حسن تقی‌زاده از ادامه‌ رکود در بازار برنج داخلی خبر داد و افزود: بهمن سال گذشته رکود در بازار برنج داخلی آغاز شد و تا به امروز نیز این روند ادامه دارد. وی با انتقاد از میزان واردات برنج خارجی در سال گذشته، توضیح داد: سالیانه برای تنظیم بازار  به حداقل یک میلیون و ۲۰۰ […]

حسن تقی‌زاده از ادامه‌ رکود در بازار برنج داخلی خبر داد و افزود: بهمن سال گذشته رکود در بازار برنج داخلی آغاز شد و تا به امروز نیز این روند ادامه دارد.

وی با انتقاد از میزان واردات برنج خارجی در سال گذشته، توضیح داد: سالیانه برای تنظیم بازار  به حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج خارجی نیاز است، اما بنا به آماری که به‌دست ما رسیده است سال گذشته یک میلیون ۸۰۰ تا ۲ میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شده که این حجم به تبع بیش از نیاز بازار بود.

این فعال حوزه کشاورزی با تاکید بر کاهش مصرف برنج از سوی خانوارها، گفت: برنج تولیدی سال زراعی ۱۴۰۲ در دست کشاورزان مانده و چنین رکودی در بازار برنج سابقه نداشته است.

تقی‌زاده با ابراز ناآگاهی از چرایی شرایط پیش آمده، بیان کرد: درست است که حجم واردات بیش از نیاز بود، اما نمی‌توان رکود بازار برنج داخلی را به افزایش واردات نسبت داد؛ هچنین سطح زیر کشت نیز افزایش چشمگیری پیدا نکرد.

وی با اشاره به نصف شدن قیمت برنج داخلی، تصریح کرد: قیمت برنج ایرانی نسبت به ۲ سال گذشته کاهش چشم گیری کرد. قیمت برنج داخلی ۲ سال پیش به کیلویی ۱۶۰ هزار تومان هم رسید، اما هم اکنون در شهرهای شمالی قیمت برنج طارم به کیلویی ۶۵ هزار تومان رسیده است در این شرایط باز هم رکود در این بازار حاکم است.

به گفته وی؛ به نظر می‌رسد، شرایط اقتصادی مردم یکی از دلایل تشدیدکننده رکود در بازار برنج باشد. سرانه مصرف برنج خانوارها کاهش قابل توجهی کرده و شاید بتوان گفت که میزان مصرف نصف شده است.

نائب رئیس انجمن صنف برنج‌فروشان مازندران، با تاکید بر اینکه در بازار برنج یک جریان مافیایی و تاثیرگذار وجود دارد، گفت: روال تجارت اینگونه است که بعد از ثبت سفارش و آمدن کالا در گمرک و در زمان ترخیص، ارز تخصیص داده ‌شود؛ این در حالی است که یک برند خاص قبل از این مراحل ارز را بانک مرکزی دریافت می‌کند و طبق شنیده‌ها فقط همین برند ۹۰۰ تا یک میلیون تن برنج خارجی وارد کرد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت بی‌رویه برنج در ۲ سال گذشته را می‌توان به عملکرد این برند خاص نسبت داد؛ این برند نظم بازار را برهم زد، اما دولت برای تنظیم بازار باز دست به دامان این برند شد.

منبع: راه امروز

منبع خبر: رکنـا