به گزارش زیرنویس به نقل از موج، نام پلیس را که می‌شنویم آن را به تامین امنیت گره می زنیم که در واقع نیز همین است؛ اما تامین امنیت درون مرزی و اصطلاحا شهری با فراجا ست؛ تامین امنیت راسک با چه نهادی است؟ ارتش، سپاه ، خود فراجا یا نهادی که ما نمی‌دانیم؟ مگر […]

به گزارش زیرنویس به نقل از موج، نام پلیس را که می‌شنویم آن را به تامین امنیت گره می زنیم که در واقع نیز همین است؛ اما تامین امنیت درون مرزی و اصطلاحا شهری با فراجا ست؛ تامین امنیت راسک با چه نهادی است؟ ارتش، سپاه ، خود فراجا یا نهادی که ما نمی‌دانیم؟

مگر نه این که کلانتری خود به مثابه یک اداره خدمات عمومی است که باید مورد حفظ و حراست قرار گیرد؟ پس چرا حمایت و تامین امنیتی صورت گرفته نشده و جوانان رشید و خدوم این مرزو بوم  مجروح و شهید شده اند؟

بی شک وقتی نام مکانی انتظامی برده می‌شود نماینگر اداره خدمات‌رسان است؛  یک میلِ مرزی نیست؟پس نمی شود دور تا دور آن را سیم خاردار کشید و ادوات و تسلیحات سنگین گذاشت؛ آنجا همانند سایر ادارات و نهادهای خدمات رسان، محل رفت و آمد و مراجعات مردمی است.

 این سئوال اذهان را درگیر کرده و من نگارنده را به واقع آزار می دهد که تامین امنیت جانیِ این عزیزان با کیست؟ اگر قرار بوده خودشان امنیتشان را تامین کنند که از دیده ها و شنیده ها مشخص است سلاحی برای دفاع از خود نداشته‌اند؟!

مگر در شهر “راسک” دوربین ترافیک، کنترل و پایش شهری وجود ندارد؟،در مسیرهای منتهی به محل این حادثه‌ی تلخ هیچ دوربین عمومی، دولتی و یا خصوصی وجود ندارد؟ مگر دسترسی به دوربین و شنود عوامل تروریستی میسر نیست؟ بارها و بارها مشخص شده که با کمک همین دوربین ها و شنودها جلوی صدها حادثه فاجعه بار گرفته شده ولی در این واقعه همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد پایشی بر روی دوربین‌ها وجود نداشته که فراجا دچار خسران عظیمی شده و ۱۱ شهید تقدیم امنیتِ ایران زمین کرده است.

بی شک این عملیات تروریستیِ، یک شبه طرح‌ریزی و عملیاتی نشده است؛ از منابعِ آگاه می‌شنویم”تروریست‌ها با برنامه‌ریزی کامل در برخی نقاط  شهر برای ماموران پلیس کمین گذاشته‌ و به دنبال حداکثر ضربه ممکن بوده‌اند. هر جایی را که احتمال تردد پلیس می‌داده سد کرده‌، از ساختمان روبروی مقر انتظامی با اِشراف کامل اقدام به تیراندازی و  هیچ گونه زنگ خطری برای پلیس به صدا در نیامده و عزیزان پرپر شده به طور کامل غافلگیر شدند.” آه از نهادمان بر می آید که این “ماموران پلیس” را  این “شهروندان خدمتگزار” را چه کسی یا چه نهادی بایستی حراست و حفاظت می‌کرد؟

چنان چه گفته اند و می دانیم،تامین امنیت سرزمین های منتهی به مرز و مرزهای سراسر کشور با سایر ارگان ها به غیر از پلیس است و فقط بخشی از مرزها به دست مرزبانی فراجا حفظ و حراست می شود.

جوانان و سرمایه انسانی بسیار نادری از دست رفت که در پرس و جوهایمان معلوم گردید: در همین روزهای ماقبل شهادتشان، امورات و مراجعات مردمی را حل و فصل کرده و به سرانجام رسانده بودند؛ بی شک بهشت ماوایشان است اما لازم است پرسش همه شهروندان و بالاخص خانواده های عزیزان پرپر شده پاسخ داده شود؟ چرا ماموران مقر فرماندهی انتظامی راسک بی خبر از همه جا غافلگیر و در نهایت شهید شدند؟

همه شهروندان منتظر پاسخ نهادها و دستگاه‌های ذیربطی همچون شورای تامین و سایر نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی هستند و می‌خواهند بدانند اِشراف اطلاعاتی و تعاملات مرزی را چه کسانی و ارگانی می‌بایستی رصد و پایش کرده و زنگ هشدار را برای پلیس به صدا در می ‌آوردند؟!

منبع خبر: رکنـا