به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، صبح امروز ملیکا محمدی ملی پوش تیم فوتبال زنان ایران در تصادف رانندگی در دست رفت. دو ملی پوش دیگر این فوتبال زنان کشور که در این تصادف همراه ملیکا بودند نیز مجروح و در بیمارستان بستری هستند. در این خصوص، ناصر رزاق منش، مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، صبح امروز ملیکا محمدی ملی پوش تیم فوتبال زنان ایران در تصادف رانندگی در دست رفت. دو ملی پوش دیگر این فوتبال زنان کشور که در این تصادف همراه ملیکا بودند نیز مجروح و در بیمارستان بستری هستند.

در این خصوص، ناصر رزاق منش، مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گفت و گو با زیرنویس گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۱، ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر از هموطنانمان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند. این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۱۶.۲ درصد افزایش داشته است. این اتفاق ناگوار درست در زمانی رخ داده است که سازمان ملل متحد ، سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ را به عنوان دهه اقدام برای ایمنی راه ها قطعنامه صادر و تمام کشورهای دنیا را مکلف کرده است که حداقل نیمی از قربانیان تصادف های رانندگی خود را در این دهه کاهش دهد؛ ولی از همان سال، افزایش تعداد قربانیان را در کشورمان شاهد بودیم.

در ۷ ماهه نخست امسال ۷.۳ درصد مرگ و میر در تصادف های رانندگی افزایش داشته است

وی تاکید کرد: آمار جان باختگان تصادف های رانندگی، در هفت ماهه نخست امسال حدود ۷.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین تعداد بی شماری مصدوم، مجروح و معلول در ایران داریم که به واسطه این تصادف های رانندگی، تا آخر عمر از کار افتاده می شوند و آسیب بزرگی به پیکره انسانی اجتماعی، اقتصادی جامعه وارد می کنند.

۸درصد از درآمد ناخالص ملی کشور در سوانح رانندگی از بین می رود

رزاق منش افزود: حدود ۸ درصد از درآمد ناخالص ملی را در سوانح رانندگی از دست می دهیم. لازم به ذکر است حدود ۱۱ درصد از بودجه های عمومی کشور، برای سلامت مردم در نظر  گرفته می شود که از این رقم، ۴۵.۵ درصد صرف سوانح رانندگی می شود که اگر سوانح رانندگی کاسته شود، از این رقم نیز کم خواهد شد.

او همچنین افزود: بنابر آخرین یافته هایی که پژوهشگران داخلی، عامل انسانی به طور مستقیم در ۵۴ درصد از سوانح رانندگی سهم دارد. همچنین خودروها ۱۲ درصد، راه ها ۲۴ درصد و مابقی هم به صورت ترکیبی از این عوامل است.

بهسازی راه ها از ۱۱ هزار کیلومتر در سال به ۲ هزار کیلومتر رسیده است!

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در ادامه تاکید کرد: در دهه گذشته، میزان بهسازی و روکش راه های اصلی و شریانی از ۱۱ هزار کیلومتر در سال به ۲ هزار کیلومتر در سال رسیده است که نشان از عدم توجه به این مورد مهم دارد. با این وجود در سال گذشته بهسازی راه ها به سبب افزایش تعرفه های حمل بار، از ۴ درصد به ۹ درصد رسیده است. متاسفانه اعتباراتی که دولت در بخش راهداری هزینه می کند بسیار ناچیز است. بعضا این بودجه ها، حتی کفاف خط کشی راه های کشور را هم نمی دهد. نقاط پر حادثه ای در کشور داریم که به بودجه های هنگفتی نیاز دارند.

ناصر رزاق منش گفت: در دنیا بین ۴ تا ۶ درصد از ارزش روز راه ها را برای نگهداری آنها نظر گرفته می شود؛ اما در کشور ما این رقم حتی یک درصد هم نیست. مسئولان وزارت راه هم این را پذیرفته اند که از نظر ایمنی راه ها شرایطمان بسیار بحرانی می شود برای همین دولت در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد اخذ عوارض از راه های اصلی و بزرگراه ها را داده بود که مجلس این بند را حذف کرد. با این وجود، این موضوع در بودجه ۱۴۰۳ با عنوان دریافت عوارض از بزرگراه ها را در نظر گرفته شده است؛ اما مکانیزمی برای دریافت این عوارض وجود ندارد و وزارت راه نمی داند با این حجم از هزینه برای نگهداری از راه ها باید چه کند. 

