«تابناک با تو» – مغز ما به طرز چشمگیری در مصرف انرژی کارآمد است. با استفاده از تنها ۲۰ وات توان، مغز انسان قادر به پردازش معادل یک اگزافلاپ یا یک میلیارد میلیارد عملیات ریاضی در ثانیه است. اما اکنون، محققان استرالیایی در حال ساخت اولین ابررایانه جهان هستند که می‌تواند شبکه‌های کامپیوتری را در این […]

اولین ابررایانه در مقیاس مغز انسان، در سال ۲۰۲۴ شروع به کار خواهد کرد (یک پزشک)

اولین ابررایانه در مقیاس مغز انسان، در سال ۲۰۲۴ شروع به کار خواهد کرد (یک پزشک)«تابناک با تو» – مغز ما به طرز چشمگیری در مصرف انرژی کارآمد است. با استفاده از تنها ۲۰ وات توان، مغز انسان قادر به پردازش معادل یک اگزافلاپ یا یک میلیارد میلیارد عملیات ریاضی در ثانیه است.

اما اکنون، محققان استرالیایی در حال ساخت اولین ابررایانه جهان هستند که می‌تواند شبکه‌های کامپیوتری را در این مقیاس شبیه‌سازی کند.

ابرکامپیوتر معروف به DeepSouth توسط دانشگاه وسترن سیدنی در حال توسعه است.

هنگامی که این کامپیوتر سال آینده آنلاین شود، قادر به انجام ۲۲۸ تریلیون عملیات سیناپسی در ثانیه خواهد بود که با نرخ تخمینی عملیات در مغز انسان رقابت می‌کند.

دانشمندان امیدوارند مه با این کامیوتذ، درک بهتری از قدرت پردازش حجم عظیمی از اطلاعات پیدا کنیم.

اگر محققان بتوانند این موضوع را حل کنند، روزی می‌توانند مغز سایبورگ را بسیار قدرتمندتر از مغز ما ایجاد کنند. این کار همچنین می‌تواند درک ما از نحوه عملکرد مغز ما را متحول کند.

اولین ابررایانه در مقیاس مغز انسان، در سال ۲۰۲۴ شروع به کار خواهد کرد (یک پزشک)

آندره ون شایک، مدیر مرکز بین‌المللی سیستم‌های نورومورفیک دانشگاه وسترن سیدنی، می‌گوید: «پیشرفت در درک ما از نحوه محاسبه مغز‌ها با استفاده از نورون‌ها به دلیل ناتوانی ما در شبیه‌سازی شبکه‌های مغز مانند در مقیاس مختل است.

او افزود: «شبیه‌سازی شبکه‌های عصبی اسپک بر روی رایانه‌های استاندارد با استفاده از واحد‌های پردازش گرافیکی و واحد‌های پردازش مرکزی چند هسته‌ای بسیار کند و انرژی بر است». اماسیستم ما این وضعیت تغییر خواهد داد.»

هم دانشمندان علوم اعصاب و هم کسانی که می‌خواهند راه حل‌های مهندسی جدید را در فضای هوش مصنوعی نمونه‌سازی کنند، علاقه‌مند این کامیوتر خواهند شد.

DeepSouth تنها یکی از بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی با هدف ایجاد ماشینی است که رقیب مغز انسان باشد.

محققان دیگر در تلاشند تا با ایجاد «رایانه‌های زیستی» که توسط سلول‌های واقعی مغز تغذیه می‌شوند، با همین مشکل روبرو شوند.

منبع: یک پزشک

+