نیروگاه طرشت تهران مازوت سوزی و پسماند دور ریز ندارد
نیروگاه طرشت تهران مازوت سوزی و پسماند دور ریز ندارد

عملیات تعمیرات اساسی، سرویس و تعویض سیستم واحدهای گازی و بخار نیروگاه طرشت تهران آغاز شد.

به گزارش زیرنویس، مهندس کیومرث خزاعی، مدیر امور تعمیرات شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت با بیان اینکه همه واحدهای نیروگاه ها در یک زمان کارکرد مشخص باید اورهال شوند، به خبرنگار زیرنویس گفت: قطعات نیروگاه ها به مرور زمان دچار تنش و خستگی می شوند و نیاز به تعمیرات، تعویض و سرویس دارند و بخشی از ایرادات نیز در مسیر انجام می شود. بنابراین برنامه معمول اورهال نیروگاه ها برای واحدهای بخار بعد از ۱۶ هزار ساعت و برای واحدهای گازی بعد از ۳۲ هزار ساعت کارکرد انجام می گیرد.

خزاعی با بیان اینکه معمولا یک تست قبل و بعد از واحدها گرفته می شود، گفت: عملیات اورهال بر راندمان کار نیروگاه بسیار اثرگذار است. طبق برنامه معمول نیروگاه ها، اورهال واحدهای گازی در یک بازه ۳۵ روزه و واحدهای بخار در یک بازه ۴۵روزه انجام می گیرد تا برای پیک سال آینده آمادگی کامل را داشته باشند.

هیچ پسماند دورریزی در نیروگاه طرشت وجودندارد

خزاعی درخصوص پسماند نیروگاه طرشت گفت: متولی این بخش واحد کنترل کننده شیمیایی پسماند است که در همه نیروگاه ها وجود دارد و در واحد کنترل کننده شیمیایی نیروگاه طرشت، آبی که برای واحدهای بخار استفاده می شود طی یک فرآیند شیمیایی به پسماند آب برای آبیاری فضای سبز این نیروگاه که نزدیک به ۱۸ هکتار است، تبدیل می شود. بنابراین در نیروگاه طرشت هیچ پسماند دورریزی وجود ندارد.

نیروگاه طرشت سوخت مازوت ندارد

مدیر امور تعمیرات شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت در پاسخ به بحث مازوت سوزی نیروگاه ها گفت: هیچ نیروگاهی در ایران تمایلی به استفاده از مازوت ندارد، زیرا ساعت کارکرد واحدها با سوخت مازوت نسبت به سوخت گاز افزایش یافته و بنابراین موجب افزایش چند برابری هزینه های نیروگاه می شود، لذا مازوت سوزی هیچ مزیتی برای هیچ نیروگاهی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث سوخت مطرح است، گفت: در ماه هایی از سال که اوج مصرف در بخش خانگی افزایش یافته و صرفه جویی لازم انجام نمی گیرد، برخی از نیروگاه ها برای اینکه کشور دچار ناترازی نشود، مجبور به استفاده از سوخت مازوت می شوند.

خزاعی در ادامه تاکید کرد: نیروگاه طرشت سوخت مازوت ندارد و مخازن و سیستم های مازوت قبل از سال ۷۰ از این نیروگاه جمع آوری شده است.

وی در آخر گفت: ظرفیت تولید برق نیروگاه طرشت برای دو واحد بخار ۱۰ مگاوات در ساعت و برای واحد گازی ۲۵ مگاوات در ساعت است.

نیروگاه برق طرشت

نیروگاه برق طرشت

نیروگاه برق طرشت

نیروگاه برق طرشت

نیروگاه برق طرشت

نیروگاه برق طرشت

نیروگاه برق طرشت

نیروگاه برق طرشت

نیروگاه برق طرشت

 

منبع خبر: رکنـا