غدیر محلی برای آزمایش امت‌ها در دوران آسایش بود
غدیر محلی برای آزمایش امت‌ها در دوران آسایش بود

عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه غدیر علاوه بر اینکه به دنبال نشان دادن چهره درست از دین پس از پیامبر اکرم(ص) بود؛ پیام دیگری نیز داشت، گفت: غدیر محلی برای آزمایش امت‌ها در دوران آسایش بود، کسانی که در پیش از غدیر در نبردهای مختلف همراه با پیامبر اکرم(ص) رژیم‌های کفر و غاصب را شکسته داده بودند این بار در دوران راحتی مورد آزمایش قرار گرفتند، در اصل غدیر برای غربالگری امت رسول الله(ص) بود و خیلی‌ها در این آزمایش الهی مردود شدند.

حجت‌الاسلام جواد سلیمانی -عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)-  درباره توصیه‌های حضرت رسول اکرم(ص) به مومنین در خطبه غدیر گفت: غدیر نقطه عطفی در تاریخ اسلام و به خصوص اهل تشیع است. رسول گرامی اسلام در حجه‌الوداع سال دهم هجری در آخرین حج خود پس از اجرای اعمال به سمت مدینه بازگشتند و در محل جحفه غدیر توقف کردند. این برکه که به نام غدیر معروف بود محل جدا شدن مسلمانان به دیار خودشان بود.

وی با اشاره به خطبه پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: در این محل پس از چندروز توقف برای حضور تمام حجاج، رسول اکرم(ص) که به دستور الهی مأمور شده بود تا رسالت خود را به پایان برساند شروع به خواندن خطبه‌ای کرد.

در این خطبه فرمودند: «ای امت چه کسی بر جان‌های شما عزیز است، همه پاسخ دادند: خدا و رسولش. پیامبر ادامه داد که این ولایت من فقط در امور دینی یا اقتصادی و روزمره شما نیست، اگر من به شما بگویم که در راه خدا در جبهه حق هم بجنگید و به شهادت برسید باید به این دستور گوش دهید. پس هرآنچه من بگویم به صلاح شماست و در همه جوانب زندگی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی اخلاقی و حتی جهاد صلاح من بر شماست».

این پژوهشگر غدیر خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) پس از قرائت این خطبه و تایید بیانات‌شان از سوی همه حاضرین جمله «معروف من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را بیان کرد. بدین معنا که هرکسی که من بر او در تمام امور اولویت دارم از این پس هم علی بر او تقدم دارد زیرا مصالح شما را می‌داند و در همه مسائل بر شما برتر است. پس از آن پیامبر گرامی اسلام بر امیرالمومنین(ع) دعا کرد و گفت: خدایا حق را بر مدار علی قرار بده.

حجت‌الاسلام سلیمانی بیان کرد: حضرت محمد(ص) در ادامه قرائت خطبه غدیر به حجاج خطاب کرد که مادامی که به قرآن و عترت من چنگ بزنید در عافیت هستید. پس از این سخنرانی رسول خدا از همه حاضرین خواست تا با علی بن ابی طالب(ع) بیعت کنند که این مهم در اسناد شیعه و سنی ذکر شده است مهم‌ترین سندها در این مورد را علامه امینی به خوبی بیان کرده است.

پیام‌های نهفته در غدیر

وی با اشاره به اهمیت غدیر برای مسلمانان یادآور شد: غدیر چندین پیام را با خود به همراه دارد. ابتدا اینکه ۲۳ سال زحمت رسول اکرم(ص) که مکتب اسلام را برای امت خود تبیین و عملیاتی کرد زمانی به ثمره می‌نشست که پیام غدیر را به گوش مردم می‌رساند چون قرآن در کنار ولایت و امامت اهل‌بیت(ع) دین را کامل می‌کرد. به همین خاطر در همین زمان آیه اکملت رساله…. بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد. در واقع بر پیامبر وحی نازل شد که چنانچه غدیر را برپا نکنی رسالت تو کامل نخواهد شد.

این پژوهشگر   ابراز کرد: درس اول از غدیر این است که ولایت در کنار سنت و قرآن خواهد بود زیرا ولایت ضامن دین اسلام است. دین صامت در قرآن و سنت رسول خدا(ص) بود اما دین حاضر را می‌توان در ائمه معصومین(ع) دید. بنابراین ماندگاری رسالت رسول اکرم(ص) به پایداری دین بود. حالا سوال این است که چه کسی می‌تواند پس از پیامبر خدا(ص) مفاهیم عدالت، اخلاق، تشخیص مومن یا کافر، مستکبر یا عادل را مشخص کند. در جواب باید گفت امام معصوم. پس در هر عصر و زمانی، امام معصوم است که مصادیق و تفسیر فوق را مشخص می‌کند.

حجت‌الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه چرا امامت امیرالمومنین(ع) مهم بود، گفت: برخی پس از واقعه غدیر نمی‌توانستند بپذیرند که حضرت علی(ع) خلیفه باشد و با کنار زدن امیرالمومنین(ع) شاهد هستیم که چهره جدیدی از دین اسلام به مردم ارائه می‌شود و برای نمونه معاویه و سایر خلفا دین را به شکل دیگری به مردم عرضه کردند و شخصی همچون یزید به عنوان یکی از حکام در پی حذف دین بود.

