علی دهقانی کارشناس داوری درباره قضاوت کوپال ناظمی و کمک‌هایش در دیدار پرسپولیس و شمس آذر توضیحات زیر را ارائه کرد. *اخطار دقیقه ۳۹ به مدافع شمس آذر به دلیل قطع حمله موثر حریف، بدرستی داده شد. *خطای دقیقه ۴۲ فرهاد فرجی مستحق دریافت کارت نبود زیر توپ هنوز کامل در اختیار مهاجم حریف قرار نگرفته […]

- کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس - شمس آذر/ پنالتی جنجالی اشتباه بود؟

علی دهقانی کارشناس داوری درباره قضاوت کوپال ناظمی و کمک‌هایش در دیدار پرسپولیس و شمس آذر توضیحات زیر را ارائه کرد.

*اخطار دقیقه ۳۹ به مدافع شمس آذر به دلیل قطع حمله موثر حریف، بدرستی داده شد.

*خطای دقیقه ۴۲ فرهاد فرجی مستحق دریافت کارت نبود زیر توپ هنوز کامل در اختیار مهاجم حریف قرار نگرفته بود.

*دقیقه ۱ + ۴۵ کمک داور اول بازی گل پرسپولیس را به درستی اعلام کرد. توپ چند متر آن طرف‌تر از خط دروازه توسط مدافع برگشت داده شد اما داور بدلیل اعتراضات مکرر سرمربی شمس آذر باید به وی اخطار می‌داد. از آنجایی که کرنر آفساید ندارد و گولسیانی نیز در هنگام پریدن خطایی مرتکب نشد، دلیل اعتراض کادر فنی شمس آذر  مشخص نبود. در نهایت سرمربی شمس آذر به دلیل اعتراض پس از پایان نیمه اول با کارت قرمز داور مواجه شد.

*دقیقه ۴۶ به دلیل تکل مدافع پرسپولیس، پنالتی به درستی اعلام شد. اخطار به علی نعمتی به دلیل اعتراض به تصمیم داور تصمیم صحیح داور بود اما ضربه پنالتی به علت ورود قبل از ضربه بازیکنان به داخل محوطه جریمه، باید تکرار می‌شد.

* دقیقه ۶۲ حرکت علی نعمتی به علت رفتار غیر ورزشی به درستی با کارت زرد داور جریمه شد و از آنجایی که کارت زرد دوم این بازیکن بود از بازی اخراج شد.

*دقیقه ۸۰ مدافع شمس آذر با گرفتن و پشت پا زدن باعث سرنگونی مهاجم پرسپولیس شد و داور به دلیل نزدیکی به صحنه به درستی در سوت خود به نشانه پنالتی دمید.

* دقیقه ۸۸ امید عالیشاه به علت تأخیر در شروع مجدد بازی با کارت زرد داور جریمه شد که صحیح بود.

* دقیقه ۴ + ۹۰ حرکت گولسیانی خطا نبود، زیرا مدافعان پرسپولیس جلوتر از مهاجم شمس آذر و مسلط بر توپ بودند و بازیکن جهت ضربه به توپ از پشت اضافه شد در نتیجه داور بدرستی دستور به ادامه بازی داد.

نکته: چرا تکل علی نعمتی بیگ بادی بود و داور اعلام پنالتی کرد؟

یک بار دیگر قانون را مرور می‌کنیم، برای تشخیص بیگ بادی و پذیرش ریسک در هنگام  تکل زدن و یا دست حائل شده در امتداد بدن که اولی هند بوده و دومی هند نیست و باید صحنه مورد نظر را به شرح زیر تفکیک کرد؛

تلاش برای تصاحب توپ یا
Challenge for Ball
تلاش برای دفع توپ یا
Block the Ball

اگر بازیکنی جهت تلاش برای تصاحب توپ از بازیکن صاحب توپ تکل بزند، اگر توپ به دست حائل یا تکیه‌گاه مدافع  برخورد کند، ادامه بازی تصمیم درست داور خواهد بود. در این شرایط  Challenge for Ball رخ داده و برخورد توپ به دست تکیه گاه پنالتی نیست چون دست امتداد بدن تلقی می‌شود. اما اگر در جریان بازی مدافع روی توپ ارسالی جهت قطع یا دفع آن تکل بزند، مصداق بارز Block the Ball خواهد بود که در این شرایط باید حجم دادن به بدن Make the body an unnaturally bigger offence  یا پذیرش ریسک در هنگام تکل لحاظ شود. در این حالت توپ اگر
۱- به دست تکیه گاه برخورد کند.
۲- به بدن و سپس دست تکیه گاه برخورد کند.
۳- به دست دیگر برخورد کند.

خطای پنالتی رخ داده و داور باید اعلام پنالتی کند. نکته حائز اهمیت در تشخیص پنالتی هنگام شرایط block the ball، این است که باید شرایط بدن و دست‌های بازیکن تکل زننده را در شرایط ایستاده ترسیم کرد. یعنی این بازیکن را بجای حالت تکل در موقعیت ایستاده ترسیم کنیم و ببینیم آیا اگر توپ به دستش برخورد کند پنالتی می‌گیریم؟ اگر پاسخ مثبت باشد باید در هنگام تکل در صورت باز شدن دست‌ها ولو دست تکیه‌گاه نیز اعلام پنالتی شود.

منبع: خبـر ورزشی