طراحی و ساخت دکل‌حفاری آب‌های کم‌عمق
طراحی و ساخت دکل‌حفاری آب‌های کم‌عمق

به منظور تجهیز کشور به طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دکل‌حفاری آب‌های کم‌عمق، چالش فناورانه‌ای از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری منتشر شد.

به گزارشزیرنویس، به نقل ستاد نانو، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقاء تاب‌آوری ملی، رقابت‌پذیری بین‌المللی، کاهش ارزبری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان “طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دکل‌حفاری آب‌های کم‌عمق” را مطرح کرده و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌کند و در این راستا از نخبگان، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور دعوت می‌شود تا طرح‌های خود را با توجه به شرح نیازمندی و الزامات مطرح شده از طریق سایت Innoten.ir ارسال کنند.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت و گاز در جهان است و بخشی از ذخایر نفت و گاز ایران در آب‌های کم‌عمق قرار دارند. حفاری چاه‌های جدید و تعمیر چاه‌های موجود در نواحی ساحلی یا نزدیک به ساحل که عمق آب کم (Shallow Water) یا حتی بسیار کم (Ultra-Shallow Water) است که مستلزم دستیابی به فناوری طراحی و ساخت دکل‌حفاری پایه‌دار دریایی در عمق کم است.

 بومی‌سازی دکل‌حفاری پایه‌دار دریایی در عمق کم

هدف از برگزاری این چالش، بومی‌سازی دکل‌حفاری پایه‌دار دریایی در عمق کم از طریق کنسرسیوم دانش‌بنیان است و شرکت‌کنندگان و فناوران فرصت دارند تا ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سایت چالش، اقدام به ارسال طرح پیشنهادی در قالب فرم مورد نظر ‌کنند.

طرح‌های ارسالی پس از داوری اولیه از تیم‌های برتر جهت ساخت نمونه محصول مورد حمایت قرار می‌گیرند. تیم‌های برتر بر اساس یک برنامه زمان‌بندی مشخص و مطابق با شاخص‌ها و الزامات تعریف شده اقدام به تولید نمونه محصول می‌کنند. نمونه محصولات تولید شده توسط کارشناسان و متقاضیان، بر اساس شاخص‌ها و الزامات تعیین شده ارزیابی خواهند شد. تیم برتر بر اساس نظر کارشناسان، تعیین شده و فرآیند معرفی به متقاضیان جهت همکاری و تولید صنعتی محصول تسهیل می‌شود.

ارائه مجوز تولید بار اول اقلام فناورانه به‌منظور انعقاد قرارداد با کارفرما بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات، حمایت در جهت توسعه بازار به منظور خرید مجدد تجهیزات و اقلام ساخته شده در قالب تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیارد تومان، تامین منابع مالی مورد نیاز طراحی‌، ساخت و اجرای آزمون‌های میدانی (بررسی عملکرد) متناسب با ضوابط و قوانین جاری معاونت تا سقف ۵۰ درصد از هزینه‌های تحقیق و توسعه، تسهیل در اخذ مجوزها و استانداردهای الزامی، تأمین بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح، حمایت‌های شرکت ملی نفت ایران و همکاری در فرایند شناسایی طرح‌های حائز صلاحیت به‌‎منظور تشکیل کنسرسیوم و پیشنهاد آنها به معاونت از حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

همکاری و مشاوره در شناسایی زنجیره تأمین داخلی و خارجی اقلام وارداتی پروژه، صدور مجوزهای لازم و در صورت امکان تأمین زیرساخت‌های فیزیکی و قانونی مرتبط با وزارت نفت برای انجام طرح‌های فناورانه، تخصیص منابع مالی جهت حمایت از طرح‌های فناورانه تعریف شده و همکاری و تسهیل‌گری در مراحل اعطای تسهیلات مصوب وزارت نفت از محل بودجه بند (الف) تبصره ۱۸ جهت ساخت از دیگر حمایت‌های این طرح اعلام شده است.

منبع:ایسنا