در تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۲۳، مدارگرد مریخ (MRO) برآمدگی‌هایی را که توسط حرکت تدریجی یخ بر روی چشم انداز مریخ حک شده بود، ثبت کرد.     در حالی که تصور می‌شد رسوبات یخ سطحی عمدتاً به مناطق قطبی مریخ محدود می‌شوند، اما این الگوها اخیرا در بسیاری از مناطق غیر قطبی مریخ ظاهر شده‌اند. […]

در تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۲۳، مدارگرد مریخ (MRO) برآمدگی‌هایی را که توسط حرکت تدریجی یخ بر روی چشم انداز مریخ حک شده بود، ثبت کرد.

 

ظهور اشکال عجیب و غریب در خاک مریخ

 

در حالی که تصور می‌شد رسوبات یخ سطحی عمدتاً به مناطق قطبی مریخ محدود می‌شوند، اما این الگوها اخیرا در بسیاری از مناطق غیر قطبی مریخ ظاهر شده‌اند.

 

همانطور که یخ در سراشیبی جریان دارد، سنگ و خاک از چشم انداز اطراف کنده می‌شود و در امتداد سطح یخ جاری و در زیر سطح یخی هدایت می‌شود. در حالی که این فرآیند شاید هزاران سال یا بیشتر طول بکشد، شبکه‌ای از الگوهای خطی ایجاد می‌کند که تاریخچه جریان یخ را آشکار می‌کند.

 

MRO از سال ۲۰۰۶ به مطالعه مریخ پرداخته است. ابزارهای آن برای عکاسی از سطح مریخ از نزدیک سطح مریخ را بزرگنمایی می‌کنند، مواد معدنی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، به دنبال آب زیرسطحی می‌گردند، میزان غبار و آب را در جو پخش می‌کنند و آب و هوای جهانی روزانه را نظارت می‌کنند.

 

این مطالعات در حال شناسایی ذخایر مواد معدنی است که ممکن است در طول دوره‌های زمانی طولانی در آب تشکیل شده باشند، به دنبال شواهدی از سواحل دریاها و دریاچه های باستانی و تجزیه و تحلیل رسوبات قرار گرفته در لایه ها در طول زمان توسط آب جاری است.

خبرآنلاین

+