به گزارش زیرنویس به نقل از مهر، وام مسکن شکل خاصی از وام تضمین شده که در آن هدف وام باید به وام دهنده مشخص شود. وام مسکن به شما کمک می‌کند که زودتر خانه‌دار شوید. وام مسکن انواع مختلفی دارد. در ادام خبرهای جدیدی درباره وام مسکن را میخوانید. وام مسکن فرزند سوم که […]

به گزارش زیرنویس به نقل از مهر، وام مسکن شکل خاصی از وام تضمین شده که در آن هدف وام باید به وام دهنده مشخص شود. وام مسکن به شما کمک می‌کند که زودتر خانه‌دار شوید. وام مسکن انواع مختلفی دارد. در ادام خبرهای جدیدی درباره وام مسکن را میخوانید.

وام مسکن فرزند سوم که یک نوع تسهیلات قرض‌الحسنه است امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و متقاضی آن با احتساب دوره بازپرداخت ۲۰ ساله، ماهی کمتر از یک میلیون قسط می‌دهد. البته شرایط دریافت وام مسکن فرزند سوم هنوز به‌شکلی است که اگر متقاضی درحال حاضر تسهیلات تسویه‌نشده‌ای در بخش مسکن دارد یا ملکی به‌اسم آن ثبت شده، از جمع متقاضیان واجد شرایط خط می‌خورد.

شرایط جدید وام مسکن

شرایط وام مسکن فرزند سوم تا الان به سه موضوع اصلی اشاره داشت. نکته اول این بود که از طریق سامانه جامع حمایتی وزارت راه و شهرسازی که اطلاعات آن در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود که متقاضی درحال حاضر ملکی به‌نام خودش دارد یا نه. موضوع دوم هم این است که با استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی مشخص می‌کنند که متقاضی درحال حاضر تسهیلات فعال دارد یا نه. شرط سوم به‌برخورداری متقاضی از امکانات دولتی، زمین، تسهیلات یارانه‌ای اختصاص داشت که با تصمیم بانک مرکزی این شرط حذف شده است. مسئولان بانک مرکزی می‌گویند به‌خاطر اینکه ذات قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر فرزندآوری تأکید دارد، به این نتیجه رسیدیم که برای دریافت تسهیلات مسکن فرزند سوم این بند حذف شود و دستورالعمل جدید را روز چهارشنبه هفت تیر به بانک‌ها ابلاغ کردیم.

شرایط وام مسکن فرزند سوم البته به‌همین‌ها ختم نمی‌شود. نکته یا بهتر است بگوییم شرط مهم بعدی این است که تاریخ تولد فرزند سوم یا فرزندهای بعدی باید برای ۱/۱/۹۹ به‌بعد باشد. از طرفی وام مسکن فرزند سوم به‌شرطی داده می‌شود که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر یا فرزند از ۲.۵ بیشتر نباشد. به‌زبان ساده اگر متقاضی ساکن استان‌هایی مثل سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، یا هرمزگان باشد، امکان دریافت وام مسکن فرزند سوم را ندارد، اما این تسهیلات برای متقاضیانی که در استان‌های دیگر سکونت دارند، بلامانع است.

وام مسکن فرزند سوم از محل سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی کشور تامین می‌شود. یعنی یکجور تسهیلات قرض‌الحسنه است و اساسا برای خرید، ساخت و حتی اجاره مسکن درنظر گرفته شده. مستاجری که دنبال وام است باید اجاره‌نامه را به بانک ارائه بدهد. متقاضی خرید وام مسکن فرزند سوم باید مبایعه‌نامه را به بانک ببرد و تسهیلات مسکن فرزند سوم برای متقاضیان ساخت مسکن به شرط ارائه پروانه ساخت معتبر و ارائه اسناد مالکیت پرداخت می‌شود.