به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، حسن مرادی عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانونی تحت عنوان قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ در ۳۴ ماده پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تأیید شورای نگهبان رسید ودستگاه‌های متعددی را ملزم به رعایت اصول و قوانینی مشخص برای دست‌یابی […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، حسن مرادی عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانونی تحت عنوان قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ در ۳۴ ماده پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تأیید شورای نگهبان رسید ودستگاه‌های متعددی را ملزم به رعایت اصول و قوانینی مشخص برای دست‌یابی به اهداف و تأمین هوای پاک به ویژه در کلانشهر‌های کشور می‌کرد گفت: قرار بود قسمت اعظم جایگاه‌های سوخت گاز مایع ال پی جی باشد که این نوع سوخت دوستدار خودرو و محیط زیست است و آلودگی کمی دارد، تعدای از تاکسی‌ها و خودرو‌های در برخی شهر‌ها مانند قم و اراک هم به سوی مصرف سوخت ال پی جی رفتند ولی این روند ادامه نیافت.

صادرات گاز ال پی جی از سوی دولت

وی صادرات گاز ال پی جی از سوی دولت را یکی از موانع توسعه آن دانست و افزود: به همین سبب بود که همه نگاه‌ها به سوی احداث جایگاه‌های سی ان جی رفت.

مرادی گفت: در ادامه این روند قرار شده بود تولید‌کننده‌های خودرو موتور‌های دوگانه بر پایه سوخت بنزین و گاز تولید کنند که در این قضیه هم قصورصورت گرفت. و آنطور که باید سی ان جی هم توسعه پیدا نکرد.

البته بسیاری از مصرف‌کننده‌های تولیدات خودرو‌ها معتقد بودند که موتور‌های گاز سوز آن کیفیتی که موتور‌های بنزین سوز دارد را ندارد و همین عدم استقبال مصرف‌کنندگان مانع تولید خودرو‌های دو‌گانه سوز شد.

تلاش‌های ناکافی در تولید بنزین یورو ۴و۵

این کارشناس انرژی در رابطه با افزایش کیفیت بنزین تولید شده وارتقای آن به یورو ۴ و ۵ افزود: تلاش‌هایی در جهت تولید بنزین یورو ۴ و ۵ انجام شد تا حدودی موفق بود ولی باز هم مکفی نبود و وزارت نفت اعلام کرد که برای داخل شهر‌های بزرگ بنزین مرغوب اختصاص می‌دهد و برای حواشی شهر‌های کوچک بنزین با کیفیت پایینتر تأمین می‌کند.

این نماینده ادوارمجلس با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته گفت: بنده در مجلس هفتم برای تحقیق بر روی تولید اتومبیل‌هایی با موتور‌های برقی در دانشگاه تربیت مدرس فقط ۱۰ میلیارد تومان پول خواستم که متأسفانه مجلس شورای اسلامی حاضر به تأمین این رقم نشد.

مقاومت تولید‌کنندگان خودرو در تولید دوگانه سوز‌ها

این مدرس دانشگاه معتقد است یکی از دلایل محقق نشدن اهداف قانون هوای پاک مقاومت کارخانجات انحصاری تولید خودرواست که با قلدری حاضر نیستند کیفیت زندگی مردم با ارتقای تولیدات آن‌ها افزایش یابد.

وی در خصوص بودجه تعیین شده برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش آلودگی هوا گفت: بودجه‌ای که زمان خانم ابتکار تصویب شد یک بخشش برای احداث جایگاه‌های سوخت ال پی جی و تولید بنزین با کیفیت بالا بود که این قصه محقق شد و بعد از چندین سال هنوزبا این مشکلات روبروییم.

حسن مرادی تولید بی‌وقفه اتومبیل، افزایش ساخت و ساز‌ها و بالا رفتن جمعیت شهر‌های بزرگ به صورت تصاعدی را از دلایل تشدید آلودگی‌ها دانست.

