«تابناک با تو» – مراسم جایزه نوبل رویدادی معتبر و رسمی است که هر سال در استکهلم سوئد جهت اهدای جایزه‌های نوبل برگزار می‌شود، به‌جز جایزه صلح نوبل که در اسلو، نروژ اعطا می‌شود. این مراسم معمولا در ۱۰ دسامبر، سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار می‌شود و مناسبت مهمی در جهان علم، ادبیات و اقتصاد و […]

«تابناک با تو» – مراسم جایزه نوبل رویدادی معتبر و رسمی است که هر سال در استکهلم سوئد جهت اهدای جایزه‌های نوبل برگزار می‌شود، به‌جز جایزه صلح نوبل که در اسلو، نروژ اعطا می‌شود. این مراسم معمولا در ۱۰ دسامبر، سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار می‌شود و مناسبت مهمی در جهان علم، ادبیات و اقتصاد و جامعه است.

مراسم جایزه نوبل در استکهلم به‌طور سنتی در سالن کنسرت استکهلم همراه با ضیافت رسمی و با حضور خانواده سلطنتی سوئد برگزار می‌شود. مراسم جایزه صلح نوبل در اسلو در تالار شهر اسلو برگزار می‌شود.

امسال مراسم اهدای جوایز نوبل فیزیک، شیمی، فیزیولوژی یا پزشکی، ادبیات که از سال ۱۹۰۱ هرسال اعطا می‌شوند بعدازظهر یکشنبه ۱۰ دسامبر در استکهلم برگزار شد و پس‌ازآن مهمانان در یک ضیافت باشکوه حضور یافتند.

خانواده سلطنتی سوئد بیش از یک قرن است که در مراسم اهدای جوایز نوبل در استکهلم شرکت می‌کنند و پادشاه این جوایز را شخصا به هر یک از برندگان اهدا می‌کند. امسال نیز شاه کارل شانزدهم گوستاف در کنار ملکه سیلویا، ولیعهد ویکتوریا و همسرش دانیل روی صحنه رفت. چهار عضو دیگر خانواده سلطنتی، شاهزاده کارل فیلیپ، شاهدخت سوفیا، شاهدخت کریستینا و تورد مگنوسون، نیز در بین تماشاگران مراسم نشسته بودند.

خانواده سلطنتی سوئد در این مراسم زیباترین لباس‌ها را به تن داشتند و مجموعه‌ای خیره‌کننده از تاج‌ها را به نمایش گذاشتند.

تاج‌های سلطنتی در ضیافت نوبل
همسر شاه کارل شانزدهم گوستاف جواهرات باورنکردنی، از جمله تاجی ۹ شاخه و بخش‌هایی از مجموعه جواهرات توپاز صورتی که با لباس صورتی کم‌رنگ خیره‌کننده و حمایل آبی‌رنگ پوشیده بود را برای این مراسم انتخاب کرد.

این تاج تاریخچه‌ای طولانی دارد، به گفته دربار سلطنتی، در حدود سال ۱۸۶۰ برای شاهدخت سوفیا ناسائو پس از ازدواج با شاهزاده اسکار، ساخته شده است.

تاج‌های سلطنتی در ضیافت نوبل
شاهدخت ویکتوریا، ولیعهد از مجموعه جواهر آمیتیست استفاده کرده بود که کاملا با لباس ارغوانی و حمایل آبی‌رنگ او هماهنگ بود.

این تاج شامل آمتیست‌هایی است که در قابی از طلا قرار گرفته‌اند با خوشه‌هایی از الماس‌های سفید نقره‌ای احاطه شده‌اند. این تاج پیش‌تر به‌عنوان گردنبند استفاده می‌شد، اما ملکه سیلویا آن را خیلی سنگین می‌دانست و نمی‌توانست آن را بپوشد و به همین دلیل آن را به‌صورت تاج درآورد.

ملکه لوئیز این جواهر سلطنتی را در شکل قبلی خود استفاده می‌کرد و از دهه ۱۹۸۰ ملکه سیلویا، شاهدخت مادلین، شاهدخت سوفیا و شاهدخت دزیره و همچنین شاهدخت ولیعهد ویکتوریا آن را به عنوان تاج پوشیده‌اند.

تاج‌های سلطنتی در ضیافت نوبل
شاهزاده خانم تاج عروسی خود را با یک پیراهن مشکی زیبا پوشیده بود. تاج او در زمان ازدواجش در سال ۲۰۱۵ هدیه‌ای از سوی همسرش بود. شاهدخت سوفیا معمولا برای هماهنگی بیشتر با لباسش با اضافه کردن جواهرات الماس، مروارید یا فیروزه برای مناسبت‌های خاص این تاج را تغییر می‌دهد. روز یکشنبه به نظر می‌رسید که او به تاج زیبای خود زمرد اضافه کرده است.

خانواده سلطنتی سوئد به‌خاطر مجموعه باورنکردنی تاج‌هایشان شناخته می‌شوند که این مجموعه شامل تاج بادن فرنج قرن نوزدهمی است که ولیعهد ویکتوریا در چندین مناسبت رسمی پوشیده و «کانات فراموشم نکن» (Connaught Forget-Me-Not) که دارای پنج حلقه گل و برگ در اطراف یک آویز الماس معلق مجزا است.

این تاج هدیه عروسی شاهزاده مارگارت کانات، نوه ملکه ویکتوریا، بود که در سال ۱۹۰۵ با شاهزاده گوستاف آدولف سوئد ازدواج کرد. این تاج دومنظوره را می‌توان به گردن هم آویخت. درحالی‌که آویز‌های الماس را می‌توان برای آویختن روی زنجیر یا گوشواره برداشت.ساعاتی قبل از این مراسم، رویداد‌های اهدای جوایز نوبل در کشور همسایه سوئد، نروژ، با برنامه اهدای صلح نوبل شروع شد.

ایندیپندنت فارسی

+