تیم ملی فوتبال کشورمان آماده حضور در بازی‌های جام‌ ملت‌های آسیا می‌شود تا در مهم‌ترین‌ تورنمنت فوتبالی قاره کهن برای کشورمان افتخارآفرینی کند. درحالی که تیم ملی در ‌مقطع کنونی نیاز به آرامش دارد، جدایی خداداد عزیزی از کادرفنی و پس از آن مصاحبه‌اش در یک برنامه‌ تلویزیونی به گمانه‌زنی درخصوص اختلاف بین او و […]

تیم ملی فوتبال کشورمان آماده حضور در بازی‌های جام‌ ملت‌های آسیا می‌شود تا در مهم‌ترین‌ تورنمنت فوتبالی قاره کهن برای کشورمان افتخارآفرینی کند. درحالی که تیم ملی در ‌مقطع کنونی نیاز به آرامش دارد، جدایی خداداد عزیزی از کادرفنی و پس از آن مصاحبه‌اش در یک برنامه‌ تلویزیونی به گمانه‌زنی درخصوص اختلاف بین او و سرمربی تیم ملی دامن زده است. در این بین، سکوت قلعه‌نویی جالب توجه است. سرمربی باتجربه تیم‌ ملی دوست ندارد با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای تمرکز ملی‌پوشان را به‌هم بزند، ‌اما در چنین ‌مواقعی معمولا بزرگان ‌فوتبال به دو طرف توصیه می‌کنند در جهت منافع تیم ‌ملی به اختلافات شخصی نپردازند. با ابراهیم قاسمپور یکی از پیشکسوتان با سابقه فوتبال کشورمان در این خصوص ‌گفت‌وگویی ترتیب دادیم ‌که در ادامه می‌خوانید:

‌تیم ملی در آستانه شرکت‌ در بازی‌های جام‌ ملت‌ها قرار دارد. شرایط برای حضور موفقیت‌آمیز در این بازی‌ها مهیاست؟

در جامعه فوتبال که حواشی در آن زیاد است و چیزی هم نمی‌بینیم که درست شده باشد، اینکه بپرسیم بعد از ۵۰ سال شانس قهرمانی در این بازی‌ها را داریم؟ بله، این شانس را داریم اما روی کاغذ که نگاه می‌کنیم حریفان ‌قدری داریم. ژاپن بازی‌های تدارکاتی سنگینی برگزار می‌کند و به آلمان و ترکیه ۴ تا ۴ تا می‌زند اما بازی‌هایی که برای تیم ما درنظر گرفته شده، ضعیف است. ایراد و حُسن تیم ملی ما یکسری از بازیکنانی هستند که سال‌هاست کنار هم بازی می‌کنند و اکثر اینها به عنوان لژیونر فعالیت می‌کنند که کمکی می‌شود تا تجربه تیمی ما را بالا ببرد و هم شناختی که بچه‌ها از یکدیگر دارند. این کمک است اما ایراد آن است که این بچه‌ها سالیان سال است که بازی می‌کنند و سن‌شان بالا رفته و شاید همین هم یک نقص باشد. در هر صورت ما هم شانس داریم اما با درنظر گرفتن شرایط کره و عربستان و ژاپن و استرالیا، شانس ما یک مقدار کم می‌شود. امیدواریم بعد از
۵۰ سال تیم ملی موفق شود.

‌درباره جدایی و صحبت‌های مشاور تیم ملی چه نظری دارید؟

خیلی نمی‌توانم اظهارنظر کنم چون نمی‌دانم‌ مشکل از کجاست. عزیزی وقتی آمد حتما یکسری حُسن‌ها و امتیازاتی داشت که انتخاب شد و حالا که رفته نمی‌دانم ‌به چه دلیلی رفت. خود عزیزی و فدراسیون باید جواب بدهند.‌

‌بعضی‌ها جدایی عزیزی و اظهارنظر او پس از جدایی را حاشیه تازه‌ای برای تیم ‌ملی تعبیر می‌کنند.

خب وقتی ایشان را انتخاب کردند یعنی نیاز است از تفکرات و تجربیاتش استفاده کنند و اگر می‌رود حتما مشکلی وجود داشته حالا این مشکل از کجا آب می‌خورد را نمی‌دانم.

