درباره اولین اینترنت ماهواره‌ای در ایران چه می‌دانیم؟
درباره اولین اینترنت ماهواره‌ای در ایران چه می‌دانیم؟

همشهری‌آنلاین نوشت: قائم مقام وزیر ارتباطات جزئیات خدمات اولین ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای را در کشور و همچنین زمان آغاز ارائه خدمات را بیان کرد.

 

امیر لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص خبر عقد قرارداد و تفاهم همکاری با یک شرکت در دوبی مبنی بر ورود اینترنت ماهواره‌ای به کشور گفت: خدمات ماهواره‌ای در جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت و توسعه زیرساخت ارتباطی کشور بالاخص در مناطق صعب العبور و ارائه سرویس مقرون به صرفه و با کیفیت در مناطق روستایی و دور افتاده، به عنوان یکی از کاربردهای اصلی اینترنت ماهواره‌ای انجام می‌شود که با اعطای این مجوز این امکان فراهم خواهد شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که در اعلام پایبندی اپراتور «یاه‌ست» به قواعد سرزمینی یا لندینگ رایت ایران چه قواعدی مشخصا باید رعایت شود، گفت: مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی ارائه خدمات ماهواره‌ای در جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبه شماره ۵ جلسه ۳۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شده است.

لاجوردی ادامه داد: این مقررات به منظور تامین ارتباطات مطمئن مشترکین از طریق ماهواره به صورت مقرون به صرفه، پایدار و مورد اطمینان تحت شرایط فنی و تجاری مطلوب تدوین شده و همچنین مستلزم دریافت مجوز و رعایت قوانین و مقررات کشور، رعایت معیارهای فنی و کیفی لازم در این خصوص سامان‏دهی ارائه خدمات ماهواره‌ای توسط دارندگان مجوز تاسیس و بهره‌برداری از شبکه ماهواره‌ای خارجی، تامین نیاز زیرساخت ارتباطی کشور در کنار زیرساخت‌های موجود به ویژه افزایش توسعه ارتباطات با ایجاد زیرساخت فضایی در مناطق نیازمند است.

درباره اولین اینترنت ماهواره‌ای در ایران چه می‌دانیم؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین به دلایل انتخاب این اپراتور اشاره کرده و افزود: این اپراتور بر اساس درخواست خود، در مرحله‌ی دریافت مجوز از این سازمان بوده است، بدیهی است سایر اپراتورهای ماهواره‌ای نیز می توانند در این خصوص اقدام نمایند.

لاجوردی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌ها در مورد «زمان» ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مشترکین توسط این اپراتور، چه زمانی است؟ تصریح کرد: انتظار می رود حدود چند ماه آینده ارائه خدمات ماهواره‌ای به مشترکین توسط اپراتور یاه‌کلیک، آغاز گردد.

وی در پایان به کاربرد اصلی خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ارائه خدمات ارتباطی در شرایط بحران از جمله کاربردهای ارائه شده توسط اپراتور اینترنت ماهواره ای در کشور خواهد بود.

منبع: خبـرآنلاین