واکنش شهرداری تهران به ماجرای خانه اندیشمندان علوم اسلامی
واکنش شهرداری تهران به ماجرای خانه اندیشمندان علوم اسلامی

سخنگوی شهرداری تهران با تاکید بر عدم پلمپ خانه اندیشمندان علوم اسلامی گفت: حضور سلایق مختلف و تنوع دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مختلف ذیل چتر انقلاب اسلامی با رعایت قوانین جاریه می‌تواند برای دستیابی به اهداف تأسیس این خانه یاری‌کننده باشد.

  عبدالمطهر محمدخانی در واکنش به حواشی ایجاد شده در موضوع خانه اندیشمندان علوم انسانی، گفت: رویکرد شهرداری تهران مثل همه ظرفیت‌های فرهنگی و نخبگانی شهر تهران، ایجاد یک ظرفیت و بستر برای فعالیت «همه» گروه‌ها، جریانات و ظرفیت‌های دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی است؛ به نحوی که با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

متأسفانه این رویه درباره خانه اندیشمندان علوم انسانی در سال‌های اخیر مراعات نشده و از حداقل این مکان هم به لحاظ ظرفیت موجود در ساختمان و هم به جهت حضور افراد، بهره‌برداری  شده است.

به گزارشزیرنویس،سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: براساس مستندات و مشاهدات، بسیاری از اتاق‌ها و فضاهای خانه اندیشمندان علوم اسلامی خالی بوده و تبدیل به انباری و محل جمع‌آوری وسایل شده و تنها از چند اتاق محدود استفاده می‌شده است. از سوی دیگر این ظرفیت در حقیقت تنها در اختیار یک جریان خاص قرار داشته است. این در حالیست که به سادگی و سهولت می‌توان این ظرفیت را با یک فرایند شفاف در اختیار دیگر گروه‌های دانشجویی و هیأت‌های اندیشه‌ورز قرار داد.

وی تاکید کرد: اتفاقا حضور سلایق مختلف و تنوع دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مختلف ذیل چتر انقلاب اسلامی با رعایت قوانین جاریه، می‌تواند برای دستیابی به اهداف تأسیس خانه اندیشمندان علوم اسلامی یاری‌کننده باشد.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه تضارب آراء می‌تواند به رشد و ترقی اندیشه کمک کند، اظهار کرد: شهرداری تهران مصمم است برای نیل به چنین هدفی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها و استفاده از گروه‌های نخبگانی اقدام کند.

محمدخانی افزود: اگر فرآیندهای قانونی به صورت کامل و شفاف طی شود، نیازی به اتفاق دیگری هم نیست و عزیزان مستقر فعالیت‌های خود را ادامه خواهند داد. هیچ محدودیتی هم برای فعالیت این گروه ایجاد نشده و می‌توانند از ظرفیت‌ها و اتاق‌هایی که تا این لحظه استفاده می‌کردند، استفاده کنند. در عین حال به سرعت ظرفیت‌های غیرفعال و اتاق‌های خالی و موارد بلااستفاده هم در اختیار دیگر گروه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: به رغم آنکه شهرداری تهران هر ساله بودجه مشخصی را برای نگهداشت این مجموعه اختصاص می‌داده است، متاسفانه وضعیت نگهداشت مجموعه اصلا قابل دفاع نیست.  داخل ساختمان دچار آسیب‌های جدی شده و نحوه نگهداری ساختمان کاملا غیراصولی بوده است.

وی ادامه داد: با همه این اوصاف اما برخی رسانه‌ها متأسفانه با یک برخورد سیاسی و غیرکارشناسی به موضوع ورود کرده و اخبار نادرستی را در این زمینه منتشر کرده اند.

خانه اندیشمندان علوم اسلامی پلمپ نشده است

تأکید می‌کنم که هیچ‌گونه پلمبی صورت نگرفته و اصلا در ساختمان مسدود نشده و به هیچ وجه افراد یا حتی وسایل آنها از مجموعه خارج نشده است و تنها برخی کارشناسان دفتر مطالعات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای بازدید نهایی و فراهم آوردن زمینه استفاده از این مجموعه برای نخبگان در ساختمان حضور یافتند. گروه فعلی هم در همان بخش محدود همچنان مشغول فعالیت هستند.

بنا براعلام سایت شهر، محمدخانی تاکید کرد: البته که از دیگر گروه‌ها نیز برای استفاده از ظرفیت بلااستفاده مجموعه دعوت به عمل خواهد آمد. در حال حاضر نیز بیش از ۱۵ مجموعه دانشگاهی و نخبگانی متقاضی استفاده از ظرفیت‌های مجموعه خانه اندیشمندان علوم انسانی هستند.

منبع:ایسنا