وقتی خداداد از تیم ملی می رود حتما اتفاقی افتاده؛ بگویید این مشکل از کجا آب می خورد؟/ سن ملی بازیکنان تیم ملی بالا رفته، این یک نقص بزرگ است!

‌قبول دارید این مسائل برای وجهه تیم‌ ملی خوب نیست؟

معمولا بازیکنی که عضو شاخص تیم ملی بوده وقتی می‌آید کنار تیم خیلی‌ها استقبال می‌کنند و وقتی می‌رود آن‌هم به شکلی گنگ و مبهم یک مقدار سوال‌برانگیز است. البته فکر نمی‌کنم مشکلی ایجاد شود و این سوال را باید خود عزیزی یا کادر یا فدراسیون برای مردم‌ پاسخ دهند تا اذهان عمومی روشن شوند.

‌شما با تیم ملی سابقه قهرمانی در جام ملت‌ها را دارید. فضای فعلی تیم ملی را با آن دوران می‌شود مقایسه کرد؟

اصلا قابل مقایسه نیست! زمان ما خیلی محدود و بسته بود اما الان‌ تلویزیون را که روشن می‌کنید یک کانال بازی لیگ انگلیس را نشان می‌دهد و یک کانال دیگر لیگ فرانسه و… الی آخر! فوتبال دو بُعد دارد؛ یکی تجربی و یکی تئوری. فوتبالی که از سراسر دنیا پخش ‌می‌شود و بازیکنان ‌ما می‌بینند خودش خیلی به بازیکنان کمک ‌می‌کند اما زمان ما این امکانات نبود. ‌الان با یک سرچ در اینترنت هر اطلاعاتی بخواهید می‌گیرید. در دوران ما خیلی بسته بود اما در زمان ما قدرت‌هایی در فوتبال آسیا بودند مثل عراق و کویت و کره‌جنوبی و شمالی و برمه بودند الان قدرت‌های آسیا فرق کردند. از همه لحاظ فرق کرده، زمان ما مثلا خودم عضو تیم ملی بودم و هفته سه جلسه تمرین می‌کردیم‌ در شهر خودمان انفرادی هم تمرین می‌کردم که شاید ‌علمی‌ هم ‌نبود اما سعی می‌کردم خودم را آماده نگه دارم. الان هفته هفت روز تمرین است و بدنسازی و تغذیه علمی شده و تاکید به استراحت می‌شود و وقت بازیکنان هم کمتر هرز می‌رود. امیدواریم در جام ‌ملت‌ها تاثیر آن را ببینیم. مطمئنا بازیکنان امروزی از هر نظر تجربیات‌شان بیشتر ار دوران ما است.

‌آن زمان قطعا حواشی کمتر از الان بود؟

نه که نبود اما این‌طور نبود! رسانه‌ها کلا دو، سه تا بودند اما الان تعداد جراید زیاد است و فضای مجازی هم که وجود دارد و راحت هم تیم‌ها وارد حاشیه می‌شوند. شما الان دربی را نگاه کنید که مسائلی پس از آن به وجود آمده است، مدیریت این باشگاه با مدیریت آن باشگاه و کادر فنی با کادر فنی جدال دارند. یعنی خود باشگاه‌ها باعث دردسر فوتبال‌ ما و تیم ملی شده‌اند! در زمان ما خیلی به ‌ندرت مسائل حاشیه‌ای اتفاق می‌افتاد و از نظر اخلاقی خیلی به اخلاق اهمیت می‌دادند اما حالا اخلاق و احترام به بزرگ‌تر از بین رفته است. زمان ما بازیکنی که چند ماه از ما بزرگ‌تر بود تا از در خارج نمی‌شد ما خارج نمی‌شدیم اما الان دیگر این احترام‌ها نیست نه فقط در فوتبال بلکه در خانواده‌ها هم احترام به بزرگ‌تری و کوچک‌تری از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: خداداد مشاور شد تا منتقد نباشد/ با این وضعیت، همان بهتر که بیرون باشم و انتقاد کنم!

منبع: خبـر ورزشی