وی با اشاره به اینکه دولت قول داده و ادعا می‌کند که مازوت سوزی به شکل سابق وجود ندارد و فقط در نیروگاه‌های دور افتاده انجام می‌شود و در شهر‌های بزرگ سوزانده نمی‌شود گفت: اگر دولت در این ادعای خود صادق باشد و راست گفته باشد باید آلودگی هوا کمتر می‌شد.

سیاست‌های دوگانه در اجرای سیاست‌ها

وی با انتقاد ازتغییر مدیران و اجرای برنامه‌های نصف و نیمه با تغییر سیاست‌های دولت که باعث شده هیچ برنامه یکپارچه‌ای در این حوزه به نتیجه نرسد و نتوانند گرهی از این مشکلات بگشاید گفت: بنا بر ادعای دولت ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد در کشور داریم و قالب مردم به علت ساختار ساختمان‌ها از بخاری گازی استفاده می‌کنند که با بهینه سوزی این بخاری‌ها در فصول سرد می‌توان به طرز شگفت‌انگیزی از آلودگی هوا کاست به ظاهر ۲۵ میلیون بخاری چیزی نیست ولی وقتی به میزان تولید آلودگیشان توجه می‌کنیم رقم قابل توجهی به دست می‌آید.

بنابراین تا تردد کامیون‌های سنگین وخودرو‌های قدیمی که دارای برگ‌های معاینه فنی هستند ولی به طور قطع این معاینات را که از کانال‌های ناسالم به دست آورده‌اند و شهرداری اتوبوس‌ها مستهلکی را که از چرخه خود خارج می‌کنند دوباره در شرکت‌های خصوص و در حاشیه شهر‌ها به کار گیرد نمی‌توان اراده بر کاهش آلودگی هوا را از سوی مدیران جدی دانست.

این نماینده مجلس تأکید دارد یکی از دلایل لاینحل ماندن گره آلودگی هوا عدم رعایت عدالت در ساختار سیاسی است: وزیران و مدیران بدون در نظر گرفتن شایسته سالاری و توجه به طول خدمت و توانمندی نیرو‌های خود را انتخاب می‌کنند و بر همین اساس زنجیره‌ای از مدیران ناتوان و نا کارآمد که هر ۴ سال یک بار تغییر می‌کنند و باعث تسلسل گره‌های به وجود آمده در مدیریت و لاینحل ماندن مشکلات کشور می‌شوند. مدیران توانمند در سیستم اجرایی کشور داریم که به آن‌ها کار سپرده نی شود و منفعل می‌مانند.

تأثیر آلودگی‌ها بر چرخه‌های اقتصادی و آموزشی

این مدرس دانشگاه معتقد است: لطمه عمده آلودگی هوا علاوه بر سلامتی مردم به چرخه اقتصادی و آموزشی است که در این روند دانش‌آموزان به صورت مجازی آموزش داده می‌شوند و پایه‌های ابتدایی که تازه وارد مقطع دبستان شده‌اند بدون تجربه آموزش‌های مجازی در دوران کرونا دوباره با آسیب‌هایی مواجه می‌شوند. تمام مقاطع آموزشی در آن دوره با افت کیفیت همین وضع سیستم آموزشی را با تهدیدات فراوانی مواجه کرد. وآن نظمی که انتظار می‌رود در نسل جوان و مردم وجود داشته باشد که با بروز آلودگی هوا در چرخه‌های مختلف زندگی آنان باعث کندی شده است.

وی ادعا می‌کند که یک سیستم گرمایشی پیشرفته در جهت بهینه‌سازی مصرف سوخت‌های خانگی را به سازمان بهینه‌سازی پیشنهاد داده است که با سردی از سوی سازمان مواجهه شده و تنها اقدامی که در این رابطه انجام گرفت معرفی به یکی از تولید‌کنندگان دستگاه‌های گاز سوز بود که هیچ وقت هم تماسی از سوی آن‌ها دریافت نکردم.

 

 

 

منبع خبر: رکنـا