ناکامی ملی‌پوشان در قطر این بار با افشین امپراتور
ناکامی ملی‌پوشان در قطر این بار با افشین امپراتور

در سال ۲۰۱۱ قطر میزبان جام ملت‌های آسیا بود و از نکات جالب توجه در این دوره درخشش ازبک‌ها بود. ازبکستان با غلبه بر اردن و استرالیا با شکست دادن عراق به نیمه نهایی رسید. کره‌جنوبی و ایران برای پنجمین دوره متوالی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها به مصاف هم رفتند که این […]

- ناکامی ملی‌پوشان در قطر این بار با افشین امپراتور

در سال ۲۰۱۱ قطر میزبان جام ملت‌های آسیا بود و از نکات جالب توجه در این دوره درخشش ازبک‌ها بود. ازبکستان با غلبه بر اردن و استرالیا با شکست دادن عراق به نیمه نهایی رسید.

کره‌جنوبی و ایران برای پنجمین دوره متوالی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها به مصاف هم رفتند که این بار، کره با یک گل در وقت اضافه پیروز شد تا در این پنج دیدار برابر ایران به سه برد رسیده باشد.

بعد از رفتن علی دایی و عدم صعود به جام جهانی ۲۰۱۰، افشین قطبی روی نیمکت تیم ملی نشست تا شاید با قهرمانی، حذف تیم ملی از مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ فراموش شود. قطبی که با قهرمان کردن پرسپولیس خودش را اثبات کرده بود، حالا دنبال قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بود. او باید کاری را انجام می‌داد که امثال علی پروین، مرحوم پرویز دهداری، محمد مایلی‌کهن و امیر قلعه نویی نتوانسته بودند انجام دهند و حالا این وظیفه سنگین بر عهده قطبی بود.

هم‌گروهی در سخت‌ترین گروه جام ملت‌های ۲۰۱۱ با تیم‌های کره‌شمالی، امارات و عراق کار ایران را برای ادامه کار سخت کرد، اما عملکرد خیره‌کننده تیم قطبی در دور گروهی باعث شد خیلی‌ها به تیم امیدوار شوند. عراق، قهرمان دوره قبل خیلی زود از ایران پیش افتاد، اما با گل‌های غلام‌رضا رضایی و ایمان مبعلی نخستین سه امتیاز جام به حساب شاگردان قطبی واریز شد.

سپس نوبت کره‌شمالی و امارت بود که از زیر تیغ تیم ملی عبور کنند. تک گل کریم انصاری‌فرد در دیدار با کره‌شمالی و گل‌های آرش افشین، محمد نوری و ولید عباس (گل به خودی مدافع امارات) ایران را به عنوان مقتدرترین تیم و تنها تیمی که امتیازات کامل را کسب کرده است، راهی مرحله یک هشتم نهایی کرد.

نبرد‌های ایران و کره تمامی نداشت

ایران و کره مانند چهار سال پیش باز هم در این دوره برابر هم قرار گرفتند. بر خلاف بازی‌های قبل، تیم قطبی چندان خوب ظاهر نشد و نتوانست بیش از یکی دو موقعیت جدی روی دروازه کره‌جنوبی مدعی ایجاد کند. در نهایت هم قفل دروازه ایران در دقیقه ۱۰۶ باز شد تا قطبی هم تجربه تلخی روی نیمکت تیم ملی داشته باشد.

 ژاپن مدعی هم توانست قطر میزبان را شکست دهد. در نیمه‌نهایی ژاپن پس از تساوی ۲ بر ۲ با کره جنوبی در ضربات پنالتی ۳ بر صفر پیروز شد. استرالیا هم ازبکستان را با ۶ گل در هم کوبید.

در دیدار رده‌بندی کره جنوبی ۳ بر ۲ مقابل ازبکستان به پیروز رسید و سوم شد. ژاپن هم با یک گل در وقت‌های اضافه استرالیا را برد و با چهارمین قهرمانی، پر افتخارترین تیم آسیا لقب گرفت.

باشگاه خبرنگاران