پلیس برای کاهش تصادفات شهری «طرح ۲۰» رو کرد
پلیس برای کاهش تصادفات شهری «طرح ۲۰» رو کرد

اطلاعات نوشت: سرهنگ احسان مومنی گفت: با توجه به آمار تصادفات جرحی و فوتی ۸ ماهه امسال (فروردین تا آبان) در زمینه تصادفات شهری تهران، گروه اندیشه‌ورزی تشکیل و برنامه ریزی‌هایی برای کاهش تصادفات انجام شد که در این زمینه ۲۰ راهکار کوتاه مدت ولی زود بازده را پیش بینی کردیم و چون به این تعداد […]

- پلیس برای کاهش تصادفات شهری «طرح ۲۰» رو کرد

اطلاعات نوشت: سرهنگ احسان مومنی گفت: با توجه به آمار تصادفات جرحی و فوتی ۸ ماهه امسال (فروردین تا آبان) در زمینه تصادفات شهری تهران، گروه اندیشه‌ورزی تشکیل و برنامه ریزی‌هایی برای کاهش تصادفات انجام شد که در این زمینه ۲۰ راهکار کوتاه مدت ولی زود بازده را پیش بینی کردیم و چون به این تعداد راهکار رسیدیم، نام آن را هم «طرح۲۰  »گذاشتیم.

به گفته وی این طرح از هفته گذشته آغاز شده و در دستور کار تمامی روسای مناطق پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است و امیدواریم که شاهد کاهش تصادفات در شهر تهران باشیم.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برای کاهش تصادفات، آموزش و فرهنگ‌سازی راهکار اول و اعمال قانون و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی راهکار دوم است که در این زمینه برخورد با تخلفاتی که به صورت محسوس و نامحسوس و همچنین از طریق دوربین‌ها ثبت می‌شود، خواهیم داشت بخش سوم هم به مهندسی ترافیک و اصلاحات هندسی راه باز می‌گردد که پلیس راهور تهران بزرگ «طرح ۲۰» را بر اساس این ۳ راهکار برنامه‌ریزی کرده است.

اعمال قانون ۵۴ هزار خودروی حادثه ساز

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در خصوص برخورد با تخلفات می‌توان به طرح برخورد با تخلفات شبانه توسط تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ اشاره کرد که ۳۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در شهر تهران دقیقا در ۲ شب پنجشنبه و جمعه روی داده و مابقی این عدد مربوط به ۵ شب دیگر هفته است.

وی یادآور شد: با بررسی دقیق تر دریافتیم که ۶۲ درصد از تصادفات پنجشنبه و جمعه بین ساعات۱۰ شب تا ۲ بامداد روی داده است و از اینرو طرح شبانه را بیشتر در این ایام انجام دادیم که از هفته دوم مهر تاکنون حدود ۵۴ هزار خودروی متخلفی که اقدام به سرعت و سبقت غیرمجاز و لایی کشی در معابر شهری داشتند، اعمال قانون شدند.

مومنی تاکید کرد: در این طرح با تخلفاتی که با جان مردم بازی می‌کند و همچنین مطالبات شهروندان است، برخورد می‌شود و همچنین ۲ هزار و ۹۹۰ دستگاه خودرو در این مدت به دلیل تخلفاتی که داشتند به پارکینگ‌ها منتقل شدند.

سرهنگ مومنی درباره اجرای طرح ایمنی و سلامت در شهر تهران توضیح داد: ۵۰ درصد از تصادفات در شهر تهران به دلیل عدم توجه به جلو، روی می‌دهد و آنالیزها نشان داد که در بیشتر موارد استفاده از تلفن همراه باعث این دست از حوادث رانندگی می‌شود.

وی افزود: طرح ایمنی و سلامت به برخورد با تخلفات صحبت رانندگان با تلفن همراه، عدم استفاده از کمربند ایمنی و برای راکبین موتورسیکلت عدم استفاده از کلاه ایمنی در حین رانندگی باز می‌گردد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در طول این ۸ ماه حدود ۵۰۰ هزار رانندگانی که حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کردند توسط پلیس جریمه و از سوی دیگر در این مدت حدود ۴۰۰ هزار راکب موتورسیکلت که از کلاه ایمنی استفاده نکرده‌اند نیز اعمال قانون شدند.

وی با یادآوری این‌که ۹۰ درصد تصادفات منجر به مرگ موتورسواران به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده است، اظهار کرد: اگر بتوانیم طرح ایمنی و سلامت را به خوبی اجرا کنیم و اعمال قانون و آموزش‌ها به خوبی و به جا صورت گیرد، مسلما   آمار منجر به جرح و مرگ نیز کاهش پیدا می‌کند.

درخصوص نقاط حادثه خیز تهران و رفع نقص آنها هم یکی از راهکارهای مهم، اجرای درست و اصولی «طرح  ۲۰» در شهر تهران و مهندسی ترافیک و راه است که شناسایی نقاط حادثه خیز و پر تصادف می تواند از تصادفات بکاهد .

شناسایی ۴۴۸ نقطه پرتصادف شهر تهران

مؤمنی افزود : از ابتدای سال تاکنون ۴۴۸ نقطه پر تصادف را در شهر تهران شناسایی و برای رفع نقص به شهرداری اعلام کردیم که مشکل حدود نیمی از آن ها رفع شده است.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس تصادفاتی که در این چند وقت داشتیم، چند نقطه دیگر از نقاط حادثه‌ساز را شناسایی و آنها را اولویت بندی کرده و آن نقاطی را که با اقدامات زود بازده و کم هزینه می‌تواند سریع تر نتیجه دهد، به شهرداری اعلام کرده‌ایم تا این نقاط را رفع نقص کنند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲هزار نفر از رانندگان متخلفی که سرعت بالایی داشتند، در کلاس های آموزشی قرارگاه سرعت شرکت کرده‌اند و حدود ۱۴۰۰ راننده ای که سرعت زیاد داشته‌اند، و در کلاس های آموزشی شرکت نکرده اند یا اگر شرکت کرده دوباره مرتکب این تخلف شده‌اند، روی پلاک خودروی آنها ثبت شکایت نصب شده است.

منبع: اطلاعات انلاین