اسرائیل جنگ را به حماس باخت
اسرائیل جنگ را به حماس باخت

تسنیم نوشت: درحالی که خودِ رسانه‌ها و محافل و مسئولان صهیونیستی و غربی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ غزه برای اسرائیل تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده و این رژیم نمی‌تواند اهداف اعلام شده خود را محقق سازد، «پل راجرز» استاد مطالعات صلح دانشگاه برادفورد در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد […]

- اسرائیل جنگ را به حماس باخت

تسنیم نوشت: درحالی که خودِ رسانه‌ها و محافل و مسئولان صهیونیستی و غربی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ غزه برای اسرائیل تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده و این رژیم نمی‌تواند اهداف اعلام شده خود را محقق سازد، «پل راجرز» استاد مطالعات صلح دانشگاه برادفورد در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد که اسرائیل جنگ مقابل حماس را باخته است اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه وی به این موضوع اعتراف نمی‌کنند.

این تحلیلگر انگلیسی در گاردین نوشت، روایت رسمی اسرائیل از جنگ غزه این است که حماس ضعیف شده اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت آن است که دکترین ارتش «بزرگ» اسرائیل درحال شکست است. تا همین اواخر روایت‌های مربوط به جنگ غزه در سیطره ارتش اسرائیل بود و آنچه که به اسرائیل در ارائه روایات خود از جنگ کمک می‌کرد این بود که خبرنگاران در غزه برای انتشار اطلاعات مربوط به جنگ با مشکلات زیادی مواجه بودند. اما بعد از اینکه ارتش اسرائیل برای اثبات ادعای خود مبنی بر وجود مقر حماس در زیر بیمارستان الشفاء هیچ مدرکی نداشت و علی‌رغم داشتن پیشرفته‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی نتوانست اسرای خود را پیدا کند، اوضاع تغییر کرد.

در ادامه مقاله گاردین به تلفات ارتش اسرائیل و گزارشی که روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر کرده، اشاره و تاکید شده است، بر اساس اطلاعات به دست آمده از اداره توان‌بخشی وزارت جنگ اسرائیل شاخص‌های گسترده‌ای وجود دارد که بیانگر مشکلات ارتش اسرائیل است و نشان می‌دهد تعداد مجروحان ارتش اسرائیل بیش از ۵ هزار نفر است و ۵۸ درصد آنها جراحات شدید و جدی دارند. همچنین بیش از ۲ هزار نفر نیز به طور رسمی معلول شده‌اند. این درحالی است که ارتش اسرائیل ادعا می‌کرد تنها ۴۶۰ نظامی آن در غزه و کرانه باختری کشته و حدود ۱۹۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

پل راجرز، نویسنده این مقاله با انتقاد از سران ارتش صهیونیستی اعلام کرد، علی‌رغم فشارهای زیادی که روی مقامات ارتش اسرائیل برای موفقیت در جنگ وجود دارد اما بسیاری از آنها به اندازه‌ای باهوش هستند که بدانند نمی‌توان حماس را با قدرت نظامی شکست داد. آنها همچنین می‌دانند که در حالی که مذاکرات متوقف شده است، فشار خانواده‌های اسرا ممکن است به زودی منجر به آتش بس بشردوستانه دیگری شود. بنابراین مقامات ارتش اسرائیل سعی دارند تا جایی که می‌توانند به حماس ضربه بزنند.

در ادامه این گزارش آمده است، اسرائیل در حال تبدیل شدن به یک «دولت» منفور حتی در میان متحدان خودش است. اسرائیل باید خودش را از دست خودش نجات دهد و این امر بیش از هرچیزی به «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و اطرافیانش بستگی دارد. با تغییر سریع رویکرد افکار عمومی در اروپای غربی، بایدن و اطرافیانش باید نقش خود را در پایان دادن به جنگ غزه ایفا کنند.

منبع: اطلاعات انلاین