شهید بهشتی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان
شهید بهشتی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان به معرفی ابعاد شخصیت این شهید والامقام در کتاب‌های درسی پرداخته است.

  سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان، به معرفی ابعاد شخصیت این شهید والامقام در کتاب‌های درسی پرداخته است.

به گزارشزیرنویس، سیدمحمد حسینی مشهور به شهید بهشتی فرزند سیدفضل‌الله زادۀ آبان ۱۳۰۷، اندیشمند، سیاست‌مدار و فقیه ایرانی، دومین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

گاهی از وی به عنوان نظریه‌‌پرداز ولایت فقیه نام برده می‌شود. او از جمله افراد نزدیک به امام خمینی(ره) و هواداران تشکیل حکومت اسلامی در ایران بوده و نقش بسیار مهمی در استقرار جمهوری اسلامی در ایران داشته‌ است.

این شهید راست قامت تاریخ، قبل از انقلاب اسلامی ایران به هامبورگ عزیمت نموده و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده‌دار شده و به فعالیت‌های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق (به‌منظور دیدار امام (ره)) انجام داد.

ایشان در سال ۱۳۴۹، به ایران بازگشت و به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذرماه ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی (ره)، شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان نظریه‌پردازی مؤثر در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می‌پرداخت.

شهید بهشتی حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه‌گذاری نمود و در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸، مدتی به‌عنوان وزیر دادگستری و سپس از سوی امام خمینی (ره) به ریاست دیوان عالی کشور منصوب شد.

شهادت شهید بهشتی

سرانجام این اندیشمند فرزانه و کم نظیر در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ و در پی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به مقام رفیع شهادت نائل آمده و همچون سرو ایستاده به قدر تاریخ برای همیشه در تارک انقلاب اسلامی ماندگار شد و درخشید.

از دیدگاه و منظر امام خمینی(ره)، آنچه که بیش از شهادت شهید بهشتی متأثرکننده‌تر بود و امام خمینی(ره) در سخنرانی خود، به مناسبت شهادت ایشان، ایراد فرمود، مظلومیت دکتر بهشتی در طول خدمت خود به انقلاب و مردم بود.

شرح وقایع زندگی، نقش اساسی ایشان در انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تطبیق قوانین قضایی کشور با قوانین اسلامی و اندیشه‌های عالمانه و تابناک شهید بهشتی در کتب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم دوره اول متوسطه، تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم، جریان‌شناسی اندیشه معاصر ایران پایه دوازدهم ، تاریخ ایران و جهان معاصر پایه دوازدهم … منتشر شده است.

منبع:فارس