ریشه اغلب سوانح رانندگی در اقتصاد است

او تاکید کرد: وضعیت راه های کشور اصلا خوب نیست. طبیعی است در همه جای دنیا یک راننده خطا کند ولی نباید با اولین خطا جان خود و سرنشینان از دست برود. ریشه اغلب سوانح رانندگی در اقتصاد است. زمان که تحریم ها در کشور ما حاکم شد خودروسازان به خاطر مشکلات اقتصادی نتوانستند خودروهای ایمنی را تولید کنند و به همین جهت است که فراوانی خودروهای داخلی زیاد است ولی با اولین سانحه تمام سرنشینان خودرو جان خود را از دست بدهند.

رزاق منش افزود: با این فرمان که پیش می رویم، وزارت راه به زودی به خاطر کمبود امکانات و منابع، نظام کنترلی راه ها را از دست می دهد و تا چند سال آینده راه ها به یک معضل بزرگ در کشور تبدیل خواهند شد. در کشور ما بیش از ۹۰ درصد جابه جایی کالا و مسافر از طریق جاده ها انجام می شود. شاید سهم بخش هوایی، ریلی و دریایی کمتر از ۱۰ درصد باشد برای همین دولت باید روی این موضوع توان بیشتری بگذارد و همانطور که زیرساخت ها افزایش می دهد، بودجه نگهداری آنها را هم افزایش دهد. 

با مرگ ۲۰ هزار نفر در سال گذشته در تصادفات رانندگی، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان ضرر به کشور وارد شد

او با اشاره به انکه لازم است تا ​فراکسیون ایمنی و حمل و نقل در مجلس تشکیل شود تا به یک باور و عزم ملی دست در این خصوص دست پیدا شود، گفت: نباید اجازه داد تا سرمایه های انسانی از بین بروند. هر یک قربانی در سوانح رانندگی، ۸ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کند. حال در نظر بگیرید سال گذشته که ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان ضرر به کشور وارد شد که فاجعه است. پیش بینی می شود تعداد جان باختگان سوانح رانندگی تا پایان امسال بالغ بر ۲۲ هزار نفر شوند. اگر عزم ملی باشد می توان این رقم را کاهش داد و جان ارزشمند انسان ها را حفظ کرد. 

رزاق منش به جان باختن سه معلم جوان در حادثه رانندگی اشاره کرد و گفت: این ها سرمایه های جامعه هستند که اینگونه از دست می روند. همچنین لازم است بدانید که ۲۰ درصد از کشته های تصادف های رانندگی افراد زیر ۲۰ ساله و امیدهای کشور هستند.

او افزود: در کنار دولت باید جامعه مدنی، دانشگاه ها و جوانان نیز حضور فعال شوند. بسیاری از نهادها که می توانند نقش آفرین باشند هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و… در این خصوص اصلا به میدان نمی آیند. 

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در پایان تاکید کرد: تخریب در راه ها به مرور زمان اتفاق می افتد و در نهایت کار به جایی می رسد که بهسازی با هزینه های سنگینی همراه است. لازم به ذکر است حتی اعتبارات خط کشی راه ها آنقدر آنچنانی نیست که بتوان رویش حساب کرد. اجرای خط کشی راه ها در سال ۹۶، حدود ۹۴ هزار کیلومتر از راه ها خط کشی شدند که در سال ۱۴۰۰ به ۷۳ هزار کیلومتر کاهش پیدا کرده است در صورتی که تعداد راه های کشور در این سالها بیشتر شده است اما میزان خط کشی کمتر شده است! الان باید این رقم بالغ بر ۱۵۰ هزار کیلومتر باشد که نیست. همچنین در بخش گاردریل ها نیز ضعف داریم. مجموعا اعتبارات ایمنی راه های کشور خیلی ضعیف است که باید به آن توجه شود.

 

منبع خبر: رکنـا