وی افزود: تشیع به همین دلیل که چهره جدیدی از دین ارائه نشود به موضوع قرآن، سنت و امامت تاکید دارد. حذف امیرالمومنین(ع) از خلافت کم‌کم باعث شد که جریان تغییر چهره دین رقم بخورد و این اتفاق در تاریخ شیعه آرام آرام جلو رفت تا اینکه امام حسین(ع) برای احیای دین، جان خود و خانواده و یارانش را در این مسیر فدا کرد. خوشبختانه تفکر قرآن، سنت و امامت در زمان امام محمد باقر(ع) و سپس امام رضا(ع) مجددا احیا شد و به همین خاطر بود که مأمون از این اتفاق می‌ترسید و امام رضا(ع) را محدود کرد.

این پژوهشگراضافه کرد: خوشبختانه در عصر حاضر، قرآن، سنت و احادیث اهل‌بیت(ع) دین شکل واقعی خود را پیدا کرده است و تمدن نوین شیعی در حال رشد در علوم انسانی است. البته برای این مهم اتفاقات زیادی در طول تاریخ رخ داده است. همانطور که گفته شد چهره دین واقعی اسلام در طول تاریخ دچار دستخوش شد. اسلام خلفای اول تا سوم توسط اسلام امویان حذف و مفسران دین امویان شدند. در ادامه، علمای یهود در کنار معاویه و یزید مفسران دین شده و مردم را تحت فشار قرار دادند.

حجت‌الاسلام سلیمانی بیان کرد: تا سال ۱۳۲ هجری تفکر معاویه و یزید برقرار بود تا اینکه امویان سرنگون و سپس حکومت عباسی به روی کار آمد. پس از آن نیز مغول‌ها و در عصر حاضر هم نظام سلطه و صهیونیست‌ها در پی تلاش برای اثرگذاری در برخی کشورهای اسلامی هستند. از این رو ایران اگر بر روی چهره واقعی دین پایبند نبود اسلام پیامبر اکرم(ص) از بین رفته بود.

غدیر ضامن دین و تشکیل جامعه سعادتمند و به صلاح بشر است

وی خاطرنشان کرد: غدیر ضامن دین و تشکیل جامعه سعادتمند و به صلاح بشر است و کنار گذاشتن غدیر که به مثابه کنار گذاشتن ولایت است امت اسلامی را زیر یوغ کفار و مستکبران می‌برد. بهترین شاهد این موضوع تاریخ است. کسانی که به غدیر پایبند بودند سرنوشت آنها مشخص و کسانی هم که از غدیر دست کشیدند عاقبت آنها در تاریخ معلوم است.

این پژوهشگر  افزود: غدیر علاوه بر اینکه به دنبال نشان دادن چهره درست از دین پس از پیامبر اکرم(ص) بود؛ پیام دیگری نیز داشت. غدیر محلی برای آزمایش امت‌ها بود. کسانی که در پیش از غدیر در نبردهای مختلف همراه با پیامبر اکرم(ص) رژیم‌های کفر و غاصب را شکسته داده بودند باز هم مورد آزمایش قرار گرفتند.

در اصل، غدیر برای غربالگری امت رسول الله(ص) بود و خیلی‌ها در این آزمایش الهی مردود شدند. در زمان دفن پیامبر اکرم(ص) به امیرالمومنین(ع) خبر دادند سقیفه در حال برگزاری است و همه با خلیفه اول بیعت کردند. پس حواسمان باشد انسان همیشه و هرجا در حال آزمایش است.

غدیر نمونه بارز یک آزمایش الهی در دوران آسایش و آرامش است

به گزارشزیرنویس، حجت‌الاسلام سلیمانی یادآور شد: در کشور ما نیز پس از انقلاب، خیلی‌ها در کنار امام راحل و همچنین در جبهه‌های جنگ رشادت کردند اما پس از آن غفلت کردند. پس فراموش نکنیم که همیشه باید به ریسمان ولایت فقیه چنگ بزنیم در غیر این صورت ما هم به سرنوشت کسانی دچار می‌شویم که غدیر را فراموش کردند.

وی با اشاره به سومین نکته‌ای که در غدیر وجود دارد، اظهار کرد: کسانی که در دوران فشار و طاغوت مبارزه کردند بعد از انقلاب اسلامی بر سر پست و مقام از آرمان‌های شانه خالی کرده و کم آوردند. در زمان رسول اکرم(ص) کسانی بودند که در جنگ بدر و احد مبارزه کردند اما در مورد غدیر شانه خالی کرده و کم آوردند. در واقع طمع پست و مقام و عدم معرفت به ولایت باعث شد که به یکباره برخی از افراد از مسیر اسلام واقعی خارج شدند.

این پژوهشگر غدیر در پایان گفت: آزمایش شدن در دوران سختی بهتر از آزمایش در زمان راحتی است. عبدالرحمن عوف یکی از رزمندگان جبهه شام معتقد است که ما در زمان پیامبر اکرم(ص) در دوران سختی آزمایش شدیم و از آن پیروز بیرون آمدیم اما در دوران آسایش و راحتی غدیر آزمایش شدیم و قافیه را باختیم، بنابراین غدیر گذار از فصل سختی است، خیلی از افراد دین‌دار به خاطر دنیا، شهرت و ثروت همه توشه خود را باختند.

منبع:ایسنا