ضمانت‌نامه بانک ملی و تجارت اعتبار ندارد!
ضمانت‌نامه بانک ملی و تجارت اعتبار ندارد!

  روزنامه صبح نو نوشت: آژانس‌های مسافرت هوایی با کارشکنی جدیدی از سوی دفتر نمایندگی یک شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای در تهران روبه‌رو شده‌اند و دفتر هواپیمایی این شرکت به آن‌ها اعلام کرده است ضمانت‌نامه‌های بانکی بانک ملی و تجارت ایران اعتبار ندارد و آن‌ها را نمی‌پذیرد. به این ترتیب شرکت مزبور، آژانس‌ها و سایت‌های فروش بلیت […]

ترکیش ایرلاین: ضمانت‌نامه بانک ملی و تجارت اعتبار ندارد!

 

روزنامه صبح نو نوشت: آژانس‌های مسافرت هوایی با کارشکنی جدیدی از سوی دفتر نمایندگی یک شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای در تهران روبه‌رو شده‌اند و دفتر هواپیمایی این شرکت به آن‌ها اعلام کرده است ضمانت‌نامه‌های بانکی بانک ملی و تجارت ایران اعتبار ندارد و آن‌ها را نمی‌پذیرد.

به این ترتیب شرکت مزبور، آژانس‌ها و سایت‌های فروش بلیت آنلاین را مجبور کرده تنها از سه بانک خصوصی ضمانت‌نامه بگیرند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأیید این خبر و اظهاراتی عجیب به دیده‌بان ایران گفت: «مسئولان هواپیمایی ترکیه گفته‌اند بانک‌های دولتی ایران تحریم هستند و آن‌ها خواسته‌اند ضمانت‌نامه را وصول کنند که بانک‌ها همکاری نکرده‌اند.»

ارائه ضمانت‌نامه بانکی یکی از خدمات پایه‌ای نظام بانکی است. هواپیمایی ترکیه‌ای در حالی اتهام نقد نکردن ضمانت‌نامه‌های بانک ملی را مطرح کرده که تاکنون هیچ خبری از این موضوع مهم منتشر نشده است. 
ادعا‌های مسئولان هواپیمایی ترکیه در حالی است که اولا نقد کردن ضمانت‌نامه‌های بانکی ریالی موضوعی در حیطه فعالیت و نظارت بانک مرکزی است و ربطی به تحریم ندارد؛ ثانیا چرا ایرلاین‌های لوفت‌هانزا، پگاسوس، امارات، قطر، العراقیه و… با ضمانت‌های بانک ملی و تجارت مشکل ندارند؟ ثالثا چرا تحریم بانکی وقتی این شرکت هر ماه میلیون‌ها دلار خود را از ایران خارج می‌کند، عمل نمی‌کند؟ رابعا اساسا مگر مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه خارج از تحریم‌ها دنبال نمی‌شود؟ خامسا دیگر شرکت هواپیمایی ترکیه مشکلی با ضمانت‌نامه بانک‌های دولتی ندارد؟

به نظر می‌رسد پشت پرده اتهام نقد نکردن ضمانت‌نامه به بانک ملی و تجارت، پیشنهاد‌های جذاب مالی یکی از بانک‌های خصوصی به دفتر هواپیمای ترکیه‌ای است و این بهانه یا اشاره به تحریم‌ها صرفا برای توجیه تراشیدن بیان می‌شود. 

اگر در وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت جدی بر فعالیت‌های ایرلاین‌های خارجی حاکم بود، امروز شاهد این رفتار توهین‌آمیز با نظام بانکی ایران و آژانس‌های مسافرتی ایرانی نبودیم.
پیش از این فرار مالیاتی نجومی دفتر این ایرلاین در تهران خبرساز شده بود که با واکنش مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد و محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی موظف شد گزارش کاملی در این خصوص ارائه کند که البته هنوز ارائه نشده است.

منبع: اطلاعات انلاین