در شرایط فعلی، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران معادل ۷۵ میلیون تومان است و یک آپارتمان ۷۵ متری با عمر و امکانات متوسط به حدود ۵.۷ میلیارد تومان می‌رسد.   با احتساب قیمت میانگین مسکن در شهر تهران، یک خانوار دهک اول درآمدی که فقیرترین خانوار محسوب می‌شود، باید معادل ۸۸ […]

در شرایط فعلی، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران معادل ۷۵ میلیون تومان است و یک آپارتمان ۷۵ متری با عمر و امکانات متوسط به حدود ۵.۷ میلیارد تومان می‌رسد.

 

با احتساب قیمت میانگین مسکن در شهر تهران، یک خانوار دهک اول درآمدی که فقیرترین خانوار محسوب می‌شود، باید معادل ۸۸ سال درآمد خود را اختصاص دهد و از طریق پس‌انداز یک‌سوم درآمد خود، باید ۳۴۰ سال صبر کند. دوره انتظار خرید خانه برای دهک‌های ۲ و ۳ نیز به ترتیب ۱۶۰ و ۱۱ سال برآورد می‌شود.

 

به همین دلیل است که دولت‌ها برنامه‌های حمایتی ویژه برای دهک‌های کم درامد تعریف می‌کنند و به‌عنوان‌مثال در نهضت ملی مسکن، حتی آورده اولیه برخی از خانوارها را نیز دولت متقبل می‌شود. این در حالی است که در دهک‌های ۴، ۵ و ۶ به ترتیب باید به مدت ۸۸ سال، ۷۲ سال و ۶۲ سال، یک‌سوم درآمد خانوار برای تأمین مالی مسکن متوسط پس‌انداز شود.

 

دوره انتظار برای خرید خانه این دهک  به ٣۴٠ سال رسید

 

در دهک‌های ۷ و ۸ نیز دوره انتظار برای خرید مسکن به ۵۳ و ۴۵ سال می‌رسد. دهک‌های ۹ و ۱۰ (جدای از صدک فوق ثروتمند) می‌توانند با اختصاص حدود ۸ تا ۹ سال درآمد سالانه خود یک آپارتمان متوسط در مناطق میانی تهران خریداری کنند.

 

البته این سناریوها برای خرید یک آپارتمان ۷۵ متری با قیمت میانگین تهران است که به‌راحتی می‌تواند با تغییر متغیرها متناسب با وضعیت خانوار، کمتر یا بیشتر شود.

روزنامه همشهری

+