به گزارش زیرنویس، یعقوب هوشیار در یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تبریز در تشریح وضیعت ترافیکی شهر اظهار کرد: موضوع ترافیک در کلانشهرها در دهه اخیر به دلایل مختلف جزو دغدغه‌های مدیریت شهری بدل شده و عوامل مختلفی باعث این ترافیک شده است. وی با بیان اینکه در سال ۹۶ در کلانشهر […]

به گزارش زیرنویس، یعقوب هوشیار در یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تبریز در تشریح وضیعت ترافیکی شهر اظهار کرد: موضوع ترافیک در کلانشهرها در دهه اخیر به دلایل مختلف جزو دغدغه‌های مدیریت شهری بدل شده و عوامل مختلفی باعث این ترافیک شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ در کلانشهر تبریز ۴۵۰ هزار خودرو تردد داشت ولی در حال حاضر این رقم به ۸۵۰ هزار خودرو افزایش یافته، ادامه داد: معابر شهر تبریز ظرفیت این حجم از خودرو را ندارد این در حالی است که برخی از موارد مشکلات ناشی از قوانین بالادستی بوده و از اراده شهرداری خارج است.

تبدیل واحدهای مسکونی به مطب و دفتر پزشکی یکی از عوامل ترافیک

شهردار تبریز قانون تبدیل واحدهای مسکونی به مطب و دفتر پزشکی را یکی از عوامل ترافیک تبریز خواند و گفت: روزهای جمعه و پنج شنبه که مطب‌های پزشکی و درمانی تعطیل هستند، شاهد ترافیک در این معابر نیستیم. همچنین قانون ایجاد مدارس در هر نوع کاربری از دیگر عوامل افزایش ترافیک شهری است.

یعقوب هوشیار با اشاره به اینکه در سالیان قبل هر دانش آموز در نزدیکترین مدرسه محل سکونت خود ثبت نام می‌کرد، اما در شرایط فعلی مدارس نیز موجب افزایش تعداد سفر در شهر شده اند، افزود: توسعه معابر شهری در دوره‌های گذشته به نسبت توسعه مدارس رخ نداده و این موضوع باعث افزایش حجم ترافیک شهر شده است.

بی توجهی دولت‌ها در ۱۰ سال گذشته به حمل و نقل عمومی

هوشیار بی توجهی دولت‌ها در ۱۰ سال گذشته به حمل و نقل عمومی را از دیگر عوامل تشدید ترافیک خواند و خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، دولت در موضوع تأمین اتوبوس مورد نیاز موظف به تأمین ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی است اما در عمل این عدد بیش از ۳ درصد نیست.

شهردار تبریز افزود: در یک دهه اخیر تنها ۵۱ دستگاه اتوبوس برای کلانشهر تبریز خریداری شده است. این در حالی است که در دوره مدیریت فعلی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است.

وی با اشاره به اقدامات حمل و نقلی دولت سیزدهم برای تبریز، تصریح کرد: اقدامات مثبتی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی توسط دولت فعلی انجام شده و امیدواریم در ادامه نیز دولت به تعهدات خود عمل کند.

شهردار تبریز با اشاره به آزاد سازی اتوبوس‌های شهرداری تبریز از سرویس‌های پتروشیمی و پالایشگاه در دوره مدیریت فعلی، ادامه داد: با عزم راسخ شهرداری و همراهی شورای اسلامی شهر، عملیات عمرانی خط یک مترو اتمام یافته و عملیات احداث خط دو تبریز نیز بی وقفه تداوم دارد.

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اساسی در شهر تبریز

به گفته هوشیار اولین قدم در بهبود وضعیت ترافیکی ایجاد زیرساخت اساسی مورد نیاز است بر همین اساس نصب دوربین‌های ترافیکی در اتوبان شهید کسایی، مسیر اتوبوس‌های تندرو و اتوبان پاسداران آغاز شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری در موضوع حل معضل ترافیک، وظایف مشخصی داشته و دیگر ارگان‌های دخیل در این امر نیز باید پای کار باشند، گفت: گره‌های ترافیکی شهر به صورت دقیق رصد می‌شود تا با همراهی پلیس راهور و شهرداری گام‌های مثبتی برداشته شود که در این راستا، در هفته جاری ۳۰ دستگاه خودرو مجهز به دوربین، موتور سیکلت و جرثقیل در اختیار پلیس راهور قرار می‌گیرد.

یعقوب هوشیار افزایش ترافیک در یک ماه اخیر را مربوط به پروژه‌های بهسازی آسفالت اتوبان‌های شهید کسایی و پاسداران خواند و گفت: علی رغم اینکه جزو وظایف شهرداری نبوده برای تعریض اتوبان شهید کسایی و نصب ۱۶ کیلومتر نیوجرسی‌های آن بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است و در نهایت عملیات عمرانی این اتوبان در روزهای پایانی این هفته، اتمام می‌یابد.

هوشیار با اشاره به ضرورت بهسازی آسفالت اتوبان پاسداران جهت کاهش بار ترافیکی نیز یادآور شد: عملیات عمرانی زیرسازی و بهسازی آسفالت این پروژه به صورت شبانه روزی و بی وقفه تداوم داشته که به خودروها امکان عبور داده می‌شود.

نقش ۴۰ درصدی خودروها در آلودگی هوای تبریز

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی تبریز و نقش ۴۰ درصدی خودروها در آلودگی هوای تبریز، افزود: خرید اتوبوس و نوسازی ناوگان تاکسیرانی مطابق برنامه و سیاست گذاری شورای اسلامی شهر پیش می‌رود هرچند باور داریم تأمین اتوبوس به صورت کلی معضل ترافیک را حل نخواهد کرد.

شهردار تبریز راه حل اساسی ترافیک تبریز را منوط به رفع ترافیک ایجاد شده توسط مجتمع‌های پزشکی، راه بندان ایجاد شده توسط مدارس غیرانتفاعی، تمرکز زدایی برخی ادارات خواند و گفت: برخی مجتمع‌های پزشکی در شریان اصلی شهر احداث شده و نقش کلیدی در حل ترافیک ایفا می‌کنند. برای حل ترافیک معابر مجبور به اجرای طرح زوج فرد برای شهروندان شده ایم. در این راستا نظام پزشکی نیز می‌تواند برای کاهش ترافیک معابر برخی محدودیت‌ها را برای پزشکان به اجرا در آورد. از طرفی هم آموزش و پروش در برخی مسیرهای اصلی مدارس متعددی احداث کرده و موجب افزایش ترافیک شده است.

هوشیار همچنین ادامه داد: بدون همراهی ارگان‌های دخیل در رفع معضل ترافیک، این مسئله قابل حل نیست. بسیاری از پروژه‌های کلان تبریز ترافیکی است و برای اجرای پروژه‌های متعدد در این حوزه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه صرف شده و این در حالی است که از محل ماده بیست و سه تنها ۱۷ میلیارد تومان برای شهرداری تبریز اعتبار تخصیص داده شده است.

یعقوب هوشیار همراهی تمام ارگان‌ها واصناف را شرط اصلی حل ترافیک دانست و خاطر نشان کرد: شهرداری در دو سال گذشته ۱,۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه ترافیکی مترو هزینه کرده است اما در ۱۲ سال گذشته تنها ۶۰۰ میلیارد برای عملیات عمرانی مترو تزریق شده بود.

منبع: مـهر