربخوانید


۶. مالی
در مالی، بحران‌های امنیتی و اقتصادی باعث شده است که ۶.۲ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشته باشند. خروج اخیر نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل، نگرانی‌های امنیتی را به ویژه در مورد از سرگیری جنگ بین دولت و گروه‌های مسلح «طوارق» در شمال مالی افزایش داده است. در حال حاضر، گروه‌های مسلح شهر‌ها را محاصره کرده و دسترسی شهروندان به کمک‌های بشردوستانه را قطع کرده اند. این در حالی است که نیمی از کشور در فقر به سر می‌برد.

۵. میانمار
درگیری در میانمار (برمه) از زمان بازپس گیری قدرت سیاسی توسط ارتش در سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی گسترش یافته است. در اکتبر ۲۰۲۳، سه گروه مسلح اصلی درگیری با دولت را از سر گرفتند و نیرو‌های نظامی دولتی را تحت فشار قرار دادند و باعث افزایش مرگ و میر و تلفات غیرنظامیان شدند. ۱۸.۶ میلیون نفر در میانمار به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

بیش از ۳۳۵ هزار نفر از زمان آغاز تنش اخیر مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند و بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر کشور آواره گشته اند. امنیت به سرعت رو به کاهش است و دسترسی غیرنظامیان به خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه قطع شده است. در همین حال، تغییرات آب و هوایی میانمار را با بلایای طبیعی مختلف، به ویژه طوفان روبه رو ساخته است.

۴. بورکینافاسو
در حالی که ارتش بورکینافاسو برای مهار گروه‌های مسلح سلسله درگیری‌هایی را آغاز کرده است، این کشور با خشونت رو به رشد و گسترده‌ای روبرو است. در حال حاضر، تقریباً نیمی از کشور خارج از کنترل دولت است و گروه‌های مسلح مختلف از جمله داعش در صحرای بزرگ و شهرک‌های اطراف شهر‌های بزرگ پخش بوده و برخی از مناطق را هم محاصره کرده‌اند و از دسترسی ساکنان به کالا‌ها و خدمات اساسی و مایحتاج اولیه جلوگیری می‌کنند.

۳. سودان جنوبی
سودان جنوبی از زمان استقلال خود از خارطوم در سال ۲۰۱۱ با ناامنی‌های مختلف روبرو بوده است. جنگ در آن سوی مرز، در سودان، تهدیدی برای نابودی اقتصاد شکننده سودان جنوبی و تشدید تنش‌های سیاسی است. در همین حال، بحران اقتصادی و سیل بر توانایی خانواده‌ها جهت تامین غذا تأثیر گذاشته است. در حال حاضر ۹ میلیون ساکن سودان جنوبی (یعنی ۷۲ درصد از کل جمعیت) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

۲. غزه
غزه در سال ۲۰۲۴ مرگبارترین و خطرناک‌ترین مکان برای غیرنظامیان در جهان خواهد بود. ساکنان این منطقه عواقب حمله وحشیانه اسرائیل را تحمل می‌کنند. آن‌ها متحمل هزینه‌های جنگی هستند که بدون توجه کافی به قوانین و هنجار‌های بین المللی ادامه دارد و زنان و کودکان را در وخیم‌ترین شرایط انسانی قرار داده است. از زمان آغاز جنگ تا کنون بیش از ۱۸ هزار انسان در غزه کشته شده اند.

تعامل دیپلماتیک باعث آتش بس موقت در اواخر نوامبر ۲۰۲۳ و آزادی گروهی از گروگان‌ها شد، اما بعد از آن، جنگ به سرعت از سرگرفته شد و احتمالاً تا اوایل سال ۲۰۲۴ هم ادامه خواهد داشت.

 غزه در بالاترین جایگاه فهرست نظارت اضطراری سازمان ملل قرار دارد و احتمالا آسیب‌های حاصل از جنگ تا مدت‌ها در این کشور دیده شود.

۱. سودان
جنگ مداوم بین نیرو‌های مسلح و نیرو‌های پشتیبانی سریع، سودان را در صدر فهرست شرایط اضطراری سال ۲۰۲۴ قرار داده است. این جنگ سودان را تا مرز فروپاشی پیش برده است. کمتر از یک سال جنگ، تعداد افرادی را که به حمایت بشردوستانه نیاز دارند بیش از دو برابر کرده است.

در دارفور، گروه‌های حقوق بشری از کشتار دسته جمعی و آوارگی اجباری ساکنان این منطقه خبر داده اند. انتظار می‌رود بحران سودان تا سال ۲۰۲۴ به طور چشمگیری بیشتر شود و میلیون‌ها نفر را با ناامنی غذایی مواجه سازد و مانع از دسترسی آن‌ها به خدمات بهداشتی و دیگر خدمات حیاتی گردد.

منبع: خبرفوری

+